۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

گارانتی حلقه گم شده تولیدات دانش بنیان در ایران

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰
کد خبر: 638034
گارانتی حلقه گم شده تولیدات دانش بنیان در ایران

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس درباره علت ارتباط ضعیف میان صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: علت این مساله ابتدا این است که اغلب شرکت های دانش بنیان از استاندارد بالایی برخوردار نیستند و نمی توانند با محصولات اروپایی و آمریکایی رقابت پایاپای داشته باشند و وقتی که صنعتگر و تولید کننده ما با این کیفیت پایین مواجه می شود ترجیح می دهد که به جای خرید از شرکت دانش بنیان که محصولی با کیفیت پایین دارد به تولید کننده خارجی مراجعه کند و محصولی با کیفیت و در حد اعلا خریداری کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ ذبیح الله اعظمی ساردویی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در خانه ملت با بیان اینکه مساله دیگری که باعث ارجحیت کالای خارجی نسبت به ایرانی می‌شود خدمات پس از فروش است، عنوان کرد: کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان اغلب از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار نیستند و این مساله باعث می‌شود که صنعتگر میلی به خرید این محصولات نداشته باشد زیرا خدمات پس از فروش مساله‌ای مهم در خرید هر یک از ما محسوب می‌شود و خریدار باید این اطمینان را داشته باشد که وقتی محصولی را خریداری و وارد چرخه تولید می‌کند در صورت نقص و خرابی و ضرر دیدن چرخه تولید با پاسخگویی تولیدکننده و حل مشکل مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر الزامی برای ادارات و ارگان‌های مختلف در کشور وجود ندارد که از کالای داخلی و دانش بنیان به جای خارجی استفاده کنند. این مساله باعث می‌شود که آنها به سمت کالای خارجی بروند در صورتی که نمونه مشابه داخلی وجود دارد. برای حل این مساله علاوه بر ایجاد کردن اجبار باید مسیر و آسان این واردات خارجی را نیز مشکل کرد تا آنها به سمت تولید کننده داخلی هدایت شوند.

اعظمی ساردویی گفت: علاوه بر این استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌ها که باید هم پای شرکت‌های دانش بنیان رشد کنند به میزان مناسب در کشور وجود ندارند و باید به این مساله نیز توجه و زمینه رشد آنها را در کنار شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرد. مساله دیگری که کمتر نیز مورد توجه قرار گرفته این است که شرکت‌های دانش بنیان بعد از مدتی به جای اینکه به کار خود ادامه دهند به سمت بیزینس و تجارت روی می‌آورند و از مسیر خود که علم دانش بنیان و بومی است خارج می‌شوند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با اشاره به اینکه حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در این شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند کمکی بزرگ به آنها کند اما ما شاهد این حضور نیستیم، تاکید کرد: اقدام دیگری که می‌توان در راستای تقویت این شرکت‌ها انجام داد این است که پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها به جای اینکه در قفسه‌ها بایگانی شود در این شرکت‌ها و به صورت عملیاتی انجام شود این اقدام هم به تولید علم منجر می‌شود و هم هزینه‌های دانشجو را کاهش می‌دهد و هم باعث رشد و توسعه شرکت دانش بنیان می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مشکل دیگر این شرکت‌ها کمبود سرمایه در گردش است، تصریح کرد: این مساله باعث می‌شود این شرکت‌ها نتوانند تولید را در حدی برسانند که هزینه‌ها کاهش یافته و در نتیجه قیمت محصول تولید شده اندکی کاهش پیدا کند. علاوه بر این مشکل دیگری که آنها با آن روبرو هستند مسیر سخت دانش بنیان شدن و گرفتن گواهینامه شرکت دانش بنیان است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این تشریفات اداری گسترده برای ثبت شرکت‌های دانش بنیان باعث می‌شود که خیلی زمان زیادی از یک تا دو سال را این جوانان صرف دریافت مجوز کنند و در نهایت هم مشخص نیست که به نتیجه خواهد رسید یا خیر. در نتیجه پیش از رسیدن این شرکت‌ها به مرحله تولید، بیشتر انگیزه آنها برای ارتباط برقرار کردن با صنایع از بین می‌رود.