۰ نفر

نمایندگان مجلس در موافقت و مخالفت با «صولت مرتضوی» چه گفتند؟

۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵
کد خبر: 674966
نمایندگان مجلس در موافقت و مخالفت با «صولت مرتضوی» چه گفتند؟

در نشست بررسی رای اعتماد صولت مرتضوی، مهدی طغیانی، دهمرده، ایزدخواه و سرگزی به عنوان نمایندگان مخالف و امینی، سعیدی، بامیری و دهنوی به عنوان نمایندگان موافق نظراتشان را درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، جلسه علنی مجلس برای بررسی گزینه وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی صبح امروز چهارشنبه برگزار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موافقت و مخالفت با برنامه های صولت مرتضوی برای تصدی وزارت کار صحبت کردند.

نمایندگان مخالف:

طغیانی: صولت مرتضوی هیچ مقاله و کتابی ندارد

مهدی طغیانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار بیان کرد: قرآن به ما یک معیار داده و آن هم ادای امانت و دادن امانت به اهل آن است. امروز باید ببینیم که آیا آقای صولت مرتضوی اهلیت لازم را برای گرفتن این امانت را دارد یا خیر؟ نمایندگان دقت کنید به چه چیزی توجه دارید. آیا تحت لابی، فشار، جوسازی و قبیله‌گرایی رای می‌دهید یا تعهد، تخصص و تحول‌گرایی مدنظر است.

وی در ادامه اظهار کرد: صولت مرتضوی انسان شریف، باشخصیت و دوست‌داشتنی است اما آیا این معیارها برای اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کافی است؟ ایشان در دانشگاه حقوق عمومی خوانده و در پردیس خودگردان دانشگاه بهشتی ادامه تحصیل داده، جست‌وجوی بنده در خصوص مقاله و کتابی از ایشان تقریبا هیچ بوده است. انتخاب چنین وزیری چه پیامی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کدام یک از نمایندگان از اداره سفرهای استانی توسط ایشان راضی هستند وزیری که باید در حوزه آب کار کند به بخش‌های پرآب فرستادند و آن وزیری که در حوزه محرومیت‌زدایی باید کار کند به جاهای با امکانات فرستادند. تمام سوابق ایشان به وزارت کشور باز می‌گردد حال ما می‌خواهیم سکان وزارتی را به ایشان بدهیم که ۳۰ درصد داروی کشور، ۱۰ درصد نفت و گاز کشور و ۱۲ درصد بازار سرمایه در دست این وزارتخانه است. زمانی که وزیر با اصطلاحات تخصصی آشنا نباشد دورش می‌زنند.

وی در ادامه تاکید کرد: این وزارتخانه دو بانک دارد آیا وزیر پیشنهادی اصلا با بانکداری آشنایی دارد؟ وزارتخانه در سال گذشته ماه‌ها با یک تصمیم اشتباه برای کشور چالش درست کرد، آیا آقای مرتضوی توانایی تحول‌گرایی را در این وزارتخانه دارد؟ یکبار وجدان خود را خطاب کنید همین تصمیمات سیاسی است که منجر شده وضعیت تعاون، کار و بنگاه‌های شستا به چنین روزی بیفتد که حتی توان پرداخت حقوق بازنشستگان خود را نداشته باشد.

طغیانی ادامه داد: نباید نگاه کنید که اطرافیان ما با وزارت ایشان به جایی خواهند رسید باید در آن دنیا جواب دهیم. گویا دوستان تصمیم خود را گرفته‌اند اما بنده از باب وظیفه شرعی اینجا سخن گفتم، آقای مرتضوی، اگر مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرد قبیله‌گرایی نکنید و بدانید اگر قبیله‌گرایی کنید در همین مجلس و از همین تریبون رسوا خواهید شد. از وزارتخانه رسوب‌زدایی کنید، امور را به مردم واگذار کنید به نمایندگان نیز توصیه می‌کنم کاری نکنید که جریان انقلاب بی‌آبرو شود. ما گفتیم دولت قبل آدم‌های سیاسی را در جاه‌های تخصصی گذاشت آیا ما نیز امروز این کار را انجام نمی‌دهیم؟

دهمرده: مرتضوی تناسبی با وزارت کار ندارد

حبیب الله دهمرده در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: قسم می‌خورم که هر چه می‌گویم برای مردم است؛ آقای مرتضوی دوست درجه یک من است و وقتی که من در دولت احمدی نژاد استاندار شدم او هم استاندار بود. من کاملا ایشان را می‌شناسم.

