۰ نفر

جزییات نهمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه صبح

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۲۱
کد خبر: 616576
جزییات نهمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه صبح

نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد نایب رییس و با ادامه دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۱۱ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیک زادثمرین نایب رییس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ و ۶ دقیقه و با حضور دو سوم از نمایندگان حاضر در صحن آغاز شد.

این جلسه که هفدهمین جلسه برای ادامه رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور است، بخش درآمدی تبصره ۱۱ بررسی می شود، ضمن اینکه صحن امروز به صورت سه شیفت تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت.

مجوز مجلس به وزارت راه برای تأمین اعتبار ۲۳ هزار میلیاردی جهت اجرای طرح های مسکن

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 11 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (الف) تبصره 11 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (الف) تبصره 11 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

الف- به دولت اجازه داده می‌شود، برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرحهای بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی موجود در بافت فرسوده‌، مصلی تهران ، طرحهای مسکن و سایر موارد پیش‌بینی‌شده در قانون جهش تولید مسکن مصوب سال 1400 اقداماتی را به شرح زیر را به عمل آورد:

1- وزارت راه و شهرسازی(از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید،‌ سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران) مجاز است تا سقف دویست و سی هزار میلیارد (230.000.000.000.000)ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکتهای فوق‌الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده، مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با ساز و کار گردش خزانه، از طریق صندوق ملی مسکن صرف اجرای طرحهای فوق کند.

2- در اجرای ماده(68) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمینهای اجاره‌ای نود و نه ساله متعلق به خود می‌باشند.  

3- وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمینهای متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف پنج هزار میلیارد (5.000.000.000.000) ریال طی قراردادهایی با بانکهای عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن، تسهیلات لازم برای اجرای طرحهای جامع، تفصیلی، بافتهای فرسوده و آماده‌سازی مصوب را أخذ کند.  

4- مالکین واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی می‌باشند موظفند تا پایان خرداد ماه سال 1401 برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه نمایند. بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (هجده درصد (18%)) اقدام نماید.

5- مالیات مسکن مهر(شامل آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی) در قراردادهای سه جانبه، تعاونی و خود مالک که توسط پیمانکاران پرداخت می گردد، معادل سه میلیون(3.000.000)ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می‌گردد. سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.

مجوز به وزارت راه برای فروش اموال خود جهت توسعه زیربناهای حمل و نقلی

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ب) تبصره (11) ماده واحده لایحه بودجه 1401، با 184 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره (11) ماده واحده لایحه آمده است: به منظور توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و ارتقای سطح بهره‌وری در این بخش، وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه مجاز به مولد‌سازی اموال منقول و غیرمنقول خود و همچنین تغییر کاربری و فروش زمین‌های مازاد در اختیار تا سقف یکصد هزار میلیارد (100.000.000.000.000) ریال است.

درآمد حاصل از ثبت تخلفات را به حساب های مقرر در قانون واریز تا به نسبت های تعیین شده توزیع گردد.

همچنین نمایندگان با بند الحاقی(3) تبصره (11) ماده واحده لایحه بودجه 1401 با 179 رأی موافق، 4 رأی مخالف و  9 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی (3) تبصره (11) ماده واحده لایحه آمده است: برای دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه قوه مجریه در شهرستان‌ها اجازه داده می‌شود با پیشنهاد استاندار و تأیید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سقف سی هزار میلیارد(30.000.000.000.000) ریال نسبت به معاوضه املاک و ساختمان‌های ملکی خویش با املاک و اموال غیرمنقول شهرداری ها پس از اعلام شهرداری و تصویب شورای شهر مربوط به قیمت کارشناسی برای احداث مجتمع های اداری همان شهرستان اقدام کند.

عملکرد این جز را به صورت جمعی - خرجی ثبت کند. دستورالعمل اجرای این جز توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و ابلاغ می‌شود.

در جریان بررسی تبصره (11) لایحه بودجه 1401 کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیشنهادی را در خصوص واردات ماشین آلات و تجهیزات راهداری، راهسازی و ساختمانی مورد نیاز کشور تحت عنوان الحاق یک بند به این تبصره مطرح کرد که توسط کوهساری مطرح شد.

بر اساس این پیشنهاد با تأیید و تشخیص وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) اجازه داده می‌شود تا ماشین آلات و تجهیزات راهداری، راهسازی و ساختمانی مورد نیاز کشور (به استثنای خودروی سواری) که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از 5 سال داشته باشند با پرداخت حقوق ورودی تعیین شده توسط دولت وارد کشور شود. نامه اجرایی این بند توسط وزارتخانه راه و شهرسازی با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

این پیشنهاد به دلیل مشخص نشدن سقف واردات با موافقت نمایندگان مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.

