۰ نفر

جزییات چهارمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه عصر

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۷
کد خبر: 614547
جزییات چهارمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه عصر

نشست علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی لایحه بودجه آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه 4 اسفندماه) به ریاست  علی نیک زادثمرین راس ساعت  14 و 10 دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان آغاز شد.

نایب رییس مجلس پیش از ورود به دستور کار امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی درگذشت والده محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس را تسلیت گفت و برای آن مرحومه آرزوی رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر از خداوند متعال در خواست کرد.

بررسی لایحه بودجه 1401 در دستور کار صحن علنی امروز قرار دارد.

حق الامتیاز دولت از اپراتورهای تلفن همراه تعیین تکلیف شد

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ی) تبصره 6 ماده واحده لایحه با 157 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

سید محمدرضا میرتاج الدینی در جریان بررسی بند مذکور، در توضیح پیشنهاد خود گفت: باید برای این بند اصلاحاتی انجام دهیم تا این حق الزحمه و حق السهم مستقیماً به هدف برخورد کند. کمیته فناوری و ارتباطات فراکسیون راهبردی برای این موضوع چندین جلسه با حضور کارشناسان و مسیولان دولتی برگزار کرد که ماحصل آن این بود که حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارایه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، به میزان 2 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: براساس این پیشنهاد تنها ارایه دهندگان مخابراتی که خدمات مخابراتی ارایه داده و دارای پروانه تلفن سیار هستند و شبکه دسترسی نهایی دارند، مشمول می شوند، چرا که شرکت های کارآفرین فعال در حوزه خدمات مخابراتی وجود داشته که دسترسی نهایی ندارند و شرکت های جزء هستند و لازم است مورد حمایت قرار گیرند، با این پیشنهاد آنها مشمول افزایش 2 درصدی حق الزحمه و حق السهم نشده و تنها از اپراتورهای اصلی اخذ می شوند و از طرفی برخلاف آن چیزی که همکاران مطرح کردند، سال گذشته مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت و از طرفی در سال جاری هم درآمدی برای دولت داشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بستر اینترنت ما نیز به پهنای باند تلفن سیار وابسته است، چرا که یکصد میلیون نفر مشترک تلفن سیار هستند و هم اکنون ضریب نفوذ آنها 120 درصد بوده و در مقابل پهنای باند اینترنت خانگی ثابت که 9میلیون مشترک دارد و ضریب نفوذ آن بسیار پایین است حدود 30 درصد بوده و طبق برنامه های توسعه ای مشترکین این بخش باید به 20 میلیون نفر برسند. همچنین 9 میلیون نفری که از اینترنت خانگی استفاده می کنند با روش های سیمی و مسی متصل می شوند که باید به فیبر نوری تبدیل شده، چرا که آینده اینترنت فیبر نوری است.

میرتاج الدینی ادامه داد: اگر می خواهیم شبکه ملی اطلاعات را کامل کنیم، باید زیرساخت فیبر نوری را در کشور گسترش دهیم، لذا درآمد حاصل از این بخش برای حمایت از زیرساخت های فیبر نوری است. این امر نیازمند سرمایه گذاری بوده و پیام بسیار مثبتی برای فعالان اینترنت، آی تی و آی سی تی دارد و در واقع هدف از افزایش قیمت تنها اپراتورهای بزرگ می شوند و سایر فعالان از این افزایش قیمت مستثنی خواهند شد.

براساس بخش درآمدی بند (ی) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

1- کارور(اپراتور)های ارایه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ سی (30) ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف 160154 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می کنند.

2- حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارایه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، به میزان دو درصد (2%) افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف 130404 نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود.

 منابع حاصل از حق السهم دولت از کارور و شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت مازاد بر  یکصد و شانزده هزار میلیارد(116.000.000.000.000) ریال در ردیف 130404 صرف موارد زیر می شود:

1-2- حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی

2-2- پروژه ها و طرح های مرتبط با فضای مجازی تحت نظارت و راهبرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی بخصوص(طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات) مصوب شهریور ۱۳۹9 با اولویت بومی سازی تجهیزات و خدمات امنیت و تولید محتوا و سالم سازی، ذخیره سازی و پردازش کلان داده ها، حمایت از توسعه هوشمندسازی در قوای سه‌گانه و نیروی انتظامی و ایجاد یک زیرساخت مرجع ملی به نحوی که امکان نظارت برخط و قابل اتکای سهم ترافیک داخلی در کل مصرف اینترنت کشور فراهم شود.

3-2- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است اقدامات مشخص شده در طرح سند کلان شبکه ملی اطلاعات در افق 1401 را محقق نماید.

4-2- مسیولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صدا و سیما است. سازمان صدا و سیما(ساترا) موظف است در راستای حفظ ارزش های ایرانی - اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه ای در فضای مجازی نظارت نماید و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد.

5-2- توسعه اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آن

6-2- هوشمند سازی در تولید و توزیع محصولات کشاورزی، دامپروری و شیلات

7-2- توسعه هوش مصنوعی

تعیین عوارض ۱۰ درصدی برای بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه

 

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (م) و (ن) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره عوارض برق مصرفی موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (م) تبصره (6) در سال 1401 آمده است:

م- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول عوارضی معادل ده درصد(10%) قیمت فروش را أخذ و به حساب درآمدی  160178 جدول شماره(5) این قانون نزد خزانه داری کل واریز نماید.