وی با بیان اینکه عشق من رهبر است و با بقیه خط قرمزی ندارم، گفت: من در دوران استانداری حقوق نگرفتم و خدمتم برای نظام مقدس بود؛ امروز روز سرنوشت ساز برای دولت است، وزارت کار وزارت عادی نیست.

وی با بیان اینکه در زمان احمدی نژاد آخرین نفری بوده که نامش برای تصدی وزارت کار خط خورده است، گفت: اگر الان مشکلاتی در کشور داریم و تعداد زیادی به کف خیابان می‌آیند درصد زیادی از آن متوجه وزارت کار است. قسم جلاله می‌خورم که اگر مردم مشکل معیشت دارند وزن زیاد آن به وزارت کار بر می‌گردد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در نمازجمعه تهران آقای مرتضوی به او گفته که قرار است به عنوان وزیر کار معرفی شود، گفت: همان موقع به آقای مرتضوی گفتم که برای وزارتخانه گزینه پیشنهادی نشو، این وزارتخانه کار سنگینی دارد و تو نمی‌توانی در آن موفق شوی. اولین دلیل آن است که سوابق تحصیلی او با کارکرد این وزارتخانه تناسبی ندارد. این همان حرف‌هایی است که آقای طغیانی زد و من هم آن را قبول دارم. من شکی در خوب بودن آقای مرتضوی ندارم اما او تناسبی با وزارت کار ندارد.

نماینده زابل با اشاره به سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان گفت: صد بار رئیس جمهور بیان کرد که درباره سد کمال خان جلسه‌ای تشکیل شود اما تحویل نگرفتند. بند کمال خان ساخته و پرداخته افغانستان نیست و آمریکا و انگلیس و اسرائیل و آل سعود چند سال برنامه ریزی کردند تا آب آنجا خشک شده و مردم ما کوچ کنند که کوچ هم کردند و مردم ما به قم و سمنان رفتند. دیگر چیزی برای مردم سیستان نمانده است. در همین شرایط انتقال آب از دریای عمان قانونی شد اما حق‌آبه آن چه شد؟ از ۸۲۰ میلیون متر مکعب حق‌آبه ۱۰ میلیون متر مکعب گرفتیم.

ایزدخواه: نگرانم که لابی‌گری و رفیق‌بازی بر وزارت کار حاکم شود

روح الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تصدی این وزارتخانه در مخالفت با صولت مرتضوی بیان کرد: رهبر انقلاب چند سال پیش در پاسخ به انبوه اعتراضات و مطالبات جوانان در دولت قبل فرمودند بروید دنبال دولت جوان و انقلابی. این دولت انقلابی است اما آیا جوان هم شده است؟ متوسط سن وزرای دولت قبل ۶۷ سال بود. امروز متوسط سن وزرای دولت چقدر است؟ چند تن از وزرای این دولت زیر ۴۵ سال سن دارند. جوانانی که تحصیلات عالیه کرده و سابقه اجرایی مناسبی دارند و رویکردهای تحول گرایی دارند چقدر در این دولت بکار گرفته شدند. چرا به این جوانان کمتر میدان داده می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده به شخصه از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که روحیه ایشان با حضور جوانان است اما با هدف و راهبردی که رهبر انقلاب فرمودند فاصله داریم. باید تعارف را کنار بگذاریم. کشور در گام دوم نیاز به تغییر اساسی رویکردها دارد. با ادامه روندهای قبلی کاری پیش نمی‌رود. اگر تحول اساسی در برنامه‌ها و سیاست‌ها رخ ندهد و با فرمول‌های قبلی ادامه دهیم نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: همه ما قبول داریم که این وزارتخانه یک کشور است. بعد از ادغام این وزارتخانه بخش تعاون کلا به حاشیه رفت. در حالیکه تعاون روح اقتصاد مقاومتی است. آقای مرتضوی برای پرداختن به این حوزه چه برنامه‌هایی دارد؟ از سوی دیگر ما در حوزه صندوق‌های بازنشستگی با یک چالش مواجه هستیم و تا دو سال دیگر باید نصف بودجه سالانه به این صندوق‌ها پرداخت شود. آیا آقای مرتضوی برای تغییر در این رویکردها برنامه‌ای دارد؟ در سابقه اجرایی ایشان حرفی نیست اما این وزارتخانه یک متفکر می‌خواهد که از سال‌ها قبل در این حوزه صاحب‌نظر باشد. موضوع کار صرفا به یک مدیریت اجرایی باز نمی‌گردد. خیلی از دوستان نیز تقاضا کردند تا آقای مرتضوی گزارشی از عملکرد خود در خصوص سفرهای استانی ارائه دهد. بنده از تعدادی از اطرافیان ایشان که در سمت‌های قبلی ایشان مشغول بودند تحقیق کردم اما از چیزهایی که شنیدم نگرانم که لابی‌گری و رفیق بازی بر این وزارتخانه حاکم شود و جایگاه وزارت به حاشیه برود.

ایزدخواه تاکید کرد: مسئله امروز کشور مسئله اقتصاد است، دولت باید رویکردهای متفاوتی را دنبال کند و این امر نیازمند افرادی صاحب‌نظر و پژوهشگر و شجاع در تغییر رویکردها است. مسئله تعامل این وزارتخانه با سازمان برنامه و وزارت اقتصاد موضوع مهمی است. امیدوارم نمایندگان با نگاه تعهد رای دهند. نگاه ما این نباشد که فرصت محدود است.

سرگزی: حضور پیدا نکردن رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد مرتضوی شائبه ایجاد کرده است

محمد سرگزی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تصدی این وزارتخانه در مخالفت با صولت مرتضوی گفت: مجلس یازدهم با همه برنامه‌های دولت سیزدهم همراهی داشته و با تمام قوا از آن حمایت کرده است اما این‌که در جلسه بررسی صلاحیت آقای صولت مرتضوی، رئیس جمهور حضور پیدا نمی‌کند این شایبه را ایجاد کرده که شاید آقای مرتضوی مورد پذیرش جدی رئیس جمهور نباشد، انتظار ما این بود که رئیس جمهور به عنوان مدیر دولت از برنامه‌های مرتضوی دفاع می‌کرد.

وی ادامه داد: عملکرد ضعیف متولیان حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی باعث مشکلات امروز کشور شده که گریبانگیر مجلس هم هست، بخش عمده‌ای از آن به عملکرد دولت‌ها در گذشته بر می‌گردد. در این بین ما در مراجعه به بسیاری از وزارتخانه‌ها به این معضل برمی‌خوریم که می‌گویند دو معاونت سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی اجازه فعالیت به آنها نداده و دست و بالشان بسته است. آقای مرتضوی شما که در سمت معاونت اجرایی ارتباط وثیقی با اینها داشتید در صورت وزیر شدن برنامه‌تان با این دو معاونت چیست؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شما چه عملکردی در قبال مناطق محروم خواهید داشت؟ اظهار کرد: رئیس جمهور در سفر استانی به استان سیستان و بلوچستان رفت، اما برنامه مشخصی وجود نداشت و حتی خیلی از نمایندگان به واسطه نماینده بودن در جلسات دعوت نشدند. این گلایه از دولت وجود دارد که عملکردش چه تفاوتی با دولت قبل درباره منطقه سیستان و بلوچستان دارد.

