۰ نفر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

خانواده‌ ها در تزریق واکسن‌ ها مورد تایید وزارت بهداشت تردید نکنند/ طی ۶ماه آینده کشور در وضعیت سفید قرار می‌ گیرد

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷
کد خبر: 534388
خانواده‌ ها در تزریق واکسن‌ ها مورد تایید وزارت بهداشت تردید نکنند/ طی ۶ماه آینده کشور در وضعیت سفید قرار می‌ گیرد

سید مسعود خاتمی با تکذیب توقف فرآیند کلی واکسیناسیون کشور گفت: بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها طی ۶ماه آینده عرضه واکسن‌های تولید داخل در کنار مجموعه واکسن‌های وارداتی کرونا، جامعه را به یک وضعیت سفید با ثبات نسبی در مصون‌سازی می‌رساند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛  نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با اشاره به برخی حاشیه سازی‌ها در خصوص توقف واکسیناسیون عمومی گفت: طی روزهای اخیر برخی حاشیه‌ها در خصوص کمبود واکسن کرونا در کشور ایجاد شده که به طور کلی پایه و اساس درستی ندارند. البته در واردات برخی محموله‌های واکسن به کشور تاخیری ایجاد شد، اما این به معنای توقف واکسیناسیون نیست. مسئولان ترجیح داده اند، فعلا واکسیناسیون گروه‌های سنی پرخطر و بیماران زمینه‌ای را تکمیل کنند و بلافاصله پس از ورود واکسن‌های خارجی واکسیناسیون‌ها بر اساس برنامه اعلام شده قبلی، ادامه پیدا می‌کند.

خاتمی در تشریح چرایی بروز این مشکلات گفت: بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، اخیرا در ورود یکی از محموله‌های واکسن ۳میلیون دوزی به کشورمان تاخیر ایجاد شد و این تاخیر باعث شد که بخشی از برنامه‌های مرتبط با واکسیناسیون دچار تغییر شود. بر اساس آخرین اخبار، مشکلاتی که بر سر راه ورود این محموله وجود داشت، حل و فصل شده و این محموله به زودی وارد کشورمان خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: در شرایط فعلی، نباید دست به گمانه زنی و انتشار اخبار بدون پشتوانه در خصوص واکسیناسیون زد. در واقع چنین اخباری به گسترش نگرانی‌های عمومی دامن می‌زند و نوعی تشویش اذهان عمومی است. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به دقت روند کلی موضوع واکسیناسیون در استان‌های مختلف را تحت نظارت دارد تا به این مطالبه به حق خانواده‌های ایرانی پاسخ داده شود.

این نماینده در خصوص نحوه نظارت مجلس به مقوله واکسیناسیون گفت: طی هفته‌های اخیر جلسات متعددی را با وزیر و معاونان وزارت بهداشت و درمان کشور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار و نظارت جامعی از سوی کمیسیون بر روند واکسیناسیون اعمال شده است. آخرین خبر اینکه به جز محموله‌های وارداتی از تیرماه نخستین مرحله از واکسیناسیون عمومی با استفاده از واکسن داخلی نیز آغاز خواهد شد. در مردادماه و شهریور نیز این روند با سرعت بیشتری تداوم پیدا خواهد کرد تا به بخش قابل توجهی از جمعیت ایرانیان واکسن تزریق شود.

تامین واکسن از دو مسیر داخل و خارج ادامه دارد

خاتمی در این خصوص که به عنوان نهاد ناظر روند موفقیت واکسن‌های تزریق شده در مهار کرونا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: بررسی‌های دقیق کارشناسی حاکی از آن است که دامنه وسیعی از افرادی که از واکسن‌های وارداتی روسی و چینی استفاده کرده اند، واکنش مناسبی به این واکسن‌ها نشان داده‌اند. عارضه این واکسن‌ها بسیار اندک است و توصیه من به خانواده‌های ایرانی آن است که لحظه‌ای در استفاده از واکسن هایی که در وزارت بهداشت و درمان تایید شده اند، درنگ نکنند.

او در ادامه افزود: بر خلاف برخی اخبار کذب که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، واکسن‌های تزریقی نه عوارض خاصی دارند و نه اینکه مشکلی را ایجاد می‌کنند. افرادی که اقدام به انتشار اخبار حاشیه‌ای در این زمینه می‌کنند، دانسته یا نادانسته در حال خدشه دار کردن اعتماد عمومی هستند. این فضاسازی‌های کذب باعث خواهد شد تا روند کلی مصون‌سازی جامعه دچار تاخیر شود. مردم باید برای کسب خبر در خصوص واکسیناسیون تنها به رسانه‌های رسمی و اخباری که از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اطلاع رسانی می‌شود، اعتماد کنند.

خاتمی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که به نظر شما به چه بازه زمانی برای مصون‌سازی حداکثری جامعه در مقابل کرونا نیاز است؟ گفت: تاریخ دقیقی در این خصوص نمی‌توان مطرح کرد. درحال‌حاضر روند تامین واکسن مورد نیاز کشور از دو مسیر انجام می‌شود. از یک طرف واکسن‌های وارداتی است که از روسیه، چین و برخی کشورهای دیگر مانند هند انجام می‌شود. البته باید توجه داشت برخی تاخیرها در واردات واکسن خارجی محتمل است. این تاخیرها مربوط به ایران نیست، بلکه به قوانین کشورهای دیگر مرتبط است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان افزود: مسیر دوم مصون‌سازی جامعه هم مرتبط با واکسن داخلی است که خوشبختانه تولید آن در فاز نهایی قرار دارد. بر اساس اعلام مقامات مسئول در فاز واکسن داخلی در تیرماه بین ۳تا۵میلیون دوز و در مردادماه، حدود ۷میلیون دوز واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت. این حجم از واکسن تولید داخل در کنار واکسن‌های وارداتی، جامعه را به سمت یک وضعیت سفید در مهار کرونا پیش خواهد برد. امیدواریم طی ۶ماه آینده بخش قابل توجهی از این مصون‌سازی انجام شود تا کشور در وضعیت با ثبات قرار بگیرد.