۰ نفر

ذوالنوری: اگر شرایط پیش بیاید باز هم برجام را آتش می زنم

۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۴۳
کد خبر: 660621
ذوالنوری: اگر شرایط پیش بیاید باز هم برجام را آتش می زنم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: آتش زدن برجام به این دلیل بود که آقا فرموده بودند اگر آنها پاره کنند ما آتش می‌زنیم، آقای ترامپ وقتی رفت بیرون یعنی پاره کرد آیا حرف رهبری باید زمین بماند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از منبیان، مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در واکنش به ادعای روسیه مبنی بر ایرانی نبودن ماهواره خیام گفت: ماهواره خیام ساخت ایران است اما با توجه به اینکه هنوز ماهواره‌بری در آن سطح نداشتیم، ماهواره خیام به صورت مزدی و اجرتی از پایگاه روس‌ها پرتاب شده است. ماهواره داخلی و ساخت دانشمندان ایرانی است و إن‌شاءالله پرتاب بعدی ما در این سطح از سکوی داخلی خودمان انجام می‌شود.

او در واکنش به اینکه در رابطه با مذاکرات وین توافقی غیر از برجام روی میز است؟ افزود: خیر، همه چیز در چارچوب برجام است.

ذوالنوری همچین با اشاره به پیشنهادهای طرفین اروپایی درباره برجام تصریح کرد: بعضی اختلافاتی وجود داشت، اینها با مقاومت ملت ما و پافشاری تیم مذاکره‌کننده جدید در دولت رئیسی، به نفع ما و در جهت تأمین خواسته‌های ما تغییر کرد. البته خواسته‌های ما هم فرابرجامی نیست بلکه برجامی هستند و ما چیزی مازاد نخواسته‌ایم آنها تا الان شیطنت و خساست داشته‌اند. لذا خواسته‌های جمهوری اسلامی این است که آنها باید به همه تعهدات برجامی‌شان عمل کنند و تحریم‌های ظالمانه را بردارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته تا الان هم خواسته ایران این بوده که تضمین‌هایی بدهند که ما بتوانیم اعتماد کنیم. به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت خارجی می‌خواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند، اگر او بترسد که در آینده آمریکا از برجام خارج می‌شود و سرمایه‌گذاری او به هم می‌خورد، پس طبیعتاً همکاری نمی‌کند بنابراین الکی می‌گویند ایران از مواهب برجام بهره‌مند می‌شود. ما گفتیم تضمینی بدهید که این شرکتی که می‌آید سرمایه‌گذاری می‌کند بعداً تا پایان قرارداد، سرمایه‌اش امنیت دارد اما آنها تا پایان قرارداد را نپذیرفتند. برجام ۶ ماه به این شرکت‌ها مهلت داده بود، الان آنها تا یک سال را توافق کردند اما ما معتقدیم باید تا پایان قرارداد شرکت‌های خارجی با ایران این تضمین وجود داشته باشد.

ذوالنوری در پاسخ به اینکه شما از مخالفان برجام بودید، هنوز مخالف هستید یا خیر؟ اظهار کرد: ما سه‌تا مرحله داشتیم. یک مرحله اصل برجام بود. ما هنوز هم همان اعتقاداتمان را داریم که آقایان خبط کردند که برجام را پذیرفتند، به معنای برجامی که اینها پذیرفتند. تیم‌های قبلی هم می‌رفتند برای مذاکره و توافق اما در برجام هیچ تضمینی ایجاد نکردند، همان‌جور که با یک لگد آقای ترامپ، کاخ آرزوهای دولت قبل روی سرش خراب و تمام شد.

حرف ما این بود که در مذاکره و قرارداد باید تضمین بگیرید اما اینها تضمین نگرفتند و عملاً هم این ثابت شد که ما غلط نگفتیم و درست بود. مرحله بعدی مذاکرات احیای برجام است اینجا هم ما حرف داشتیم. آن کاری که برای احیای برجام و توافق جدید در وین انجام می‌دادند و تا وین ۶ هم پیش رفتند، ایرادات سر جایش مانده بود و متن به نفع مردم نبود. اینجا هم طبیعتاً ما با آن شیوه مخالف بودیم نه اینکه مذاکره نشود.

او در واکنش به اینکه شما پیش از این برجام را آتش زدید، خاطرنشان کرد: آتش زدن برجام به این دلیل بود که آقا فرموده بودند اگر آنها پاره کنند ما آتش می‌زنیم، آقای ترامپ وقتی رفت بیرون یعنی پاره کرد آیا حرف رهبری باید زمین بماند؟! ما وظیفه داشتیم به عنوان سرباز نظام و ولایت، امر آقا را اجرایی کنیم، همین کار را هم کردیم. الان هم آن شرایط پیش بیاید باز همین کار را خواهم کرد و از هیچ حمله و انتقادی هم نگران نیستم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: البته مرحله سوم که در حال حاضر در آن قرار داریم، این است که ما مذاکره کنیم یا توافق بشود یا نشود. البته بنده هم آن زمان که عراقچی به وین می‌رفت و هم الان به جد طرفدار مذاکره بوده و هستم، چون ما هزینه برجام را داده‌ایم، حالا آنها باید بدهی‌شان را به ما پس بدهند. با قطع مذاکره نه‌تنها بدهی‌شان به ما از بین می‌رود بلکه ما محکوم می‌شویم که ایران نمی‌خواهد تن به مذاکره بدهد لذا ما برای یک توافق قیمتی به مذاکره می‌رویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: البته منظور از توافق قیمتی، توافقی است که منافع ملت ما را تأمین کند، نه توافق به هر قیمتی که به ضرر مردم باشد. چون توافق برای ما موضوعیت ندارد. نفع ملت‌مان برای ما موضوعیت دارد. ما می‌گوییم از شرایط فعلی حداقل یک درجه وضع مردم بهتر شود و به دنبال این موارد در مذاکرات دنبال این هستیم.