نمایندگان موافق: 

امینی: صولت مرتضوی انگیزه کافی برای کاهش آلام طبقات آسیب‌پذیر جامعه را دارد

سید حمزه امینی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت صولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(تکاور) در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: تنوع و گستردگی ماموریت‌های وزارت تکاور که تا دولت دهم ۳ وزارتخانه بود می‌طلبد فردی کارآزموده، باتجربه و آشنا با حوزه‌های گوناگون در راس این وزارتخانه مهم قرار گیرد که انتخاب آقای سید صولت مرتضوی بر این اساس صورت گرفته است.

نماینده هشترود و چاواریماق افزود: آقای مرتضوی از نظر تدین، تعهد، روحیه جهادی و انقلابی، پاکدستی، ساده زیستی و مردم داری سابقه‌ای روشن دارد؛ روستازاده ای است که با تلاش و همت در مسیر انقلاب و امام(ره) قرار گرفته است؛ در دوران دفاع مقدس در جبهه دفاع از تمامیت ارضی ایران اسلامی تلاش کرده و به خوبی از مسئولیت‌های محوله برآمده است. او با درد و رنج مردم محروم جامعه آشناست و سختی‌ها برای او ملموس است و انگیزه کافی برای کاهش آلام طبقات آسیب‌پذیر جامعه را دارد و سلسله مراتب مدیریت را بخاطر شایستگی و توانمندی پشت سر گذاشته است و هر منصب و مسئولیت، تجربه و مهارت جدید بر صلاحیت او افزوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق کاری صولت مرتضوی تاکید کرد: روحیه و مشی تحول گرایی از جمله ویژگی‌های مورد توجه برای مدیران است که آقای مرتضوی این ویژگی‌ها را دارد. او در هر مسئولیتی تلاش کرده است که وضع موجود را به وضع مطلوب برساند.

امینی با بیان اینکه «وزارت تکاور بیشتر نیاز به مدیر دارد نه به تخصص و آقای مرتضوی یک مدیر لایق و شایسته است»، اظهار کرد: آقای مرتضوی در پیشگاه نمایندگان مردم قدردان و نجیب کشور قول داده است که اصلاحات واقعی را در وزارت عریض و طویل تکاور انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه امروز با نبود آمار مبتنی بر واقعیت به ویژه اشتغال و بیکاری در وزارت تکاور مواجهیم، افزود: امیدوارم با مدیریت بسیار خوب و شایسته آقای مرتضوی این آمار به واقعیات تبدیل شود. از آقای مرتضوی می‌خواهم که به فکر حاشیه نشینی در شهرها، و رفع فقر در جامعه باشد و بیکاری را به عنوان معضل مهم کشور برطرف کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت ۲۲ صندوق بازنشستگی در کشور گفت: از این تعداد تنها ۲ صندوق دارای قانون است که وزیر قول داده است برای همه این صندوق‌ها قانون تدوین کند تا همه صندوقهای بازنشستگی بر اساس قانون مدیریت شود.

امینی در پایان با بیان اینکه «یک دولت مردمی یکی از مردمی‌ترین دولتمردان خود را به خانه مردم معرفی نموده تا نمایندگان مردم او را تأیید کنند»، عنوان کرد: امیدوارم نمایندگان مردم با سعه صدر تمام او را تأیید نمایند تا بتواند با تعامل با نمایندگان مجلس مدیریت خطیر را به سرانجام برساند و موجب سربلندی دولت مردمی و مردم قدردان باشد.

سعیدی: صولت مرتضوی مدیری راهبردی است

معین الدین سعیدی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به صلاحیت سیدصولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با برنامه های این وزیر پیشنهادی گفت: آقای طغیانی سوال کردند که آیا سیدصولت مرتضوی اهلیت لازم برای تصدی وزارت کار را دارند؟ من از این برادرم و سایر منتقدین سیدصولت مرتضوی می پرسم اگر ایشان با آن سوابق درخشان اجرایی و مدیریتی چنین اهلیتی را ندارند، پس چه کسی داراست؟

وی افزود: نمایندگان گفتند ایشان چه آشنایی با بانکداری دارند، آیا صرفا یک بانکدار مشکلات حوزه کارگران را می فهمد؟ اگر صرفا یک متخصص پتروشیمی را بگذاریم برای چنین جایگاه رفیعی، آیا می تواند مشکلات جامعه معلولین را حل کند؟ ما برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیازمند یک مدیر راهبردی هستیم و چه مدیری راهبردی تر از سید صولت مرتضوی؟

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ایشان از سربازی به ژنرالی رسیدند و مسیر ترقی را بدون رانت و پلکانی طی کرده است. آقای مرتضوی بخشدار، معاون فرماندار، استاندار، معاون سیاسی وزیر، معاون رئیس جمهور، رئیس نهاد ریاست جمهوری و شهردار دومین کلانشهر کشور با هزاران کارگر بوده است. ایشان با سازوکار اقتصادی آشنا است.

سعیدی اظهار کرد: آقای مرتضوی ارتباط تنگاتنگی با رئیس جمهور دارد و با وجود اینکه در جایگاهی قرار داشته که نمایندگان نمی توانستند از اهرم سوال و استیضاح برای بررسی عملکرد یا واکنش در عملکرد وی استفاده کنند، اما ایشان بیش از 400 دیدار با نمایندگان مجلس داشته و این به معنای تعامل با نمایندگان است. شاید خیلی از مدیران جایگاه والای مجلس را نشناسند و معتقد نباشند که مجلس در راس امور است، اما آقای مرتضوی با پوست، گوشت و استخوان خود می داند که با تعامل مجلس می تواند چالش های این وزارتخانه را مرتفع کند.

وی عنوان کرد: ایشان ارتباط تنگانگی با رئیس جمهور دارند و پس از دکتر قالیباف که اشراف اطلاعاتی شان نسبت به تمام مسائل و حوزه های کشور بی بدیل است، آقای مرتضوی شناخت دقیقی از مشکلات مردم شهرهای مختلف دارد و همچنین ارتباط خوبی با مجموعه و ساختار سازمان برنامه و بودجه دارد و قطعا می تواند از این ظرفیت استفاده کند.

نماینده مردم چابهار یادآور شد: با وجود ابرشرکت های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ما نیازمند به یک مدیر شجاع، پاکدست و سالم هستیم. منتقدان آقای مرتضوی نمی توانند یک نقطه سیاه و حتی نقطه خاکستری در کارنامه وی پیدا کنند. بخش عمده جامعه هدف این وزارتخانه را بازنشستگان و مردم حاشیه نشین شامل می شوند، بنابراین مدیر این مجموعه هم باید از یک خانواده زجرکشیده و روستایی باشد که هست.

سعیدی با بیان اینکه سید صولت مرتضوی استاندار نمونه کشور بوده است، گفت: وی توانایی تحلیل راهبردی مسائل را دارد و همچنین از یک کاریزمای مدیریتی برخوردار است، در این شرایط فعلی و با توجه به فرصت هایی که از دست دادیم و چالش های پیش رو به یک مدیر با قدرت اجرایی و عملیاتی نیاز داریم که آقای مرتضوی می تواند گزینه مناسبی باشد.

وی افزود: وزارت کار از پیچیده ترین و پرمشغله ترین وزارتخانه ها است و دولت مردمی آقای رئیسی هم یکی از مردمی ترین افراد خود را برای تصدی این وزارتخانه معرفی کرده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هیچ چیز نمی تواند مسیر مردم را منحرف کند، نه دشمن خارجی و نه کینه توزی های داخلی میسر نخواهد بود، اما فاصله گرفتن از آرمان های انقلاب که مهمترین شاخص آن هم بحث عدالت است می تواند مشکل آفرین باشد. عدالت بیت الغزل امامین انقلاب است که متاسفانه در حوزه تامین اجتماعی و بخش درمان آن شاهد توزیع عادلانه فرصت ها و منابع نبوده ایم.

سعیدی در پایان گفت: با برنامه های جدی سید صولت مرتضوی ان شاءالله این فاصله ها کمتر خواهد شد.

دهنوی: صولت مرتضوی سطوح مدیریتی را پله به پله طی کرده است

سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به صلاحیت سیدصولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موافقت با این وزیر پیشنهادی گفت: امروز در محضر خداوند و شهدا و امام باید برای رایی که می دهیم حجت داشته باشیم.

وی در پاسخ به مخالفین صولت مرتضوی بیان کرد: وزیر پیشنهادی انسانی هستند که پله به پله رشد کرده و از بخشداری شروع تا استانداری، معاونت وزیر و شهرداری مشهد کار کرده‌اند و سطوح مختلف مدیریتی را تجربه کرده اند.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: راجع به وی شبهه مسائل مالی و اخلاقی مطرح نیست.

دهنوی با اشاره به بحث مطرح درباره قبلیه گرایی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نمایندگان توجه کنید که در این چند روز چه کسانی همراه مرتضوی به مجلس آمدند، آیا این افراد از قبیله و طیف خاصی بودند؟ در دوران تصدی شهرداری آقای مرتضوی در مشهد، طیف های مختلف درون جریان انقلاب با وی کار کرده اند لذا در سوابق ایشان اینکه با طیف خاصی کار کنند، نیست.

وی با بیان اینکه مدرک تحصیلی مهم است و آقای مرتضوی دکترای حقوق عمومی دارد، عنوان کرد: اینکه بگوییم تعداد مقالات ایشان کم است وارد نیست، چراکه قرار نیست وزیر علوم انتخاب کنیم، بلکه قرار است وزیر کار انتخاب کنیم و قرار است ایشان تامین اجتماعی را درست کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رئیس جمهور یکی از افراد نزدیک خود را برای این وزارتخانه معرفی کرده که نشان از عزم جدی برای حل مشکلات این حوزه دارد و ما در مجلس نیز کمک خواهیم کرد. حل مشکل اشتغال در این وزارتخانه، فرابخشی بوده و به فردی نیاز دارد تا هم توان داشته و هم رئیس جمهور به او اعتماد داشته باشد و کل دولت پای کار او باشند.

دهنوی افزود: ایشان تعامل خوبی با نمایندگان دارد و بیش از ۴۲۰ جلسه با نمایندگان برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه مرتضوی در سفرهای استانی به همه حوزه های انتخابیه اشراف دارد که این موضوع برای ما نمایندگان یک مزیت محسوب می شود، خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون تاکید کرد: همانگونه که از شما تمجید و تعریف می کنیم، همانگونه نیز انتظار بالایی از شما داریم. مگر امروز مشکل کشور بازنشستگان، اشتغال، بیکاری جوانان و ساماندهی یارانه ها نیست؟ به همین دلیل یکی از قوی ترین نیروهای دولت به میدان آمده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقای مرتضوی در جلسه با نمایندگان در کمیسیون ها، برنامه های خوبی ارائه کرده و قول حفظ تعامل با مجلس را داده است و امیدواریم سایر وزرا و استانداران نیز با مجلس و نمایندگان ارتباط نزدیکتر و بهتری داشته باشند.

دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: امروز با رای بالا به مرتضوی، این پیام را به عرصه بین الملل بدهیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران قوه مقننه و خانه ملت در همراهی دولت منسجم تر و محکمتر از همیشه برای حل مشکلات اساسی ایستاده و فتنه انگیزی بیگانگان خللی در انسجام دولت و مجلس ایجاد نمی کند.

بامیری: صولت مرتضوی دارای سابقه مدیریتی طولانی و همه جانبه است

 حسین بامیری در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت صولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(تکاور) در موافقت با این گزینه پیشنهادی گفت: آقای مرتضوی همه فرآیند مدیریت اجرایی کشور را را از بخشداری تا شهرداری و استانداری و معاونت اجرایی ریاست جمهوری طی کرده است.

نماینده لردگان با بیان اینکه «وزارت‌خانه تکاور دارای ماهیتی ترکیبی، تخصصی و ناهمگن است» اظهار کرد: متاسفانه چند ماهی است که این وزارتخانه بدون سرپرست رها شده است، این درحالی است که چالش‌هایی نظیر بیمه بازنشستگان، مشکلات کارگران و تعاونی‌ها و بحران‌های اجتماعی و صنفی که در سنوات گذشته تا الان وجود داشته باید هرچه سریع‌تر حل رو فصل شود؛ با توجه به این موضوعات وزیر این وزارتخانه نیاز به یک فرد با چند خصوصیت اثرگذار دارد.

این نماینده مجلس افزود: وزیر تکاور باید مدیری مجرب و ورزیده باشد، تجربه اجرایی کافی را در چنته داشته باشد و درد آشنا باشد؛ این وزارتخانه مدیری می‌خواهد که هماهنگ کننده باشد و تشریک مساعی و هم‌افزایی کند و چه کسی بهتر از کسی که همه سیکل فرایند مباحث اداری و تجربی را طی کرده و صولت مرتضوی الان آیینه تمام نمای یک مدیر مجرب و توانمندی است که می‌تواند همه نابسامانی‌ها را در این وزارتخانه عریض و طویل به سامان برساند.

بامیری با طرح این پرسش که مگر وزارت تکاور محل کارورزی و تجربه اندوزی است؟ گفت: اگر حلقه مفقوده نمایندگان خانه ملت تجربه، تخصص و تعهد و اشرافیت کامل است، آقای مرتضوی شاخصه‌ها و مولفه‌های اصلی را در کارنامه خود دارد و سابقه مدیریتی او هم طولانی و هم همه جانبه است.

این عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس با اشاره به سابقه حضور صولت مرتضوی در شهرداری مشهد گفت: همه کسانی‌که در حوزه مدیریت شهری و روستایی به ویژه کلان شهرهایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز کار کرده‌اند، می‌دانند که تقویت کدهای درآمدی و خلق درآمدهای جدید در شهرداری مشهد کار هر کسی نمی‌تواند باشد؛ کسی که به راحتی می‌تواند مدیریت شهرداری کلان‌شهری مثل مشهد را به خوبی مدیریت کند و از طرفی با توجه به خلاءها و کمبودها و کاستی‌هایی که وجود داشت، امور را به خوبی به سامان برساند و اسباب خدمات به معادل ۳۰ میلیون ترکیب جمعیتی مازاد ترکیب جمعیتی مشهور را فراهم کند، قطعاً می‌تواند با در نظر گرفتن همه ظرفیت‌ها و مزیت‌ها و همچنین خلاءها و کاستی‌هایی که در وزارت تکاور وجود دارد، این وزارت‌خانه را به سامان برساند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: هرکسی که در شهرداری مشهد و تهران جواب‌گوی مشکلات و معضلاتی مبتلابه بوده و باشد می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی و در مسأله شستا و تامین اجتماعی هم حرفی به مراتب بهتر و متناسب با مقتضیات زمانی داشته باشد.

بامیری مردم داری و همراهی فکری و سیاسی مرتضوی با دولت‌های وقت و خانه ملت و قوه قضاییه در دوران حضور در مناصب و سمت‌های مختلف را از دیگر ویژگی‌های گزینه پیشنهادی وزارت تکاور عنوان و اظهار کرد: به عنوان برادر ‌۳ شهید و ۲ جانباز و رزمنده و از طرف فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت به نیابت از همه ایثارگران گواهی می‌دهم که سید صولت مرتضوی هم متعهد و متخصص و هم توانمند است و ان شاءالله نمایندگان مجلس با رای قاطع خود برگ زرینی به افتخارات خود بیفزایند.