۰ نفر

بنابر مصوبات مجلس؛

سربازان دارای ۲ فرزند چقدر حقوق می گیرند؟

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۱۴
کد خبر: 621563
سربازان دارای ۲ فرزند چقدر حقوق می گیرند؟

قالیباف گفت: برای همه افرادی که وارد خدمت سربازی می‌شوند نباید یک برنامه ثابت داشته باشیم. تا سال ۹۹ حقوق ماهیانه یک سرباز ۴۵۰ هزار تومان بود که حتی هزینه رفت و آمد آن نیز نمی‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده تلویزیونی گفت: دولت مجلس و ستادکل نیروهای مسلح باید یک بازنگری جدی درباره موضوع سربازی انجام دهد. امنیت ملی کشور ایجاب می‌کند که حتما در کشور باید سرباز وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای همه افرادی که وارد خدمت سربازی می‌شوند نباید یک برنامه ثابت داشته باشیم. تا سال ۹۹ حقوق ماهیانه یک سرباز ۴۵۰ هزار تومان بود که حتی هزینه رفت و آمد آن نیز نمی‌شد.

قالیباف درباره مصوبه مجلس مبنی بر افزایش حقوق سربازان گفت: من با محیط سربازی آشنا هستم، امنیت ملی موضوع جدی است، نیروهای مسلح و حفظ کشور از اوجب واجبات است و اگر امنیت نباشد، سایر صحبت هایی که از اول جلسه انجام شد، هیچ معنا و مفهومی ندارد، اما با همه اینها باید بگویم که در نقطه ای هستیم که باید ستاد کل نیروهای مسلح، مجلس و دولت در بحث سربازی بازنگری جدی انجام دهند و به این موضوع نگاه جدیدی داشته باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور حتماً سرباز می خواهد، ادامه داد: با کاهش جمعیت، تعداد سربازان کم می شود که این موضوع از یکسو خطر است و از سوی دیگر برای امنیت ملی باید سرباز داشته باشیم. بنابراین شرط عقل است و الزام دارد این کار را انجام دهیم. از سوی دیگر کسانی که به سربازی می آیند با نگاه ها و ظرفیت های مختلف هستند؛ افراد تحصیل کرده، افراد دارای مهارت بالا و افرادی که از مهارت بالایی برخوردار نیستند. از سوی دیگر برخی افراد دارای زن و فرزند هستند، یا عده ای دیگر در بخش هایی موجب تولید ارزش و ثروت می شوند و می توانند بسیار موثر باشند، بنابراین زمان برای آنها مهم است.

وی تصریح کرد: زمانی که گفته می شود همه جوانان ذکور کشور باید به خدمت سربازی بروند، باید به این نکته توجه کنیم که این افراد طیف های مختلف از نظر کاری هستند، آیا باید برای همه این افراد یک نسخه بپیچیم؟ اینجاست که باید به موضوع توجه کنیم.

قالیباف با بیان اینکه باید با ارتباط تنگاتنگ میان مجلس، ستاد کل نیروهای مسلح و دولت به این موضوع رسیدگی کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر برای وطن، کشور و امنیت و براساس قانون، افراد ذکور کشور باید به سربازی بروند، پس از اینکه افراد مشغول این خدمت مقدس می شوند، شغل ندارند، حال فرض کنیم سربازی یک فرزند نیز دارد، از سوی دیگر ما برای رشد جمعیت و ازدواج قانون تصویب کردیم. حال این سوال ایجاد می شود که سربازی که اشتغال ندارد و تاکید می کنیم که افراد ازدواج کنند، حقوقش از کجا تامین شود.

در بودجه امسال متوسط حقوق سربازان 3 میلیون و 500 هزار تومان مصوب شد

رییس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه تا سال 98 و 99 حقوق سربازان حدود 400 تا 450 هزار تومان بود که این مبلغ کرایه رفت و آمد سربازان به مرخصی شان هم نبود، یادآور شد: در بودجه 1400 و 1401 یکی از کارهای مناسبی که انجام گرفت مربوط به حقوق سربازان بود و در بودجه امسال مصوب شد که حقوق متوسط سربازان حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شود. البته این عدد به صورت پلکانی برای افراد مجرد، متاهل، دارای فرزند و ... متفاوت است. به طور مثال حقوق سربازی با دو فرزند مانند حداقل حقوق کارمنداست که در سال آینده 5 میلیون و 600 هزار تومان پیش بینی شده و این عدد پس از کسر مالیات به 5 میلیون تومان می رسد، در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ما با ستاد کل نیروهای مسلح صحبت کردیم که این بخش را برای برنامه هفتم توسعه تنظیم کنیم، در پاسخ به این سوال که آیا منظور مسائلی مانند سرباز حرفه ای است، توضیح داد: سرباز حرفه ای بحثی بود که شاید طی 30 تا 40 سال گذشته برخی از کشورهای دنیا تجربه کردند، ما باید توجه کنیم که هر کشوری شرایط، ظرفیت فرهنگی و اقتصادی مختلفی دارد. نمی خواهم این تعبیر را به کار ببرم که سربازی را بفروشیم، فروش کلمه خوبی نیست. آیا امنیت کشور باید برقرار شود یا خیر؟ اینجاست که می گویم باید یک بازنگری اساسی در قانون نظام وظیفه انجام شود.

قالیباف گفت: باید توجه شود فردی که می تواند به جای اینکه این زمان را در نظام وظیفه طی کند، گام بزرگی در شرکت های دانش بنیان بردارد تا بتواند در تولید ثروت و ارزش ها کمک کند، آیا به نظر شما غیر از دوره سه ماهه آموزشی به جای اینکه بقیه وقت خود را آنجا بگذارد، موثرتر نیست که در مکان هایی که می تواند مفیدتر باشد، مشغول شود؟ ما باید آن موضوع را دنبال کنیم. این نظر شخصی من است و معتقدم که حتما باید در حوزه قانون نظام وظیفه با ستاد کل نیروهای مسلح و دولت به نتیجه قطعی برسیم.