۰ نفر

گفت و گوی اقتصادآنلاین با عضو کمیسیون امنیت ملی؛

عباس زاده: گزارشگر حقوق بشر اگر سوال مشخصی دارد، در چارچوب بپرسد و برود / دنبال این هستند که همه چیز را بهم بزنند و بالاخره مویی در پنیر پیدا کنند

۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۴
کد خبر: 686372
عباس زاده: گزارشگر حقوق بشر اگر سوال مشخصی دارد، در چارچوب بپرسد و برود / دنبال این هستند که همه چیز را بهم بزنند و بالاخره مویی در پنیر پیدا کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر گزارشگرهای حقوق بشر سوال مشخصی و حقوقی دارند، در یک چارچوب و پروتکل باید بیایند و می‌توانند آن سوال مشخص را جوابش را بگیرند و بروند.

اقتصادآنلاین _پرستو بهرامی راد؛ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشستی ویژه درباره اتفاقات اخیر ایران، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره اتفاقات ایران تشکیل شود، اما مقامات ایران اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان با این کمیته همکاری نخواهند کرد.

محمود عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی در مورد این قطعنامه گفت: در خصوص گزارشگر حقوق بشر من خیلی سفید و سیاه نگاه نمی‌کنم. اعتقاد دارم اگر گزارشگرها می‌خواهند به ایران بیایند باید طبق پروتکل باشد، یعنی با سوال مشخص و پیدا کردن آن سوال مشخص به ایران بیایند. 

وی در  ادامه بیان کرد: اما آنها بدون هیچ برنامه‌ای به ایران می‌آیند و دنبال این هستند که همه چیز را بهم بزنند و بالاخره یک مویی در پنیر پیدا کنند. با این شرایط و ماموریت هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد. 

این نماینده مجلس اظهار کرد: اگر سوال مشخصی و حقوقی دارند، در یک چارچوب و پروتکل باید بیایند، می‌توانند آن سوال مشخص را جوابش را بگیرند و بروند. نمی‌شود گزارشگر حقوق بشری بیاید و انتظار داشته باشد همه چیز را مورد سوال قرار دهد. ممکن است یک زمانی سندی از یک رسانه ببرد و سندسازی بشود و برود یک قسمت از پلشتی را پیدا کند و براساس آن نظر دهد.

عباس زاده با اشاره به اینکه گزارشگر باید مستقل باشد، توضیح داد: گزارشگر باید کار تکنیکال خودش را انجام دهد، نه کار سیاسی. همچنین سوال مشخص و جواب مشخص را بگیرد و ببرد، اینگونه اشکال ندارد.

در مورد چگونگی حل این مسئله وی گفت: ما ستاد حقوق بشر داریم و در آنجا نمایندگان سه قوه حضور دارند تا حل این جریان را تدبیر ‌کنند. 

عباس زاده در مورد احتمال ادامه این جریان و مشکلات حقوقی برای ایران بیان کرد: غربی‌ها با ما مشورت نمی‌کنند و ممکن است کار به دادگاه لاهه هم برسد. دیدید که در دادگاه نوری، سوئد چه کار کرد! بعضی وقت‌ها سیاسی کار می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد منزوی شدن ایران گفت: چه کسی می‌گوید ما منزوی شدیم. مهم این است که کشوری در بین ملت‌ها منزوی نشود.