۰ نفر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین؛

دولت کوتاهی کرد، زمان ارائه برنامه به مجلس ۶ ماه تمدید شد / مجلس بیش از توان بانک ها به آنها تسهیلات تکلیفی تحمیل نمی کند

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۰۹
کد خبر: 699100
دولت کوتاهی کرد، زمان ارائه برنامه به مجلس ۶ ماه تمدید شد / مجلس بیش از توان بانک ها به آنها تسهیلات تکلیفی تحمیل نمی کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما کمبود پول نداریم، اما جهت‌گیری و هدایت پول‌ها درست نیست؛ ما باید نظام بانکداری را درست کنیم.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص تسهیلات تکلیفی گفت: در بودجه مد نظر داریم که تسهیلات تکلیفی ویژه‌ای را به بانک‌ها که بیش از این توانش را ندارند، نسپاریم.

وی در ادامه افزود: طبیعی است  که اگر بیش از توان بانک تسهیلات تکلیفی تعیین شود، بانک مجبور به استقراض می‌شود. در نتیجه خلق پول و تورم صورت می‎گیرد و باز آن کسانی که ضرر می‌کنند مردم هستند. اما اگر قسمتی از تسهیلات تکلیفی که به محرومین داده می‌شود را محدود کنیم، شاید شرایط بهتر شود. البته تسهیلاتی که در حوزه ازدواج، فرزندآوری و اشتغال برای کشور ضروری و مهم است، کم نمی‌شود.

عنابستانی اظهار کرد: ما کمبود پول نداریم، اما جهت‌گیری و هدایت پول‌ها درست نیست. ما باید نظام بانکداری را درست کنیم. درصدی که بانک‌ها به تسهیلات تکلیفی می‎دهند، بسیار کمتر از دارایی و توان بانک‌ها برای پرداخت است. جهت‌گیری تسهیلات باید از سمت جهت‌گیری تسهیلات خدماتی، واسطه‌گری و سوداگری که بانک‌ها می‌پردازند به سمت تولید برود.

این نماینده اشاره کرد: بر همین اساس هزینه‌ها به سمت تسهیلات حوزه تولید می‎رود و از  طرف دیگر تسهیلات تکلیفی به حوزه ضرورت‌هایی که نظام تشخیص می‌دهد، می‎رود. ما باید جهت‌گیری را درست کنیم.

عنابستانی در خصوص ارائه بودجه بیش از برنامه بیان کرد: من معتقدم که دولت در این مورد کوتاهی کرد و باید برنامه را زودتر ارائه می‌داد. ما برنامه را یک سال تمدید کرده بودیم، دوباره مجبور هستیم ۶ ماه تمدید کنیم. تازه بودجه‌ای را داریم تصویب می‌کنیم که نمی‌دانیم با کدام برنامه تنظیم کنیم و به نظرم اتفاق خوبی نیفتاد.