۰ نفر

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

دستور کار استخدام ۲۳هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش / اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیازمند بازنگری است

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱
کد خبر: 524377
دستور کار استخدام ۲۳هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش / اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیازمند بازنگری است

احمد حسین فلاحی با اشاره به آخرین مراحل استخدام 23هزار نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش گفت: این استخدام ها مربوط به آن دسته از نیروهای حق التدریسی، نهضتی ها، مربیان پیش دبستانی و خرید خدمتی هایی است که بعد از سال 91 در آموزش و پرورش مشغول به کار شده اند.

اقتصادآنلاین مهدی بیک؛ نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به روندی که متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش طی خواهند کرد، گفت: بر اساس قانون، استخدام نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت بگیرد اما با توجه به انباشت نیازهای استخدامی و مبتنی بر قانون الحاق تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس، خرید خدمات آموزشی، مربیان پیش دبستانی و نهضتی ها قرار شد تا 88هزار نفر از نیروهای مورد نیاز از طرقی غیر از دانشگاه فرهنگیان استخدام شوند.

احمد حسین فلاحی با اشاره به روندی که برای استخدام این نیروها طی شده گفت: بر اساس قانون تا به امروز در یک مرحله 25هزار نفر و در مرحله دوم، بیش از 30هزار نفر از میان نیروهای متقاضی به استخدام آموزش و پرورش در آمده اند. آخرین مرحله از جذب نیروهای استخدامی نیز مرتبط با 23هزار باقی مانده و آن دسته از افرادی است که بعد از سال 91 در آموزش و پرورش مشغول به کار شده اند.

او در ادامه افزود: مجلس در قالب تدوین طرحی تلاش می کند تا هرچه سریعتر تکلیف نیروهای باقی مانده نیز روشن شود. واقع آن است که این حجم از نیروهای بلاتکلیف، کیفیت خدمات آموزشی کشور را کاهش داده است. باید هرچه سریعتر  به این روند بلاتکلیفی پایان داده شود تا بتوان سطح آموزشی کشور را در وضعیتی استاندارد قرار داد.

دانشگاه فرهنگیان نیازمند بودجه و امکانات است

فلاحی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا دانشگاه فرهنگیان ظرفیت تربیت معلمان مورد نیاز کشور را دارد؟ گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر ظرفیت های زیرساختی دانشگاه فرهنگیان به دلایل گوناگون از جمله کمبود بودجه و امکانات کاهش پیدا کرده است. در شرایطی که بر اساس قانون در هر سال باید 25هزار دانشجو از طریق این دانشگاه جذب شوند، این میزان در سال 99 به 3هزار نفر رسیده است.

نماینده مردم همدان یادآور شد: بر اساس وعده رییس دانشگاه فرهنگیان به نمایندگان، قرار است در سال 1400 حدود 50هزار دانشجو جذب این دانشگاه شوند. واقع آن است که ساختار آموزشی کشور نیازمند بیش از 190هزار معلم است. پاسخگویی به این نیازها بدون ایجاد امکانات و زیرساختهای مورد نیاز مقدور نخواهد بود. در مورد بودجه و امکانات باید نگاه ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان شود تا بتواند به نیازهای آموزشی کشور پاسخ دهد.

فلاحی خاطرنشان کرد: برای اجرای این تحولات، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان باید تغییر کند. در حال حاضر، رییس جمهوری در راس هیات امنای این دانشگاه قرار دارد. در استان ها نیز استانداران چنین نقشی را دارند. این مقامات به دلیل مشغله اغلب در جلسات هیات امنای دانشگاه حضور پیدا نمی کنند، بنابراین روند پیگیری بودجه و امکانات مورد نیاز نیز به درستی انجام نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: بسیاری از ساختمان‌های این دانشگاه و حتی دانشگاه شهید رجایی کد تخریب خورده‌اند و کسی نیست که به این موارد رسیدگی کند. مسئولان دولتی ابتدا باید زیرساخت‌های لازم برای تربیت نیرو در این دانشگاه را فراهم کنند تا در آینده بتوان از این ظرفیت‌ها بهره برداری کرد.

فلاحی در بخش دیگری از گفتگو درباره احتمال بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس‌های درس از سال آینده گفت: بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، احتمالا کرونا طی سه سال آینده، همچنان در کشور حضور خواهد داشت. برای مواجهه با این وضعیت باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد تا به نگرانی‌های خانواده‌ها پاسخ داده شود. حتی در صورت تزریق واکسن کرونا نیز باید پیوست‌های بهداشتی ویژه‌ای در مدارس و محیط‌های آموزشی سراسر کشور تدارک دیده شود. مسئولان آموزش و پرورش باید زمینه اجرای این پروتکل‌های بهداشتی در عالی‌ترین سطح را فراهم کنند.