سقف معافیت مالیاتی کارمندان مشخص شد؛ معافیت حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی از پرداخت مالیات

 

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (5) تبصره (12) ماده واحده لایحه بودجه 1401 با 162 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (5) تبصره (12) ماده واحده لایحه آمده است: سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده(84) قانون مالیات­های مستقیم در سال 1401 مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون (672,000,000)ریال تعیین می­شود.

نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و  فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می­باشد:

1-5- نسبت به مازاد ششصد و هفتاد و دو میلیون (672,000,000)ریال تا یک میلیارد و هشتصد میلیون (1,800,000,000)ریال، ده­ درصد(10%)

2-5- نسبت به مازاد یک میلیارد و هشتصد میلیون (1,800,000,000)ریال تا سه میلیارد (3,000,000,000)ریال، پانزده­درصد(15%)

3-5- نسبت به مازاد سه میلیارد (3,000,000,000)ریال تا چهار میلیارد و دویست میلیون (4,200,000,000)ریال، بیست­درصد(20%)

4-5- نسبت به مازاد چهارمیلیارد و دویست میلیون (4,200,000,000)ریال به بالا، سی درصد(30%) میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده(۵۷) قانون مالیات­های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده(۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه به مبلغ سیصد و نود و شش میلیون(396,000,000) ریال تعیین می­شود.

بر اساس این گزارش علی خضریان نماینده مردم تهران ابتدا پیشنهاد اصلاح کل این بند را ارائه کرد که با مخالفت نماینده مردم محلات و همچنین نمایندگان دولت و کمیسیون تلفیق مواجه شد و در نهایت با 151 رأی مخالف مورد تصویب قرار نگرفت.

همچنین عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه نیز پیشنهاد اصلاح کل بند یاد شده را مطرح کرد و اعتقاد داشت این پیشنهاد می‌تواند سبب تحقق عدالت در حوزه حقوق و دستمزدها شود اما با مخالفت لطفی نماینده رزن و نمایندگان دولت و کمیسیون تلفیق مواجه شد و در نهایت نیز با 129 رأی مخالف از دستور کار خارج شد.

در ادامه بررسی بند (5) تبصره (12) ماده واحده لایحه بودجه 1401 کمیسیون‌های آموزش و قضایی مجلس پیشنهادی را برای حمایت از اعضای هیأت علمی مطرح کردند که این موضوع با مخالفت 111 نفر از نمایندگان مجلس مواجه شد و آن را خلاف عدالت دانستند.

در جریان بررسی پیشنهاد کمیسیون‌ها، علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار طی تذکری نسبت به حذف تذکر و اخطار نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه انتقاد کرد و از هیأت رییسه خواست نسبت به رفع این موضوع اقدام کند.

این گزارش می‌افزاید مهدی فرشادان نماینده مردم سنندج و دیواندره و کامیاران در مجلس پیشنهاد اصلاح جزء بند (5) را ارائه کرد تا حقوق کارمندان تا سقف 10 میلیون تومان از مالیات معاف شود اما نمایندگان با 117 رأی نسبت به آن مخالفت کردند.

ارجاع موضوع معافیت مالیاتی پزشکان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته به کمیسیون تلفیق

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 11 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با ارجاع جزءهای الحاقی 1 و 2 بند 5  تبصره 12 ماده واحده این لایحه به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، برای بررسی بیشتر موافقت کردند.

در جزءهای الحاقی جزء 5 تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور که برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شدند، آمده بود؛

جزء الحاقی 1- پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، فرهنگیان، آموزگاران، دبیران، مشاوران و مربیان تربیتی شاغل در مناطق کمترتوسعه یافته و محروم کشور و صعب العبور و مناطق کوهستانی از پرداخت مالیات سالانه تا سقف  دومیلیارد و چهارصد میلیون(2.400.000.000)ریال معاف می باشند.

جزء الحاقی 2- اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و نیز پزشکان متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی شاغل در بخش های دولتی، مشمول پرداخت مالیات موضوع این جزء به نرخ ده درصد (10%) هستند.

