۰ نفر

درجلسه بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی بهداشت مطرح شد؛

عین‌اللهی توانایی مقابله با چالش‌ های نظام سلامت را دارد / برنامه‌ وزیر پیشنهادی بهداشت مربوط به ۱۰سال قبل است

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۱۳
کد خبر: 555591
عین‌اللهی توانایی مقابله با چالش‌ های نظام سلامت را دارد / برنامه‌ وزیر پیشنهادی بهداشت مربوط به ۱۰سال قبل است

پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش آغاز شده و ادامه بررسی صلاحیت بهرام عین اللهی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار جلسه علنی امروز صبح نمایندگان قرار دارد.

در نشست نوبت عصر روز گذشته مجلس، گزارش کمیسیون های بهداشت و درمان و آموزش و تحقیقات درباره بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان ‌و آموزش پزشکی قرائت شد. همچنین یک نماینده مخالف به اظهار نظر پرداخت.

گزارش دیروز از بررسی صلاحیت بهرام عین اللهی را اینجا بخوانید.

اکنون مجلس در حال ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت است.

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر در موافقت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: از برنامه‌های عین‌اللهی توجه به پزشک خانواده است. او اگر تنها به همین برنامه بپردازد به مردم، بیماران و نظام سلامت خدمت کرده است.

محسنی بندپی تاکید کرد: اگر به عین‌اللهی رأی اعتماد دهیم، قطعاً شاهد تحولاتی در حوزه نظام سلامت خواهیم بود.

بزرگترین چالش نظام سلامت کرونا است

رضا آریان‌پور نماینده مردم مینودشت در موافقت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بیشترین مراجعات به نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه به مباحث درمانی و کمبودهای پزشکی برمی‌گردد. نظام سلامت ما یکی از پر افتخارترین حوزه‌های کشور است.

آریان‌پور گفت: امروز نظام سلامتِ مبتنی بر سیستم شبکه بهداشت و درمانی از دورترین روستاها تا بهترین بیمارستان ها در تهران، گسترده است. امروز از کشورهای اروپایی برای درمان به ایران می‌آیند. البته تمرکز بسیاری از این بیمارستان‌ها در حوزه بخش خصوصی است.

وی افزود: بزرگترین چالش نظام سلامت کرونا است و وزیری که قرار است به آن رأی اعتماد بدهیم، باید فردی باشد که توانمندی لازم را داشته باشد. کرونا امروز نه تنها یک چالش بهداشتی بلکه یک چالش امنیتی و اقتصادی است.

نماینده مردم مینودشت در مجلس گفت: پرستاران ما امروز توسط کشورها همسایه و اروپایی جذب می شوند. آیا با افزایش ظرفیت می توان تعداد آنها را زیاد کرد. ما همواره با هزینه‌های میلیاردی، نخبگان خود را تقدیم دیگر کشورها می‌کنیم.

وی تاکید کرد: عین‌اللهی براساس شاخص‌های متعدد، فردی است که توانایی مدیریت سیستم بهداشت و درمان و توانایی مقابله با چالش‌های نظام سلامت را دارد.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت مربوط به ۱۰ سال قبل است

فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مخالفت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در برنامه عین‌اللهی نشانه‌ای از فکر استراتژیک در حوزه نظام سلامت دیده نمی‌شود و تنها به کلی‌گویی بسنده شده است.

توسلی گفت: مبارزه با زیرمیزی‌ها و سقط غیرقانونی جنین در برنامه‌های عین اللهی دیده نمی‌شود. برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مربوط به ۱۰ سال قبل است.

 ۹۱ درصد برنامه های پیشنهادی وزیر بهداشت با اسناد بالادستی تطابق دارد

خلیل بهروزی فرد در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با بهرام عین اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم اظهار کرد: ایشان فردی انقلابی، جهادی، و بسیجی است. دکتر عین اللهی رزمنده دوران دفاع مقدس است و رئیس شورای بسیج جامعه پزشکی کشور بوده است. ایشان دارای سوابق روشن و درخشان هستند و از نظر علمی به مسائل حوزه بهداشت و درمان مسلط هستند.

این عضو کیمسیون اجتماعی مجلس ادامه داد:  بر اساس ارزیابی معاونت نظارت مجلس ۹۱ درصد از برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت  همسو با اسناد بالادستی است. این آمار حکایت از تسلط عجیب ایشان به این حوزه است. تنها ۹ درصد از برنامه ها با احکام بالا دستی تطابق نداشت که حتی نسبت به میانگین ۱۵ درصدی سایر وزرا قابل توجه است.

وزیر پیشنهادی بهداشت فردی میدانی است

 سید جلیل میرمحمدی میبدی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: گویا امروز دکتر عین‌اللهی در کنار تمام ایثارگری‌هایی که داشته است باید امروز نیز ایثارگری دیگری انجام دهد. گویا امروز به جای جلسه رای اعتماد ایشان جلسه استیضاح وی برگزار شده است و باید پاسخگوی ناکارآمدی‌ها در ۸ سال گذشته نیز باشد. بنده قرار نیست از یک آدم معمولی دفاع کنم ایشان فردی است که ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف مدیریت کرده و قطعا در کنار موفقیت‌هایی که داشته است نقاط ضعفی نیز دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث کرونا قرار نیست توسط یک وزارتخانه مدیریت شود بلکه کرونا یک بحث جمعی است و تمام ارکان دولت باید همراهی کنند. ایشان فردی است که در عملیات والفجر ۸، ۲۰۰۰ نفر را به تهران آورد و در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری به این مجروحان رسیدگی کرد. ما چنین مدیری را نیاز داریم. کرونا کنترل نمی‌شود مگر با همکاری تمام ارکان برای قرنطینه، واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در غیر این صورت کاری پیش نمی‌رود.

برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت در حوزه مهار کرونا ادامه سیاست های قبلی است

مهدی عسگری نماینده مردم البرز در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: اگرچه انتخاب همه وزرا مهم است ولی انتخاب وزیر بهداشت و درمان یک انتخاب حیاتی امروز کشور می‌باشد، نمی‌توان با جان مردم با تساهل برخورد کرد، به برنامه های وزیر پیشنهادی نگاه کنید، برای این وزارتخانه فقط به یک شخص معمولی برای شرایط عادی نیازی نداریم، اولویت اول ما بحث کرونا است، امروزه وزرات بهداشت در ستاد ملی کرونا تصمیمات مهمی در حوزه های مختلف همچون  کسب و کار مردم و مسائل مختلف اجتماعی اتخاذ می کند، برخی از اختیارات ستاد که محوریت تصمیم سازی آن با وزیر بهداشت می‌باشد اختیاراتی فراتر از قانون اساسی می‌باشد.

وی افزود: برنامه های وزیر پیشنهادی در حوزه مهار کرونا ویروس ادامه سیاست های قبلی است که تقلید محض از سازمان بهداشت جهانی می‌باشد، میان ۳۰ کشوری که از این پروتکل ها تبعیت کردند ما شاگرد اول بودیم و امروز این تلفات را شاهد هستیم.

از همه بخش‌ ها برای واردات واکسن کمک می‌ گیریم

در ادامه عین‌الهی از برنامه های خود برای تصدی وزیر بهداشت دفاع کرد، وی با تبریک روز پزشک گفت: بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت های بزرگی بر دوش جامعه سلامت ایران گذاشته شد. جوانان مدافع سلامت باید با حضور در شهرها و روستاها عقب افتادگی های گذشته را جبران می کردند و همزمان در جبهه های دفاع مقدس به درمان مجروحان جنگی می پرداختند. جهاد سلامت در ۴۰ سال گذشته وجود داشته و در دو سال اخیر به حد اعلای خود رسیدند.

وی با بیان اینکه دنیا در جنگ با ویروس منحوس کرونا است، گفت: در ایران هم مدافعان سلامت در خط نبرد مجاهدت هستند. من دشواری های بیماری کرونا را با پوست و گوشت و استخوان حس کردم. در اسفند ۹۸ از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و مرگ را به چشمانم دیدم. امیدی به زنده ماندن نداشتم و جز تصویری از پرستاران و پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری که برای زنده ماندنم تلاش می کردند چیزی در ذهنم ندارم. خداوند دستانم را گرفت و جانی دوباره داد تا به میدان دفاع از سلامت بیایم و اجازه ندهم پرچم سفید روی زمین بماند پرچمی که ۴۰ سال قبل در دفاع مقدس در بهداری کل سپاه در دست گرفتم.

عین اللهی خاطر نشان کرد: در کارزار مبارزه فراگیر بیماری کرونا قرار داریم که اگر نمایندگان به بنده اعتماد کنند در برابر اعتمادشان تعظیم می کنم و در راه خدمت به مردم تا پای جان می ایستم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه اش برای واکسیناسیون گفت: همان طور که در دنیا ثابت شده مهمترین عاملی که می تواند جلوی کرونا را بگیرد واکسیناسیون گسترده است که نتیجه آن کاهش میزان مرگ و میر است. البته این بدان معنا نیست کسی که واکسن می زند کرونا نمی گیرد بلکه شدت بیماری کم می شود. از این رو برنامه اصلی ما واکسیناسیون گسترده است.

وی افزود: ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که به هر نفر باید دو دوز واکسن تزریق شود پس به ۱۲۰ میلیون واکسن نیاز داریم. تاکنون حدود ۲۲ میلیون واکسن تزریق شده است طبیعتا میزان تولید داخل واکسن به ۹۸ میلیون دوز نمی رسد پس ناچار به واردات واکسن هستیم و از همه کسانی که بتوانند این کار را انجام بدهند کمک می گیریم و حتی از بخش غیردولتی استفاده می کنیم منتها وزارت بهداشت باید نظارت داشته باشد چون واکسن چرخه سرما دارد و باید واکسن هایی که انجام می شود نیز ثبت گردد.

عین اللهی مجددا تأکید کرد: تهیه واکسن اولویت اول ما است و این توسط دولت انجام می شود. هر چه زودتر واکسن تهیه کنیم موفق تر می شویم. لذا تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون تمام می شود.

وی افزود: برای تزریق واکسن باید از همه امکانات اعم از نیروهای مسلح، بسیج، هلال احمر و شهرداری استفاده کرد و یک بسیج انقلابی ایجاد کرد تا شاهد صف های مردم برای تزریق واکسن نباشیم. باید به مردم احترام بگذاریم.

مشروح دفاعیات عین‌الهی از برنامه های خود برای تصدی وزیر بهداشت را می‌توانید در اینجا بخوانید.

پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، رای گیری برای وزرای پیشنهادی انجام می شود که پیش بینی می شود که رای گیری روز سه شنبه انجام شود.