۰ نفر

چرا معلمان مشمول ۵۰درصد افزایش حقوق نشدند؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبر: 429175
چرا معلمان مشمول ۵۰درصد افزایش حقوق نشدند؟

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اسلامی گفت: افزایش ۵۰ درصدی حقوق قانون مدیریت کشوری که به دستور دولت اجرایی شد در مورد فرهنگیان به مرحله اجرا درآمد اما معلمان مشمول این افزایش حقوق نشدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، سیدحمایت میرزاده در مورد رتبه بندی معلمان در سال جدید گفت: رتبه‌بندی معلمان در سال گذشته ناقص، اشتباه و یا سلیقه‌ای به مرحله اجرایی شدن رسید؛ ولی آنچه انتظار فرهنگیان بود و قانون مشخص کرده بود محقق نشد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود:در رتبه‌بندی معلمان نه مزایای قانونی کارمندان دولتی، نه مزایای دانشگاهیان و هیئت علمی و نه سمت‌های علمی مثل استادیار و استاد و درجات دیگر شغل‌ها مثل گروهبان، افسر، کارشناس، کارشناس ارشد و ... مدنظر قرار نگرفته به بیانی در رتبه بندی معلمان انگیزه مالی و علمی وجود نداشته است.

رتبه‌بندی به درستی اجرایی نشد

وی ادامه داد: در طرح رتبه‌بندی معلمان سه مقوله سابقه خدمت، مدرک تحصیلی و ابتکار، خلاقیت و نحوه تدریس باید مد نظر قرار می‌گرفت. بی‌توجهی به سه گزینه  یاد شده درستی اجرای رتبه‌بندی معلمان را زیر سوال برد و همه گزینه‌های این رتبه‌بندی در افزایش حقوق معلمان  خلاصه شد که در این میان نحوه افزایش حقوق هم بحثی جداگانه بود که به درستی اعمال نشد.

نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در سوابق خدمت معلمان، معلمی که امروز استخدام شده با معلمی که بیست سال قبل استخدام شده نه به لحاظ حقوقی نه از جهت سمت علمی هیچ فرقی با هم ندارند، هر دو معلم هستند در یک سمت و به یک میزان حقوق دریافت می‌کنند در قانون رتبه بندی چنین موضوعی مورد بحث قرار گرفت اما در مرحله اجرا بی‌توجهی شد.

وی ادامه داد: درخصوص مدرک تحصیلی، معلمان با مدارک تحصیلی متفاوت از کاردانی تا دکترا وارد کلاس می‌شوند و همگی به عنوان معلم خطاب می‌شوند آیا قرار نیست برای هریک از آنها درجه علمی متفاوتی قائل شویم تا فرق معلم با مدرک تحصیلی کاردانی با معلم با مدرک تحصیلی فوق دکترا مشخص شود و اما در مورد نحوه تدریس معلمان؛  آیا بین معلمی که هر ساعت خلاقیتی جدیدی برای تدریس ایجاد می‌کند با معلمی که بی‌تفاوت تدریس می‌کند فرقی نیست که رتبه بندی معلمان را فقط در افزایش حقوق جمع‌بندی کردیم و ادعا کردیم که  رتبه‌بندی را به درستی اجرا شده  است.

مجلس محدودیت‌های مالی دولت را در نظر گرفت 

میرزاده تأکیدکرد: رتبه‌بندی معلمان به ادعای برخی از دوستان در دو بخش در سال‌های ۹۴ و ۹۸ اجرا شد، با تمام این تفاسیر رتبه‌بندی اجرا شده رتبه بندی درستی نبود اگر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به اجرای آن اعتراض نشد به دلیل محدودیت‌های مالی دولت بود و در حال حاضر به هر عنوانی حقوق فرهنگیان افزایش پیدا کند فقط باید تشکر کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: افزایش ۵۰ درصدی حقوق ، بخشی از فصل دهم قانون مدیریت کشوری بود؛ که این افزایش حقوق در دو بخش در مورد معلمان اعمال شد، بخشی از آن در سال ۹۴ و قسمتی دیگر در سال ۹۸  به نام رتبه‌بندی به مرحله اجرا درآمد و در نهایت اسفند ماه که افزایش ۵۰ درصدی حقوق قانون مدیریت کشوری به دستور دولت اجرایی شد در مورد فرهنگیان به مرحله اجرا درآمد اما معلمان مشمول این افزایش حقوق نشدند.

فرهنگیان مشمول دریافت افزایش حقوق شدند

وی ادامه داد: افزایش حقوق ۵۰ درصدی که قبل از شروع سال جدید با حاشیه بسیار همراه بود شامل حال معلمان نشد و فقط فرهنگیان و کادر اداری آموزش و پرورش مشمول دریافت این افزایش حقوق شدند.

میرزاده افزود: افزایش ۵۰ درصدی حقوق معلمان در افزایش حقوق سال۹۴ و ۹۸ خلاصه شد، به فرض مثال معلمی یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرد؛ مشمول ۵۰ درصد افزایش حقوق شده است که این افزایش حقوق در سال ۹۴ و ۹۸ خلاصه می‌شود در حقیقت رتبه‌بندی کنار گذاشته شد و افزایش ضریب برای معلمان اجرایی شد، آنچه امروز به نام رتبه بندی معلمان به مرحله اجرا درآمده حذف قانون رتبه بندی معلمان بوده است، قانون رتبه‌بندی معلمان را با هر عنوانی و با هر درجه و گفتمانی مطرح کنیم باید بپذیریم که در حق معلمان ظلم و کم لطفی شده و با این گروه از فرهنگیان با صداقت برخورد نشده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآورشد: رتبه‌بندی یک قانون جداگانه‌ای دارد که متفاوت از قانون خدمات کشوری است؛ افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای تمام کارکنان دولتی اعمال شده و برای معلمان هم باید به مرحله اجرایی شدن می‌رسید، در قانون  برنامه ششم توسعه در سند تحول بنیادی عنوان شده رتبه بندی معلمان از سال ۹۶  باید اجرایی می‌شد بنا به دلایلی تاکنون به مرحله درست اجرا نرسیده است.