تکلیف وزارت تعاون برای دهک‌بندی درآمدی خانوارهای یارانه‌بگیر؛ یارانه نقدی ثروتمندان حذف می شود

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره ( 14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

همچنین در بند (ج) تبصره (14) ماده واحده لایحه آمده است: منابع ارزی مندرج در بخش منابع  جدول  این تبصره بلافاصله توسط شرکت های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف  مصارف جدول این تبصره می‌­شود.

درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها مشخص شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 11 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (الف) تبصره 14 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در جریان بررسی این بند از تبصره 14 علیرضا سلیمی پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت داد و گفت: رقمی که دولت برای درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته است، 470 هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که این رقم در کمیسیون به 600 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین در مصوبه کمیسیون آمده است که سهام دولت در هدفمندی استفاده شود که این خلاف قانون هدفمندی یارانه هاست، بنابراین آنچه که دولت در لایحه آورده است، منطبق بر واقعیت و قابل تحقق است.

پورمحمدی نماینده دولت در صحن علنی با موافقت با بازگشت به لایحه دولت در این بند توضیح داد: دولت آنچه که در توانش برای کسب درآمد از فروش فرآورده های نفتی و گازی بوده است را 470 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که در کمیسیون این منابع را به 600 هزار میلیارد تومان یعنی 130 هزار میلیارد تومان به آن افزوده است که برای تامین این رقم یا باید قیمت فرآورده های نفتی و گازی را افزایش دهید که در شرایط اقتصادی چنین کاری ممکن نیست، یا پولی که به شرکت های نفت و گاز می دادیم را ندهیم.

وی توضیح داد: صنعت نفت گاو شیرده کشور است که نباید بیش از این به آن فشار بیاوریم، بنابراین افزایش درآمد 130 هزار میلیارد تومانی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قابل اجرا نیست.

محمدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع بودجه اجرای هدفمندی یارانه هاست، توضیح داد: در لایحه دولت درآمد اجرای هدفمندی یارانه ها 474 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود، در کمیسیون به دلیل شفافیت این رقم به 670 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: حذف این 130 هزار میلیارد تومان در واقع حذف 80 هزار میلیارد تومان اعتبار گندم، 25 هزار میلیارد تومان بیماری های صعب العلاج و 20 هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی است، یعنی سال آینده مبلغ یارانه از 250 هزار میلیارد تومان به 170 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کند و به کلی هر آنچه که نمایندگان در این تبصره مصوبه کرده اند، از بین می رود.

پس از استماع نظرات موافق و مخالف، نماینده دولت و مجلس، رییس جلسه پیشنهاد علیرضا سلیمی را به رأی گذاشت که با 42 رأی موافق، 148 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در جلسه، با آن مخالفت شد.

در نشست امروز جزء 2 بند (الف) تبصره 14 به رأی گذاشته شد که اصل آن به تصویب نرسید، پس از آن حذف این جزء به رأی گذاشته شد که این موضوع نیز به تصویب نرسید در نهایت جزء مذکور برای بررسی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

براساس بند (الف) تبصره 14 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

1- در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تمامی دریافتی‌ها (منابع) مندرج در جدول تبصره (14) این قانون به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی(به ترتیب موضوع ماده(۱۲) و ماده(۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)) و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد (2) و (4) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب سال 1399 به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل ‌کشور  واریز می‌شود. سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور  نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور متناسب با تحقق دریافتی‌ها(منابع) اقدام نماید.

در جزء 2 ارجاعی آمده است که منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیم‌درصد (۵/۱۴%) شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

3- عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حاملهای انرژی موضوع بند (الف) ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 و جداول پرداختی‌ها (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف یک‌ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

۴-  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و براساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور معادل یک درصد (۱%) جمع مصارف جدول تبصره (۱۴) را به صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه ها قرار دهد. تنخواه مذکور باید حداکثر تا دوماه پس از دریافت از محل منابع جدول مذکور تسویه گردد. شرط استفاده مجدد از این تنخواه، تسویه تنخواه قبلی است. این حکم مشمول تنخواه خزانه داری کل کشور نمی-شود. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است در صورت کسری منابع یارانه نقدی منابع را از سایر محلها تأمین و به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید و حداکثر تا دوماه پس از آن تسویه کند. شرط استفاده مجدد از این محل تسویه منابع قبلی است.

5- حذف شد.

تکلیف مجلس برای هوشمندسازی مصرف آب و برق/ مطالبات مشترکان با اولویت مشترکان عمده پرمصرف وصول خواهد شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 11 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ج) و جزء 1 بند (د) تبصره 15 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

غلامعلی کوهساری با پیشنهادی در زمینه کنتورهای هوشمند، هزینه تغییر کنتورهای خراب به کنتورهای هوشمند برق را برعهده دولت گذاشت.

وی توضیح داد: اگر بر جزء 1 بند (د) تبصره 15 لایحه بودجه 1401 نصب شمارشگرهای هوشمند را به عبارت "نصب شمارشگرهای هوشمند برای واحدهای جدیدالاحداث" تغییر دهیم، دولت باید تغییر کنتورهای برق خراب را به هوشمند برعهده بگیرد.

دولت و کمیسیون با این پیشنهاد اصلاحی مخالف کردند و هادی بیگی نژاد به نمایندگی از کمیسیون تلفیق تاکید کرد: بین کنتور خراب و کنتور هوشمند تفاوت وجود دارد، در واقع ما با کنتورهای هوشمند می توانیم متوجه شویم چه واحدهایی در مصرف برق تخلف می کنند و نسبت به استخراج رمزارزها از برق خانگی سوءاستفاده می کنند.

نمایندگان در نهایت با اصلاح پیشنهاد شده با 179 رأی موافق، 5 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ادامه سید ناصر موسوی لارگانی با پیشنهادی تاکید کرد: اصلاح الگوی مصرف برق و گاز باید براساس شاخص تعداد اعضای هر خانه باشد، با این کار عدالت برقرار می شود.

براساس بند (ج) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

- شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران مکلف است جهت توسعه و تسریع در اجرای طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا پس از جداسازی را مطابق با قوانین و مقررات به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها(شامل قیمت تمام‌شده کالا و خدمات فروش‌رفته، اداری- عمومی و توزیع و فروش) به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا مطابق بودجه سالانه آن شرکت جهت سرمایه‌گذاری در طرحها و ردیف های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت خرید کیک زرد با منشأ داخلی یا خارجی و یا تملک سهام معادن پرتوزا و شرکتهای مرتبط با چرخه سوخت براساس موافقتنامه‌های مبادله‌شده با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه نماید. درآمد حاصله به حساب افزایش سرمایه دولت در شرکت منظور و معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات آن با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

براساس جزء 1 بند (د) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

- به منظور اصلاح الگوی مصرف گاز و برق، براساس شاخص تعداد اعضای هر خانواده تعیین می شود. شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر موظفند از طریق بخش غیر دولتی ( با اولویت شرکتهای کارور(اپراتور) مجازی) نسبت به هوشمندسازی مصرف، برقراری ارتباط و شناسایی و وصول مطالبات مشترکان با اولویت مشترکان عمده پرمصرف و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برای واحدهای جدید الاحداث اقدام و هزینه مربوطه را به صورت اقساطی از مشترکین دریافت نمایند.

دولت مکلف به شناسایی و تحت پوشش قرار دادن بیمه سلامت اقشار کم درآمد به‌صورت رایگان شد

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور،  با الحاق یک بند به تبصره (۱۴) ماده واحده این لایحه که به پیشنهاد روح‌اله نجابت نماینده مردم شیراز مطرح شد با ۱۷۱ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در این بند پیشنهادی که به تبصره (۱۴) الحاق شد آمده است: جهت ساماندهی حمایت‌های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف ۱۸ تبصره ۱۲؛ ۱- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. این سازمان مکلف است ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور آنها، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی موظف است به نحوی برنامه‌ریزی نماید که پرداخت توسط بیمار نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند.

۲- شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین لیست داروهای جدیدی که با توجه به استطاعت‌پذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در فهرست داروهای بیمه‌ای و حذف داروهای غیرهزینه‌ اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهک‌های برخوردار حداقل در خصوص داروهای گرانقیمت اقدام نماید. همچنین سازمان‌های بیمه‌ای مکلف هستند نسبت به نظارت بر تجویز و اجرای راهنماهای بالینی اقدام کنند.

روح‌اله نجابت به عنوان پیشنهاد دهنده این بند با تأکید بر اینکه در سال آینده باید به اقشار کم درآمد توجه بیشتری شود، گفت: دولت مکلف بوده افراد نیازمند را مطابق برنامه ششم تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد اما از آنجایی که بعضاً این قشر توان یا اطلاع کافی برای ثبت‌نام جهت بیمه سلامت را نداشته‌اند از این مهم محروم مانده‌اند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو ما طی این پیشنهاد وزارت تعاون را مکلف کرده‌ایم که افرادی که بیمه نشده‌ و کم درآمد هستند را بیمه کند تا به خصوص قشر محرومان در سال ۱۴۰۱ در صورت نوسانات ارزی دچار بحران نشوند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس  همچنین افزود: در بخش دیگر این پیشنهاد نیز ذکر شده که وزارت تعاون به دهک‌های پایین که نیازمند دارو هستند کمک کند و لیست جداول دارویی را طبق استطاعت مردم به روز کند تا در صورت گران شدن داروها، اقشار محروم دچار مشکل نشوند.

