۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

سامانه‌ نظارت بر پیشرفت مبارزه با قاچاق کالا راه‌اندازی شود

۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 395360
سامانه‌ نظارت بر پیشرفت مبارزه با قاچاق کالا راه‌اندازی شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سامانه‌ کنترل و نظارت بر پیشرفت وظایف دستگاه‌ها درباره مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود، گفت: ایجاد این سامانه یک اقدام بسیار مناسب برای پیشگیری از قاچاق کالا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد مهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیرامون لزوم عملیاتی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا در کشور گفت: یکی از مسائل و مشکلات اقتصاد قاچاق کالاست که اقدامات دولت را خنثی می‌کند. علت به نتیجه نرسیدن بسیاری از تدبیرهای اقتصادی در کشور همین موضوع قاچاق است. در همین راستا پیام‌ها و دستورات بسیاری از سوی رهبر انقلاب برای مقابله با قاچاق کالا صادر شده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیر نظر رئیس جمهور برای همین منظور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ قانونی برای مبارزه با قاچاق کالا در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بعد از تصویب قانون شاهد کاهش قاچاق در کشور بوده‌ایم اما کافی نیست و هنوز جای کار داریم. وضعیت جغرافیایی کشور نیز شرایط خاصی را در کشور ایجاد کرده است. به دلیل مرزهای زیاد زمینی و همسایگی با چندین کشور دشواری‌های زیادی در زمینه  کنترل قاچاق کالا داریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سامانه‌ کنترل و نظارت بر پیشرفت وظایف دستگاه‌ها درباره مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرچه سریع‌تر باید راه‌اندازی شود، گفت: ایجاد سامانه مصوب سال ۱۳۹۲ یک اقدام بسیار مناسب برای پیشگیری از قاچاق کالا است که با هرچه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود. هدف از ایجاد سامانه مذکور افزایش کنترل و نظارت‌ها بود. به اعتقاد بنده نیازمند تصمیمات مناسب اقتصادی و مقابله سخت با عاملین قاچاق در کشور هستیم.

مفتح با بیان اینکه درصد قابل توجهی از گمرکات کشور، مجهز به سامانه‌های یکپارچه‌سازی اطلاعات، دستگاه ایکس‌ری و سایر ادوات لجستیکی نیستند، گفت: بسیاری از گمرکات ما دستگاه ایکس‌ری که یک وسیله اولیه برای پیشگیری از قاچاق کالا است را ندارند و این ضعف بزرگی محسوب می‌شود. برای مبارزه با قاچاق کالا نیازمند عزم جدی، تصمیم‌گیری به موقع و اجرا هستیم.