۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

آقایانی که پشت میز مذاکره می‌نشینند مجری هستند، تصمیم گیرنده نیستند / اینکه به آن‌ها بگوییم «شما برو و کار را تمام کن!» اینطور نیست

۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 653704
آقایانی که پشت میز مذاکره می‌نشینند مجری هستند، تصمیم گیرنده نیستند / اینکه به آن‌ها بگوییم «شما برو و کار را تمام کن!» اینطور نیست

حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص انتقادات عده‌ای به علی باقری کنی گفت: انتقادات کمی کم لطفی و بی‌انصافی است. همان طور که می‌گوییم قبلی‌ها را نباید تخطئه کنیم. البته انتقادات در مورد تیم فعلی هم همینطور است. اینگونه رفتارها ما را از هدف دور می کند. اجازه از بالا صادر شده و در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته می‌شود؛ آقایانی که پشت میز مذاکره می نشینند یک مجری هستند و خود تصمیم گیرنده نیستند به همین خاطر در رفت و آمد و مشورت میکنند. اینکه به آن‌ها بگوییم «شما برو و کار را تمام کن!» اینطور نیست و حتی در دولت قبل هم به صلاح نبوده و نیست. اختیار تام مطلق به هیچ هیأتی داده نمی شود که خودشان بنشینند و سیاست گذاری کنند این‌ها مجری سیاست‌های کلی کشور هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه خبری جماران، چندی قبل، قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم و اتحادیه اروپا نقش میانجی میان ایران و آمریکا بود. اما نشست دوحه تاثیر چندانی در روند مذاکرات برجام نداشت و دو طرف مذاکره نتیجه و تعریف متفاوتی از آن داشتند. مقامات ایرانی نتیجه دوحه را قابل قبول و طرف آمریکایی، اروپایی از ناامیدی در این دور مذاکرات صحبت کردند. مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل نیز در توئیتی گفت: «به دنبال انجام مذاکرات دوحه، مرحله بعدی مذاکرات را با اتحادیه اروپا هماهنگ خواهیم کرد».

در این راستا حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: غربی‌ها بیشتر از ما برد کردند. طی چند سال گذشته در فضای برجام بازنده مذاکرات ما بودیم چون ما به اهداف خود نرسیدیم، نگذاشتند منافعی از قبال برجام به ما برسد صنعت هسته‌ای ما را تضعیف و تعطیل کردند و ما به پله ی اول خودمان برگشتیم. اما جمهوری اسلامی از ابتدا برد برد را مطرح میکرد و البته آن‌ها در این موضوع برد و سود داشتند اما ما سودی عایدمان نشد. حرف همین است؛ قرار نیست که فقط شما از منافع برجام سود ببرید.

وی افزود: در دور جدید مذاکرات از سوی دولت سیزدهم تلاش صورت گرفت اما زیادی‌خواهی‌های آنان نگذاشت به جایی برسد؛ البته نظام سلطه به این آسانی نمی‌پذیرد. لذا باید در مقابل‌شان قوی شویم و راهی جز این هم نداریم؛ باید کشور را از لحاظ توانمندی به نقطه‌ای برسانیم تا جرأت نکنند اقدامی علیه ما انجام دهند، زیرا ما در موضع اقتصادی بسیار ضعیف می‌دانند. در قرآن هم آمده است که قوی بشوید تا دشمن خود بترسد. البته ما در مسائل داخلی هم مشکلاتی داریم که اختلاف نظرها بی‌تأثیر نبوده است.

آنچه که تا امروز به جمع بندی رسیده است مفاد برجام قبلی بوده یعنی ما فراتر از آن نرسیدیم

نوش آبادی در خصوص سفر پوتین به تهران و روابط ایران با روسیه گفت: روس‌ها در پیشبرد اهدافمان به ما کمک کردند. هر کشوری سود و منافع خود را می‌بیند؛ آن‌ها از ابتدا در بحث برجام مانع نبودند بلکه آمریکایی‌ها و بعضی کشورهای غربی بودند. ما چیز زیادی نخواستیم و حداقل‌ها را در برجام دنبال می‌کنیم. آنچه که تا امروز به جمع بندی رسیده است مفاد برجام قبلی بوده یعنی ما فراتر از آن نرسیدیم.

انتقادات از سوی عده‌ای به ظریف اظهارنظرهای شخصی است

وی درباره موج هجمه از سوی عده‌ای تندرو به محمد جواد ظریف و تیم سابق مذاکرات هسته‌ای افزود: گاهی صحبت‌ها اظهارنظر شخصی است؛ ما به مسائل حاشیه‌ای کاری نداریم، هر دولتی تلاش خودش را کرده است. رهبر معظم انقلاب فرمودند، تیم را قبول دارند و مورد تائید ایشان بود. در جایی هم ایشان گله مند بودند که بعضی از خطوط قرمز رعایت نشده است، اما آن‌ها هم تلاش خودشان را کردند و ما هم آنچه که امروز دنبال می‌کنیم همان است و چیزی فراتر از آن نیست. اما طرف‌های غربی در تلاش هستند آن را انجام ندهند. من از زبان دکتر باقری و وزیر امور خارجه عرض میکنم که چارچوب کار همان برجام قبلی است حال با تفاوت‌های اندک؛ اما به جمع‌بندی و رضایت آنان نرسیده است.

آقایانی که پشت میز مذاکره می‌نشینند یک مجری هستند و خود تصمیم گیرنده نیستند

نوش آبادی در خصوص انتقادات عده‌ای به علی باقری کنی گفت: انتقادات کمی کم لطفی و بی‌انصافی است. همان طور که می‌گوییم قبلی‌ها را نباید تخطئه کنیم. البته انتقادات در مورد تیم فعلی هم همینطور است. اینگونه رفتارها ما را از هدف دور می کند. اجازه از بالا صادر شده و در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته می‌شود؛ آقایانی که پشت میز مذاکره می نشینند یک مجری هستند و خود تصمیم گیرنده نیستند به همین خاطر در رفت و آمد و مشورت می کنند. اینکه به آن‌ها بگوییم «شما برو و کار را تمام کن!» اینطور نیست و حتی در دولت قبل هم به صلاح نبوده و نیست. اختیار تام مطلق به هیچ هیأتی داده نمی شود که خودشان بنشینند و سیاست گذاری کنند این‌ها مجری سیاست‌های کلی کشور هستند.

اگر عربستان مستقل تصمیم بگیرد حتما ما همکاری خواهیم کرد

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس از بهبود روابط ایران و عربستان و تاثیر آن در مذاکرات و منطقه گفت: ما همیشه از رابطه با عربستان استقبال کرده‌ایم؛ عربستان یک کشور بزرگ اسلامی عربی است و با تمام انتقادات و اختلافاتی که در بحث مسائل منطقه داریم باید از ظرفیت جبهه‌ی جهان اسلام استفاده کرد تا رابطه‌ی ما به شکل معمولی برگردد؛ حتی در حد سفارت خانه‌ها و بسیاری از این مشکلات و سوءتفاهمات ممکن است برطرف شود. بهبود رابطه اصلی ما با عربستان از طرف جمهوری اسلامی هیچ مانعی وجود ندارد. اگر کشور عربستان مستقل و براساس جهان اسلام و منطقه برای ایجاد ثبات و امنیت تصمیم بگیرد حتما ما همکاری خواهیم کرد.