۰ نفر

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد؛

تهاتر محصولات کشاورزی ایرانی با گندم روسیه

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 655907
تهاتر محصولات کشاورزی ایرانی با گندم روسیه

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: روسیه کشور همسایه ما است و بحث صادرات ما به روسیه خیلی راحت‌تر از کشورهای دور است که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. در حوزه واردات برخی اقلام، مانند گندم و ذرت به کشور می‌توانیم روی حوزه قفقاز مخصوصاً روسیه تمرکز کنیم.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: انتقادی تحت عنوان اینکه با افزایش صادرات، بازار داخلی بهم می‌ریزد وجود ندارد. وزارت جهاد کشاورزی پیشتر مصرف داخلی را تعیین می‌کرد و مازاد محصولات حوزه کشاورزی صادر می‌شد.

وی در خصوص آب و منابع طبیعی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و تاثیر آن بر بازار ایران توضیح داد: از نظر ما تراز تجاری زمانی اتفاق می‌افتد که شما بتوانید محصول مازاد خود را صادر کنید و مایحتاج ضروری کشور وارد شود. این یک قاعده است.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: ما در حوزه کشاورزی خصوصاً در مورد برخی اقلام مثل مرکبات، محصولات گلخانه‌ای مانند فلفل دلمه‌ای که محصول یونیک ما است، صادر کننده ویژه‌ای هستیم و به روسیه می‌توانیم صادرات داشته باشیم. طبیعتاً مازاد تولید داخل را صادر می‌کنیم.

آزادی‌خواه با اعلام اینکه سرانه و سالانه مصرف ما مشخص است، تاکید کرد: با روی آوردن کشاورزان به صنعت گلخانه، محصول مازاد خواهیم داشت و الزاماً محصول مازاد باید صادر شود. از آنجا که روسیه ثابت کرده در حوزه تجارت با ایران  می‌تواند رابطه گرمی و خوبی داشته باشد، یکی از راه‌های صادرات روسیه است.

عضو کمیسیون مجلس توضیح داد: همچنین روسیه کشور همسایه ما است و بحث صادرات به روسیه خیلی راحت‌تر از کشورهای دور است که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. در حوزه واردات برخی اقلام مانند گندم و ذرت به کشور می‌توانیم روی حوزه قفقاز مخصوصاً روسیه تمرکز کنیم. انتقادی که با افزایش صادرات، بازار داخل به هم می‌ریزد وجود ندارد. وزارت جهاد کشاورزی قبلاً مصرف داخل را تعیین می‌کرد و مازاد محصولات حوزه کشاورزی صادر می‌شد.

آزادی‌خواه در مورد تاثیر سفر پوتین به تهران بر روی روابط تجاری ایران و روسیه گفت: سفر پوتین به تهران در بالا رفتن تراز تجاری تاثیرگذار خواهد بود. ما با روسیه هم تهاتری هم به صورت دریافت ارز همکار داریم. البته از نظر ما تهاتر هم یک صادرات سودآور است.

وی ادامه داد: ما نیاز به تامین ۱۲ میلیون تن گندم داریم و وقتی روس‌ها بتوانند در برابر وارداتی که از ایران دارند، به ما گندم بدهند یک تجارت پرسود است. چه تهاتر و چه ارز آوری برای ما هر دو مصداق ارزآوری است.

وی در پایان بیان کرد: سفر آقای پوتین از نظر من روان‌سازی و تهسیل‌گری خیلی خوبی را پایه‌ریزی کرد و حتماً برخی کشورهای همسایه و حتی روسیه نیز انگیزه ورود به صنعت تجارت ایران را خواهند داشت.