۰ نفر

رییس کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

محدودیت در تردد شبانه کمکی به مهار کرونا نکرد / زمینه سازی مناسب برای رونق کسب و کار شبانه

۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۵۲
کد خبر: 583631
محدودیت در تردد شبانه کمکی به مهار کرونا نکرد / زمینه سازی مناسب برای رونق کسب و کار شبانه

محمد صالح جوکار ضمن دفاع از تصمیم رییس جمهوری در لغو ممنوعیت تردد شبانه گفت: تصمیماتی چون منع تردد شبانه نه تنها تاثیر خاصی در مهار پاندومی کرونا نداشت، بلکه مردم را از منظر فکری و روحی با مشکل مواجه ساخت، ضمن اینکه در مسیر فعالیت بسیاری از کسب و کارهای شبانه نیز اخلال ایجاد کرد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به تصمیم رییس جمهوری برای لغو محدودیت های تردد شبانه در شهرها گفت: یکی از مهمترین گزاره‌ها در نظام تصمیم سازی های کلان جامعه، توجه به امنیت فکری و روانی جامعه است. یعنی مسئولان نباید به گونه ای تصمیم سازی کنند که روند عادی زندگی فردی و اجتماعی شهروندان با اخلال مواجه شود. به هر حال زندگی در شهرها و کلانشهرها در جهان امروز با اضطراب ها، مشکلات و نارسایی های فراوانی همراه است، هنر حاکمیت و تصمیم سازان باید در راستای کاستن از بار مشکلات فکری و روحی افراد و خانواده ها باشد.

جوکار با اشاره چرایی مطرح شدن موضوع محدودسازی تردد شبانه گفت: محدودسازی رفت و آمدهای شبانه که بعد از شیوع پاندومی کرونا مطرح شد، یکی از تصمیمات پر حاشیه ای بود که هرگز به اهداف از پیش تعیین شده در راستای مهار کرونا دست پیدا نکرد. عملا هم تاثیری در کاهش شیوع بیماری کرونا نداشت. اینکه مردم از ساعت 10شب تا 3 صبح به دلیل رفت و آمدهای شبانه با جرایم مالی بالا روبه رو شوند جز اینکه گرفتاری های فکری و مالی افزونتری برای مردم ایجاد کند، فایده خاصی نداشته است.

نماینده یزد در مجلس یادآور شد: البته استدلال طراحان ایده محدودسازی رفت و آمد شبانه این بود که رفت و آمدهای شبانه باعث بیشتر شدن شب نشینی های افراد و خانواده ها و متعاقب آن افزایش دامنه بیماری می شود، اما در عمل این محدودسازی ها، هیچ تاثیری در بهبود شاخص های مرتبط با شیوع کرونا نداشت. این مصوبه در ستاد ملی کرونا و با امضای رییس جمهوری قبلی مصوب شد، بنابراین لغو آن نیز نیازمند موافقت رییس جمهوری است.

جوکار با اشاره به اینکه معتقدم بحث لغو محدودیت های شبانه توسط رییس جمهوری، اقدام درستی است، گفت: واقع آن است که اعمال محدودیت های شبانه تاثیر خاصی در مهار پاندومی کرونا نداشت. این تصمیم نه تنها اثر خاصی در بهبود وضعیت کرونا نداشت، بلکه مردم را از منظر فکری و روحی با مشکل مواجه ساخت. یکی از آسیب های جدی این مصوبه مرتبط با کسب و کار مردم است و بسیاری از مشاغلی که در ساعات شب به خدمت رسانی می پرداختند با مشکل روبه رو شدند.

او گفت: لغو محدودیت های شبانه در زمستان که شب ها طولانی تر است و ماندن مردم آثار روانی مخربی بر روی خانواده ها دارد، تصمیم درستی است. به هر حال در شرایط دشوار فعلی و در حالی که خانواده ها با گرفتاری های فراوان معیشتی و اقتصادی روبه رو هستند، گشت و گذار شبانه می تواند نشاط و شادابی بیشتری ایجاد کند.

طرح رونق کسب و کار شبانه چه سرانجامی پیدا می کند؟

جوکار در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که آیا مجلس برنامه ای برای بهبود شاخص های کلی زیست شبانه و رونق کسب و کارهای عمومی مردم در ساعات شب دارد؟ گفت: در حال حاضر دامنه وسیعی از مشاغل وجود دارند که در ساعات شب نیز به ارائه خدمت می پردازند، اما در عین حال برخی دیگر از کسب و کارهای عموم نیز وجود دارند که امکان فعالیت در ساعات شب را ندارند. واقعیت آن است که بخش قابل توجهی از مشاغل در سایر کشورها در شب صورت می گیرد، اما در ایران یک چنین فضایی فراهم نیست.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: جدا از مشاغلی که در زمینه هایی چون خدمات درمانی، داروخانه ها، برخی هتل ها و...به فعالیت می پردازند، باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که سایر مشاغل نیز بتوانند در شیفت شب به فعالیت بپردازند. البته یک چنین فضایی نیازمند ایجاد برخی زیرساختهای لازم است. از جمله مهمترین زیرساختهای لازم زیرساختهای امنیتی و انتظامی است.

جوکار در پایان خاطرنشان کرد:  در برخی زمان ها از جمله ماه مبارک رمضان، یک چنین ظرفیت هایی برای رونق کسب و کار در شب ایجاد شده اما برای گسترش این رویکرد، نیازمند ایجاد بسترهای لازم هستیم تا مردم بتوانند در ساعات شب نیز به کسب و کار و تلاش بپردازند. به هر حال در شرایط دشوار معیشتی و مشکلات اقتصادی برآمده از کرونا هر ایده ای که بتواند به کسب و کار مردم کمک کند و باعث افزایش درآمد آنها شود، می تواند مورد توجه قرار بگیرد.