۰ نفر

حاجی‌بابایی: تعطیلی مجلس در شرایط موجود توجیهی ندارد

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۲۴
کد خبر: 427664
حاجی‌بابایی: تعطیلی مجلس در شرایط موجود توجیهی ندارد

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تعطیلی مجلس در شرایط موجود را غیر قابل توجیه دانست و گفت: در این شرایط بحرانی و برهه‌هایی که کشور بیشترین نیاز به مجلس را دارد، ریاست محترم مجلس می‌توانند تدابیری بیندیشد تا مجلس مقتدرانه نقش اصلی خود را در مشکلات موجود ایفا کرده و پاسخگوی مطالبات بحق مردم باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی در جمع خبرنگاران با طرح این سئوال که چرا مجلس در حال حاضر که کشور بیشترین نیاز را به تصمیم‌گیری و بیان مطالب از تریبون مجلس در مورد مسائل مهم موجود دارد، تعطیل است؟ تاکید کرد: این کار اصلا با مصالح کشور و عقلانیت و انقلابی‌گری سازگاری ندارد.

وی افزود: آیا در شرایطی که اقشار مختلف مردم، در گروههای داوطلبانه جهادی در بخش‌های مختلف، برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا به میدان آمده‌اند، در خانه نشستن نمایندگان این مردم چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ مگر مجلس عصاره فضایل ملت نیست؟ پس اگر در شرایط کنونی که این کشور نیاز به مدیریت جهادی دارد، مجلس تعطیل باشد، چه کسی می‌خواهد جایگاه ظهور و بروز اراده مردمی باشد که امروز چشم امید به نقش‌آفرینی نمایندگان خود دوخته‌اند؟

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: مجلس شورای اسلامی باید چشم بیدار ملت باشد، امروز که کشور با مشکلات عدیده‌ای روبروست، از همه مهم‌تر بحث بیماری کرونا که زندگی مردم را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار داده است و نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است، نقش مجلس شورای اسلامی چیست؟ 

وی با اشاره به این که بنا به پیش‌بینی سازمان جهانی کار بر اثر پاندمی ویروس کرونا نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در جهان بیکار می‌شوند، اضافه کرد: براساس اظهار نظر متخصصان و ارزیابی‌های اولیه، نیاز به ابتکار فوری در سه زمینه وجود دارد، حمایت از کارگران در محل کار، تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال، پشتیبانی از تداوم کار و درآمد افراد، که این راهکارها شامل گسترش کمک‌های اجتماعی، پشتیبانی از مشاغل (مانند ایجاد مشاغل موقت و کوتاه‌مدت، پرداخت یارانه، و پرداخت بازخرید یا بیمه‌های بیکاری)، معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کارهای بسیار کوچک، کوچک و متوسط، و کمک‌های مالی به بخش‌های مشخص اقتصادی است.

حاجی‌بابایی ادامه داد: بی شک کشور ما نیز تحت تاثیر این مشکلات اقتصادی و اجتماعی جهانی قرار خواهد گرفت، آیا مجلس بجای این که وضعیت اجتماعی واقتصادی کشور را بررسی و مدیریت کند، می خواهد بنشیند و فقط نظاره گر باشد؟ آیا زمان را برای مدیریت بحران از دست نخواهیم داد؟ آیا جبران این وقت کشی امکان پذیر است؟

وی افزود: مجلس شورای اسلامی، در معنای مظهر اراده مردم چرا تعطیل است؟ آیا مجلس مظهر اراده مردمی نیست که کمتر از چهل روز پیش با تمام مشکلات موجود با حضور در پای صندوقهای رای، اراده خود را نشان دادند؟ بر اساس تحلیل‌های جهانی، یکی از عوارض گسترش بیماری کرونا، توسعه بی‌اعتمادی است، آیا تعطیلی مجلس به گسترش این بی‌اعتمادی در کشور دامن نمی‌زند؟

نماینده مردم همدان در مجلس ضمن تشکر از برنامه ها و زحمات ستاد ملی مبارزه با کرونا، دولت، قوه‌قضائیه، نیروهای نظامی و انتظامی و بویژه پزشکان و پرستاران گفت: من معتقدم شفاف‌سازی یکی از ارکان اساسی مواجهه و مهار بحران‌ها است؛ چه بحران سلامت و چه اقتصاد اما چرا ستاد مبارزه ملی با کرونا، فقط مجلس را تعطیل می کند؟ دولت و قوه قضائیه درحال فعالیت هستند. شاید خدای ناکرده مجلس بهر دلیلی باید تعطیل باشد!؟ آیا در شرایطی که در مورد تبعات اقتصادی بحران موجود، دولت هیچ آماری منتشر نکرده است و اصولا معلوم نیست چه برنامه‌ای برای جبران صدمات اقتصادی ویروس کرونا دارد، چه تعداد از شهروندان کار خود را از دست داده‌اند، یا اصنافی که تعطیل شده اند، وضعیت صادرات کشور در چه حالی است و تولید ناخالص داخلی بخش‌های مختلف کشور چه تاثیری از بحران کرونا گرفته‌اند، تعطیلی نهاد قانونگذاری به صلاح چه کسی است؟

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: در شرایطی که تحلیل گران اجتماعی معتقدند که با پاندومی کرونا، جهان با یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های تاریخ معاصر و نوعی"موقعیت جنگی" و شرایط اضطراری روبرو شده که دوام آن حتی اگر دیرپا نباشد، اثرات بس گسترده و درازمدتی خواهد داشت، حتی بعد تحلیل های اجتماعی و اقتصادی به شرایط پاندومی کرونا، پیش از کرونا وپسا کرونا خواهد بود، منفعل بودن یکی از قوای سه گانه کشور، چه توجیهی دارد؟

وی اضافه کرد: در این شرایط نیاز است مجلس پای کار باشد و درخط مقدم جبهه دفاع از مردم قرار گیرد، مشکلات مردم را در حوزه های مختلف مورد بررسی و پایش قرار داده و راهکار ارائه دهد، مسائل جامعه را آسیب شناسی کند و به کمک بخش خدمات رسان کشور بشتابد، برای مثال در کنار بهداشت و درمان و بخش اقتصاد، بخش آموزش باید در اولویت قانونگذاری قرار گیرد تا از توسعه آسیب های احتمالی این بحران جهانی پیشگیری شود.

حاجی بابایی، با طرح این پرسش که، آیا ایجاد شرایط مناسب و تدوین پروتکل مبتنی بر طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مجلس، نمی توان جلسات مجلس را تشکیل داد که هم سلامت نمایندگان در این پروتکل مد نظر باشد و هم جلسات مجلس تعطیل نشود گفت: باید منسجم و همراه با مردم به دغدغه های اجتماعی، اقتصادی حاصل از بحران کنونی پرداخت و به مردم اطمینان داد، که از تمام ظرفیت‌های موجود برای تبدیل چالش و تهدید ایجاد شده به فرصت استفاده می‌کنیم و این حرکتی جهادی، فقط با تشکیل فعالانه جلسات مجلس و اولویت بخشی به متناسب سازی قانون بودجه ۹۹، برنامه ششم توسعه با وضعیتی ناخواسته‌ای که پیش آمده است، برای مدیریت و کنترل عوارض این بحران جهانی در کشور امکان پذیر است.

وی با تاکید بر این نکته که از نظر من تعطیلی مجلس عادی نیست، گفت: معتقدم دستها و اراده‌هایی خواسته یا ناخواسته درصدد است که مجلس تعطیل شود و نتواند نقش حیاتی خود را ایفا کند، هنوز یک ماه از نقش آفرینی این مردم در انتخابات مجلس نگذشته است، باید در جواب این اعتماد مردمی در سخت ترین شرایط نیز پاسخگوی مطالبات آنها بود، باید شفاف با مردم سخن گفت، باید پای کار ایستاد و بحران را مدیریت کرد، مجلسی که در شدیدترین بمباران های دشمن تعطیل نشد، چرا در این شرایط که چشم امید مردم به نمایندگان خود، در تصمیم گیری مناسب برای پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کروناست، نباید ایفای نقش کند؟

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: من معتقدم حفاظت از جان نمایندگان عزیز لازم است اما با اتخاذ تدابیر مناسب، در این شرایط بحرانی و برهه‌هایی که کشور بیشترین نیاز به مجلس را دارد، ریاست محترم مجلس می‌توانند تدابیری را بیندیشد، مجلس مقتدرانه نقش اصلی خود را در مشکلات موجود ایفا کرده و پاسخگوی مطالبات بحق مردم باشد. نگرانم که درتعطیلی مجلس کرونای سیاسی نقش آفرینی کرده باشد. البته زحمات ریاست محترم مجلس و نمایندگان بصورت انفرادی قابل تقدیر است، اما مصداق و تجلی بروز اراده و تاثیر گذاری مجلس و خانه ملت نیست.

لازم به ذکر است کار مجلس از طریق فضای مجازی درحال حاضر مانند غذا خوردن در فضای مجازی است. منتظر شروع کار مجلس هستیم.