همچنین در بند (ن) این تبصره ماده واحده آمده است:

ن- سازمان امور مالیاتی در صورت اثبات خلاف­گویی وکیل علاوه بر پیگیری موضوع در مراجع قضایی، نسبت به اعمال جریمه مالیاتی تا سقف پنج برابر اختلاف کشف ­شده اقدام می­نماید.

مخالفت مجلس با اخذ جریمه دیرکرد از عوارض بزرگراهی

 

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با حذف کل بند (ک) تبصره 6 ماده واحده لایحه درباره تاخیر در پرداخت عوارض بزرگراهی و راه های اصلی جدید و شبکه آزادراهی با 119 رأی موافق، 77 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی پیشنهاد دهنده حذف بند مذکور در توضیح علل حذف این بند گفت: کارگرانی که در شهرهایی مانند پرند، فردیس و شهرهای اطراف تبریز و... زندگی می کنند، ناچارند که برای حضور در کارخانه ها 2 بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر از این بزرگراه ها و آزادراه ها عبور کنند و در صورت اینکه جریمه دیرکرد عوارض بزرگراهی و آزادراهی را پرداخت نکنند، این عدد مبلغ قابل ملاحظه ای خواهد شد، بنابراین بهتر است تاخیر در پرداخت عوارض بزرگراهی حذف شود.

براساس بخش درآمدی بند (ک) حذف شده تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- تأخیر در پرداخت عوارض مصوب بزرگراهی و راههای اصلی جدید و شبکه آزادراهی در زمان مقرر، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل بیست درصد(20%) عوارض مصوب در آزادراه، بزرگراه و راههای اصلی جدید مربوط می باشد در صورت تأخیر بیش از یکماه در پرداخت، علاوه بر اصل عوارض و جریمه مذکور، مشمول جریمه ای معادل دو درصد(2%) مجموع نرخ اصل و جریمه یادشده به ازاء هر ماه تأخیر، می شود.

عوارض صادرات دام سبک و سنگین تعیین شد

 

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ص) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 در خصوص عوارض صادرات دام سبک و سنگین موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (ص) تبصره (6) در سال 1401 آمده است:

ص- در راستای اجرای بند(ب) ماده(14) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، به دولت اجازه داده می‌شود به ازای صادرات هر رأس دام سبک مبلغ پانصد و سی و هفت هزار(537.000) ریال و به ازای صادرات هر کیلوگرم وزن زنده دام سنگین مبلغ یکصد و شصت و هفت هزار(167.000) ریال از صادرکنندگان دام دریافت و به ردیف درآمدی 140212 جدول شماره(5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

نرخ مالیات واحدهای تولیدی ۵ درصد کاهش یافت

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بندهای (ع)، (ف) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

بر اساس بخش درآمدی بند (ع) تبصره (6) در سال 1401 آمده است:

ع- در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات های مستقیم برای عملکرد سال 1400 عبارت «ده برابر» به عبارت «سی برابر» اصلاح می شود.

همچنین در بند (ف) تبصره 6 ماده واحده آمده است:

ف- در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (105) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال 1400 معادل پنج واحد درصد کاهش  می یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور می‌باشد.

معافیت مالیاتی انتشارات کتب کمک درسی حذف شد

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ق) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

در جریان رسیدگی به این بند تعدادی از نمایندگان از جمله عباس مقتدایی نسبت به اصلاح جزء در جزء یک بند ق تبصره 6 پیشنهادی ارایه کرد تا براساس آن هنرمندان از جمله افرادی که فعالیت هایی در زمینه خلاقیت، نمایش، مرمت و بازسازی آثار تاریخی دارند از پرداخت مالیات طبق قانون مالیات های مستقیم معاف شوند که مجلس با این اصلاح موافقت کرد.

در بخش درآمدی بند (ق) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401 آمده است:

  1.  معافیت مالیاتی فعالیت  های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف می شود.

2- به  منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، براساس اعلام ستاد ملی کرونا، واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از یک میلیارد (1.000.000.000) ریال در سال 1400 علاوه بر معافیت  های قانونی و بخشودگی و مشوق  های مالیاتی، برای مالیات بر عملکرد سال 1400 از پنج واحد درصد بخشودگی از نرخ مالیاتی برخوردار می  شوند.

3-واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

4- معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها  اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری)، حذف می‌شود.

لوکس سواران در سال آینده مالیات می دهند

 

 نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ر) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره مالیات خودروهای لوکس موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (ر) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

ر- در سال 1401 ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی (خود  و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ده میلیارد (10.000.000.000) ریال مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر می باشند:

1- تا مبلغ پانزده میلیارد (15.000.000.000) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (10.000.000.000) ریال یک درصد (1%)

2- تا مبلغ سی میلیارد (30.000.000.000) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (15.000.000.000) ریال دو درصد (2%)

3-  تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (45.000.000.000) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (30.000.000.000) ریال سه درصد (3%)

4- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (45.000.000.000) ریال چهار درصد (4%).

پایان هفتمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ /نشست بعدی ۵ اسفندماه

برگزار می‌شود

عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 17 و 56 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی فردا (پنجشنبه، 5 اسفندماه) ساعت 7:45 با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود.

مصری پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی، گفت: در مجلس بر روی موضوعات افراد به عنوان موافق، مخالف، کمیسیون و دولت اظهارنظر می کنند. مباحث بر روی افراد مطرح نمی شود، خواهش می کنم همان طور که از سوی قرآن کریم به گفتمان هدایت شده ایم به گونه ای صحبت نکنیم که طرف مقابل احساس اهانت کند، بنابراین با بیان مطالب از روی منطق از دلخوری ها جلوگیری شود.