جبار کوچکی نژادارم ساداتی نماینده مردم رشت در مجلس از این رو با این بند پیشنهادی مخالفت کرد که آن را قانونگذاری جدیدی دانست.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی به عنوان موافق این بند پیشنهادی جهت الحاق به تبصره (۱۴) عنوان کرد: این بند الحاقی کمک می‌کند مردم به جای ایستادن در صف‌ها از سوی دولت صرفا با کد ملی بیمه شوند که این وظیفه حاکمیت و شورای عالی بیمه و رفاه است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: جداول داروها نیز هر ساله تغییر می‌کند و محدودیت مصرف دارد که شورای عالی بیمه و غذا و دارو باید در حوزه فرانشیزها و تجویز داروها نظارت کنند، همچنین پوشش همه اقشار نباید برای پرداخت هزینه دارو یکسان باشد و باید بنا به استطاعت بیماران جداول دارویی تغییر کند.

نحوه تعیین تعرفه آب، برق و گاز مشترکین پرمصرف مشخص شد/ خانوارهای محروم معاف از پرداخت شدند

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند الحاقی (3) تبصره (15) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند الحاقی (3) تبصره (15) ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 وزارتخانه­ های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را به گونه ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم مصرف خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف  به صورت یارانه ­ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه ­ای و براساس الگوی افزایش پلکانی(آی.بی.تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای مذکور براساس بعد خانوار محاسبه می­شود.

میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه­ای تعیین شود که بارمالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم­مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.

آیین ­نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک وزارتخانه­های نفت و نیرو تهیه می­شود و ظرف مدت یک­ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می­رسد.

مجوز مجلس به وزارت نیرو برای ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 11 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بندهای (و) و (ز) تبصره 15 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (و) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

- تعرفه سوخت نیروگاههای خودتأمین که با تایید شرکتهای تابعه وزارت نفت دارای شمارش‌گر (کنتور) جداگانه باشند یا بنا به اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری می کنند، به میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل شده به شبکه در ساعات اوج مصرف ، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر‌اساس متوسط بازدهی نیروگاههای حرارتی سال 1399 تعیین می‌شود.

براساس بند (ز) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

به وزارت نیرو اجازه داده می شود از طریق شرکتهای تابعه نسبت به تأسیس شرکتهای صندوق پروژه با مشارکت متقاضیان و سرمایه گذاران بخش غیردولتی به منظور تجهیز منابع، احداث و بهره برداری از پنج هزار(5000) مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، اقدام نماید.

مجوز مجلس به دولت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت داخلی و خارجی

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 11 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ج) و بند الحاقی (1) تبصره (15) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در بند (ج) تبصره (15) ماده واحده لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می شود از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به احداث ده هزار (10.000) مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی اقدام نماید. تأمین مالی طرحهای نیروگاه‌های برق اتمی با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تامین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انجام می‌شود. شیوه‌نامه اجرائی این بند توسط سازمان انرژی اتمی ایران‌، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌‌گردد.

در بند الحاقی (1) تبصره (15) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی­های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای متوسط نرخ خرید انرژی برق از نیروگاههای دارای قرارداد تبدیل انرژی (ای.سی.اِی) محاسبه و دریافت نماید. منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور  واریز می­شود.

مشترکین با قدرت کمتر از دو مگاوات و همچنین مصارف کمتر از دو مگاوات مربوطه به مشترکین با قدرت بیش از دو مگاوات مشمول حکم این بند نمی ­باشند.

پایان هفدهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ / نشست بعدی عصر امروز برگزار می‌شود

عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، 11 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 10 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان در رابطه با برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی جزئیات مذاکرات وین و اتفاقات اخیر اوکراین گفت: روز دوشنبه اعلام شد اگر همکاران آمادگی دارند جلسه غیرعلنی برگزار شود، اما روز دوشنبه کمیسیون امنیت در این خصوص جلسه برگزار کرد.

وی تصریح کرد: نشست بعدی مجلس عصر امروز (چهارشنبه، 11 اسفندماه) ساعت 14 با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود.