۰ نفر

جزییات سومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه صبح

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۳۶
کد خبر: 613878
جزییات سومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه صبح

نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی لایحه بودجه برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، نشست علنی صبح امروز(سه شنبه 3 اسفندماه) به ریاست محمدباقر قالیباف راس ساعت 8 و 7 دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان آغاز شد.

بررسی لایحه بودجه 1401 در دستور کار صحن علنی امروز قرار دارد.

ارجاع پیشنهاد تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کمیسیون تلفیق بودجه/ قالیباف: میزان سهام و جمعیت جاماندگان مشخص شود

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، سوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401، با اخطار احد آزادی‌خواه به پیشنهاد علی اکبر بسطامی درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت با 176 رأی موافق، 39 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که بر اساس آن پیشنهاد مذکور برای بررسی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

علی اکبر بسطامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1401 پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره (2) ماده واحده پیشنهادی مبنی بر واگذاری سهام عدالت به باقی‌مانده مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) را مطرح کرد و گفت: از محل باقی مانده سهام عدالت باید به افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد توجه شود.

لزوم توجه به جاماندگان سهام عدالت اعم از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی ضمن مخالفت با پیشنهاد بسطامی گفت: طرح جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی طی یک سال گذشته مطرح و بررسی شده است. دو میلیون و 300 هزار نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و یک میلیون و 300 هزار نفر از مددجویان تحت حمایت سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند. متأسفانه این طرح در دولت قبل عملیاتی نشد اما با تغییر دولت و مذاکراتی که با آقای رییسی داشتم، رییس جمهور با کلیات این طرح موافقت کرده و موضوع را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با همکاری دولت و موافقت رییس جمهور می‌توانیم تکلیف همه جاماندگان سهام عدالت را مشخص کنیم از این رو کمیسیون اقتصادی پیشنهاد تکمیلی برای این موضوع ارائه کرده است.

فرهاد بشیری نیز ضمن موافقت با پیشنهاد بسطامی افزود: با توجه به میزان محرومیت در استان‌های مختلف و مراجعاتی که به نمایندگان می‌شود این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است سید حمید پورمحمدی نماینده دولت در صحن علنی در ادامه اظهار کرد: درباره 130 هزار میلیارد از سال گذشته در این زمینه گفت‌وگو شده و مراحل قانونی در حال طی شدن است. 75 هزار میلیارد نیز دولت در لایحه بودجه به این موضوع اختصاص داده است. کمیسیون تلفیق بودجه نیز 130 هزار میلیارد پیشنهاد کرده تا سهام عدالت به مشمولان زیرمجموعه تأمین اجتماعی و ایثارگران واگذار شود اما کسی درباره میزان سهام صحبت نمی‌کند. چنین سهامی وجود ندارد و با دادن وعده به مردم و قانونی کردن آن نتیجه‌ای جز نارضایتی مشاهده نخواهیم کرد لذا بهتر است تمام میزان سهام قابل واگذار مشخص و در یک سال برای آن تصمیم‌گیری شود.

 میزان سهام عدالت موجود و تعداد باقی ماندگان مشخص شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احد آزادی‌خواه در ادامه نشست علنی امروز به استناد بند (9) اصل (3) قانون اساسی اخطار داد و گفت: رفع تبعیض ناروا یکی از مطالبات جدی مردم در حوزه‌های انتخابیه است. با توجه به اظهارات نماینده دولت که آن هم باید بررسی و راستی آزمایی شود، بهتر است اگر قرار به کمک و حمایت از خانواده کمیته امداد باشد، از سایر جاماندگان سهام عدالت به ویژه مددجویان بهزیستی نیز حمایت شود.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: در پیشنهاد آقای بسطامی به مددجویان سازمان بهزیستی پرداخته نشده هر چند علاوه بر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بخشی از کارگران و مستضعفین نیز سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. کمیسیون اقتصادی بیش از یک سال است که به این موضوع پرداخته، حتی دفتر مقام معظم رهبری نیز پیگیر این موضوع بوده است و کار کارشناسی هم در کمیسیون اقتصادی انجام شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس نکته‌ای که نماینده دولت گفت باید به هر میزان سهام عدالت موجود روشن و جمعیت افراد ذی‌حق و باقی مانده نیز مشخص شود بنابراین با موافقت نمایندگان اخطار آقای آزادی‌خواه را وارد می‌دانم و پیشنهاد مربوطه را به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌دهم تا با هماهنگی کمیسیون اقتصادی و دولت پیشنهاد جامعی به صحن علنی ارائه شود.

لزوم حفظ شأن و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان

گفتنی است عبدالحسین روح‌الامینی در تذکر آیین نامه‌ای به استناد بند (11) ماده (22) درباره حفظ شأن و اقتدار و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان گفت: متأسفانه پیشنهادهایی در طول این 3 روز مطرح شده که دولت معتقد است امکان اجرای آن را ندارد حتی درباره گزارش دیوان محاسبات نیز موضوعاتی مطرح شده است لذا از رییس مجلس می‌خواهم که از اختیار قانونی خود برای تصمیم‌گیری یا رأی‌گیری اسمتزاجی نمایندگان استفاده کند.

وی افزود: روز گذشته مباحثی بین رییس مجلس و رییس کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شد که باید بگویم اینجا جای پوپولیست و یا رأی آوری نیست و نمایندگان باید به مباحث کارشناسی بودجه بپردازند لذا رعایت حال مردم ضروری است از سوی دیگر رییس و هیأت رییسه مجلس باید به سوگندی که خورده‌اند عمل کنند.

امیرآبادی فراهانی: ۱۰ درصد سهام سرخابی ها هفته آتی در بورس واگذار می شود

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 3 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با پیشنهاد الحاقی سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل درخصوص مردمی سازی و مالکیت باشگاه های ورزشی پرسپولیس و استقلال با استفاده از ظرفیت های بخش تعاونی مخالفت کردند.

دکتر محمدباقر قالیباف درخصوص موضوع واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: براساس قانون سال 1400 بخش سازمان خصوصی سازی در این راستا اقدام کرده و در این راستا مسیر واگذاری سرخابی ها در بورس طی می شود.

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی در مخالفت با پیشنهاد مذکور گفت: موضوع واگذاری سرخابی ها طی سال های گذشته مطرح شده و حتی در بودجه سال 1400 نیز به تصویب رسید، متاسفانه دولت قبل در این خصوص اراده ای نداشت زیرا بیشتر مسئله جنبه سیاسی داشت و می خواستند مالکیت باشگاه تحت نظر دولت باشد.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم اظهار کرد: با روی کار آمدن وزیر جدید اقتصاد، دستور واگذاری این دو باشگاه به سازمان خصوصی سازی داده شد، لذا در جلسه دو هفته قبل هیات واگذاری مصوب شد دو تیم افزایش سرمایه داشته باشند و همچنین در مرحله اول 10 درصد سهامشان به هواداران واگذار شود که این امر در هفته آتی و در بورس عملی خواهد شد.

در ادامه محمدحسن آصفری در موافقت با پیشنهاد نماینده صومعه سرا گفت: 13 سال است که موضوع واگذاری سرخابی ها مطرح می شود اما معلوم نیست اراده سیاسی یا اقتصادی برای انجام این موضوع وجود نداشته یا موضوع رانت مطرح بوده است.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس یازدهم تصریح کرد: دولت اعتبارات زیادی را در اختیار این باشگاه ها طی سال ها قرار داده به طوری که انگار به دیگر ورزش ها توجهی نمی شده است، باید 51 درصد سهام این باشگاه ها در اختیار عموم قرار گیرد، زیرا دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بیش از 40 الی 50 میلیون هوادار دارند و باید جلوی هر نوع تبعیض، رانت خواری احتمالی با نفوذ افراد صاحب قدرت گرفته شود.

براساس این گزارش در نهایت پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه ضمن مخالفت با پیشنهاد مطرح شده گفت: طی 15 سال گذشته به وزارت اقتصاد ابتدا اجازه و سپس تکلیف شده که دو باشگاه واگذار شوند، از این رو پیشنهاد مذکور قابل طرح نیست، همچنین پیشنهاد ارائه شده با ماده 90 سیاست های کلی اصل 44 مغایرت دارد.

پرونده جاماندگان سهام عدالت روی میز بهارستان

دولت نهم سهام عدالت را که گونه ای از یارانه بود را کلید زد و تا امروز نحوه پرداخت سهام عدالت به یکی از مهمترین دغدغه های سهامداران و دولت تبدیل شده است، امروز نیز نمایندگان در بررسی الحالق یک بند به تبصره 2 به پیشنهاد علی اکبر بسطامی به موضوع سهام عدالت ورود کردند اما برای چکش کاری بیشتر و رعایت عدالت موضوع را به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند.

بسطامی پیشنهاد واگذاری سهام عدالت به باقی‌مانده مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) را مطرح کرد که محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با این پیشنهاد توضیح داد: طرح جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی طی یک سال گذشته مطرح و بررسی شده است با همکاری دولت و موافقت رییس جمهور می‌توانیم تکلیف همه جاماندگان سهام عدالت را مشخص کنیم از این رو کمیسیون اقتصادی پیشنهاد تکمیلی برای این موضوع ارائه کرده است.

در این بین احد آزادی‌خواه به استناد بند (9) اصل (3) قانون اساسی اخطار داد و گفت: رفع تبعیض ناروا یکی از مطالبات جدی مردم در حوزه‌های انتخابیه است. با توجه به اظهارات نماینده دولت که آن هم باید بررسی و راستی آزمایی شود، بهتر است اگر قرار به کمک و حمایت از خانواده کمیته امداد باشد، از سایر جاماندگان سهام عدالت به ویژه مددجویان بهزیستی نیز حمایت شود.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: در پیشنهاد آقای بسطامی به مددجویان سازمان بهزیستی پرداخته نشده هر چند علاوه بر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بخشی از کارگران و مستضعفین نیز سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. کمیسیون اقتصادی بیش از یک سال است که به این موضوع پرداخته، حتی دفتر مقام معظم رهبری نیز پیگیر این موضوع بوده است و کار کارشناسی هم در کمیسیون اقتصادی انجام شده است.

از این رو نمایندگان برای برقراری عدالت در توزیع سهام عدالت در بین تمام اقشار موضوع را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

واگذاری بیش از نیمی از سهام سرخ آبی ها از پرونده بودجه خارج شد

نمایندگان در بخش واگذاری سهام دولتی به خصوصی، در موضوع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با پیشنهادی مبنی بر واگذاری 51 درصد سهام این دو باشگاه به مردم مخالفت کردند، معاون سازمان برنامه و بودجه ضمن مخالفت با پیشنهاد مطرح شده گفت: طی 15 سال گذشته به وزارت اقتصاد ابتدا اجازه و سپس تکلیف شده که دو باشگاه واگذار شوند، از این رو پیشنهاد مذکور قابل طرح نیست، همچنین پیشنهاد ارائه شده با ماده 90 سیاست های کلی اصل 44 مغایرت دارد.

همچنین احمد فراهانی امیرآبادی توضیح داد: موضوع واگذاری سرخابی ها طی سال های گذشته مطرح شده و حتی در بودجه سال 1400 نیز به تصویب رسید، متاسفانه دولت قبل در این خصوص اراده ای نداشت زیرا بیشتر مسئله جنبه سیاسی داشت و می خواستند مالکیت باشگاه تحت نظر دولت باشد.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم اظهار کرد: با روی کار آمدن وزیر جدید اقتصاد، دستور واگذاری این دو باشگاه به سازمان خصوصی سازی داده شد، لذا در جلسه دو هفته قبل هیات واگذاری مصوب شد دو تیم افزایش سرمایه داشته باشند و همچنین در مرحله اول 10 درصد سهامشان به هواداران واگذار شود که این امر در هفته آتی و در بورس عملی خواهد شد.

از این رو نحوه واگذاری سهام سرخ آبی ها به هوارادانش طبق قانون و در مرحله نخست با ارائه 10 درصد سهام صورت می گیرد.

مجوز مجلس برای جذب اعتبار از طریق واگذاری سهام جهت اجرای طرح‌های انتفاعی بخش حمل و نقل

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، سوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401، با هدف تقویت بورس و توسعه حمل و نقل به پیشنهاد جعفر قادری با الحاق یک پاراگراف به بند (و) تبصره (2) ماده واحده این لایحه با 153 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، به صندوق توسعه حمل و نقل اجازه داده می‌شود تا با دریافت مجوز از سازمان بورس برای تکمیل و یا احداث طرح‌های انتفاعی بخش حمل و نقل از طریق تأسیس صندوق پروژه نسبت به جمع‌آوری منابع از بخش‌های غیردولتی اقدام و نسبت به واگذاری سهام و یا تضمین حداقل سود معادل با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار برای هر پروژه اقدام نماید.

مجوز مجلس به سازمان زندان‌ها برای فروش یا واگذاری املاک تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، سوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401، با الحاق بندی به تبصره (2) ماده واحده این لایحه درباره اختیارات سازمان زندان‌ها برای تجهیز و افزایش امنیت زندان‌ها به پیشنهاد موسی غضنفرآبادی با 106 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بخش درآمدی بند الحاقی مذکور عبارت است از سازمان زندان‌ها مجاز است تا سقف 20 هزار میلیارد ریال در سال 1401 و در قالب اختیارات مشابه جز (1) بند (پ) ماده (113) قانون برنامه ششم توسعه و ماده (5) آیین‌نامه اجرایی آن از محل فروش یا واگذاری اراضی و املاک.

موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در توضیح پیشنهاد خود گفت: ما برای افزایش امنیت زندان‌ها و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای داخل مراکز زندان‌ها و یا مباحث مرتبط با بهداشت و درمان باید مبلغی را مشخص کنیم که بر اساس جز (1) بند (پ) قانون برنامه ششم و از محل فروش یا واگذاری املاک بتوانیم هزینه کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس این بند از قانون برنامه ششم «فروش زندان‌های داخل شهرها و اموال مازاد بر نیاز به روش مذاکره و توافق به شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های عمومی غیردولتی و سایر نهادهای عمومی بدون الزام به رعایت مقررات و قوانین مربوط به مزایده به صورت نقد حداقل به قیمت کارشناسی یا فروش زندان‌های داخل شهرها و اموال مازاد بر نیاز به اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط وجوه حاصل از فروش هر کدام از زندان‌های مذکور که به تدریج و براساس توافق بهعمل آمده به حساب ویژه نزد خزانه‌داری کل واریز می‌گردد به عنوان درآمد اختصاصی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور تلقی می‌گردد و در چهارچوب بودجه سنواتی صرف احداث زندان‌های جایگزین در همان استان می‌گردد.  در صورت وجود مازاد درآمد حاصل از بند فوق، اعتبار مذکور صرف تکمیل، تعمیرات اساسی و تجهیزات دیگر زندان‌های همان استان می‌گردد.»

در ادامه الیاس نادران در مخالفت با این پیشنهاد گفت: سازمان زندان‌ها در تأمین امکانات و بودجه مشکلاتی دارد اما اگر قرار است مغایر برنامه ششم قوانین تصویب کنیم باید به همه نمایندگان اجازه داده شود که پیشنهادهای خلاف برنامه خود را مطرح کنند، در این زمینه پیشنهاد می‌کنم کمیسیون قضایی و تلفیق بودجه با دولت یک پیشنهاد جامع در راستای حل مشکلات را ارائه دهند.

احمد راستینه در موافقت با این پیشنهاد به مشکلات سازمان زندان‌ها اشاره کرد و گفت: اگر امکان بازگشت زندانیان به جامعه فراهم نشود ما از ظرفیت عظیم و پویایی بی‌بهره خواهیم شد ما می‌خواهیم در جهان یک الگوی موفقی در نظام‌سازی ارائه دهیم لذا جا دارد در ذیل نظام اسلامی، زندان‌ها، مراکز تربیتی باشند تا زندانیان بتوانند به فعالیت‌های زندگی و اشتغال برگردند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در ادامه تصریح کرد که این پیشنهاد در چارچوب برنامه ششم توسعه مطرح شده و سقفی برای واگذاری یا فروش املاک پیشنهاد شده تا برای مواردی که در همان بند ماده 113 قانون برنامه آمده هزینه شود لذا خلاف برنامه نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز با تمام بخش‌های درآمدی تبصره (2) ماده واحده لایحه با 166 رأی موافق، 15 رأی مخالف، 19 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

پیگیری کمیسیون قضایی برای ساماندهی زندان‌ها

گفتنی است در جریان بررسی بندهای الحاقی به تبصره (2) پیشنهادات دیگری از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی درباره انتقال زندان‌ها به خارج از شهر از طریق تهاتر یا ضبط ساختمان‌های دولتی برای سازمان زندان‌ها یا شوراهای حل اختلاف و یا سازمان تعزیرات مطرح شد که با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

ایران مسائل خود را در منطقه حل می‌کند

نصرالله پژمانفر نیز در جریان رسیدگی به بخش درآمدی بندهای الحاقی تبصره (2) ماده واحده به سفر رییس جمهور به قطر اشاره کرد و گفت: رییس جمهور در سیاست خارجی  به کشورهای همسایه توجه ویژه داشته و برخلاف دولت گذشته که نگاهش تنها به اروپایی‌ها و آمریکا بود، امروز با سفر به قطر دستاوردهای خوبی را برای کشور رقم خواهد زد. سفر رییس جمهور به قطر باید این پیام را در وین داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران مسائل خود را در منطقه حل می‌کند و هیچ گاه مسائل ما در وین حل نخواهد شد.

سقف تسهیلات تامین مالی خارجی برای طرح های دولتی و غیردولتی ۳۰ میلیارد یورو تعیین شد

نمایندگان در نوبت صبح نشست علنی امروز (سه شنبه 3 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند الف تبصره 3 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند الف تبصره 3 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- با رعایت بند (الف) ماده(۴) قانون برنامه پنجساله  ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14/12/1395 در سال 1401 سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) برای طرحهای دولتی و غیر‌دولتی  معادل ریـالی سی میلیارد (30.000.000.000) یورو  تعیین می‌شود.

مجوز مجلس به دولت برای استفاده از کمک های بلاعوض بین المللی برای جلوگیری از بلایای طبیعی

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 3 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور،  با بند (د) تبصره 3 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (د) تبصره 3 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف دو میلیارد (2.000.000.000) یورو  کمک‌های بلاعوض بین‌المللی از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مانند زلزله، سیل و همچنین اجرای طرحهای توسعه‌ای و زیربنایی کشور را دریافت و پس از تسعیر و واریز آن به خزانه‌داری کل کشور صرف هزینه‌های مرتبط نمایند.

سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلفند عملکرد این تبصره را به صورت چهارماهه به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور اعلام نماید.

براساس این گزارش در پایان با 169 رأی موافق، 7 رأی ممتنع و 4 رأی مخالف با بیش از دو سوم آرا نسبت به تصویب تبصره 3 لایحه بودجه سال 1401 کل کشور موافقت کردند.

بند الف این تبصره به علت مغایرت با برنامه ششم توسعه نیاز به دوسوم آرا داشت.

دولت در سال ۱۴۰۱ هم می‌تواند تا ۵ میلیارد دلار از روسیه برای طرح‌های تملک دارایی وام دریافت کند

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، سوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401، با بند (ب) تبصره (3) ماده واحده این لایحه درباره تسهیلات بین‌المللی موافقت کردند.

بخش درآمدی بند (ب) تبصره (3) ماده واحده این لایحه عبارت است از: اجرای تبصره (38) قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل‌ کشور مصوب 3/6/1395 در سال 1401 تمدید می‌شود.

گفتنی است در تبصره (38) قانون اصلاح بودجه سال 1395 آمده است: به دولت اجازه داده می شود با رعایت سقف مقرر در تبصره (3) قانون بودجه سال 1395 کل کشور تا مبلغ پنج میلیارد (5.000.000.000) دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با شرایطی زیر اخذ نماید:

1- وام دریافتی صرفا برای طرح‌های سرمایه ای امور زیربنایی و تولیدی پیوست شماره (1) قانون بودجه کل کشور با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می‌یابد.

2- طرح های موضوع بند(1) با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

3- نحوه اعمال حساب وام دریافتی ، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط آن به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

پایان چهارمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ / نشست بعدی عصر امروز برگزار می شود

علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، 3 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 04 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی نوبت عصر (سه شنبه، سوم اسفندماه) ساعت 14:00 صبح با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود.