۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی در مجلس:

وقوع زلزله کرمانشاه در تهران هزار هزار میلیارد خسارت وارد می‌‌کرد/ در ایران ۱۱۰۰دستگاه شتاب‌نگار داریم

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 289537
وقوع زلزله کرمانشاه در تهران هزار هزار میلیارد خسارت وارد می‌‌کرد/ در ایران ۱۱۰۰دستگاه شتاب‌نگار داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زلزله کرمانشاه پنج میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است، گفت: اگر این زلزله در شهر تهران اتفاق می‌افتاد هزار هزار میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل می‌شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس و پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران در خصوص زلزله کرمانشاه، محمد شکرچی زاده گفت: اگر زلزله‌ای بیش از هفت ریشتر در شهرهای بزرگی مثل تهران به وقوع بپیوندد میزان خسارت ممکن است در حد کل بودجه کشور باشد.

وی در ادامه افزود: ما باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم و ریسک‌ها را از ساختمان‌ها کم کنیم چرا که ساختمان‌سازی درست با رفع خطر و آسیب‌پذیری از بافت‌های فرسوده محقق می‌شود.

شکرچی زاده با بیان اینکه نگاه وزارت راه در لایحه مدیریت بحران، پیشگیرانه و متکی به تجارب بین‌المللی برای مواجهه با بحران است، اظهار داشت: اگر این نگاه را داشته باشیم در زمان وقوع بحران با مسائل کمتری مواجه می‌شویم و مدیریت بحران ساده‌تر خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: تجربه زلزله کرمانشاه نشان داد اقدامات ۲۰ سال اخیر برای ارتقای کیفی ساختمان‌ها موثر بوده است به طوری که در این زلزله که ۷.۲ ریشتر بوده است، ۶۰ درصد ساختمان‌ها در سرپل ذهاب و اسلام‌آباد سالم مانده لذا آیین‌نامه‌ها موثر بوده است. در حالی که در زلزله بم با ریشتر کم، شهر کن‌فیکون شد و در زلزله شمال کشور هم اتفاق مشابهی افتاد.

شکرچی با اشاره به اینکه اجرای دستورالعمل‌ها می‌تواند به کاهش خسارات زلزله کمک کند، گفت: اقدامات موثر سال‌های اخیر در ساختمان‌های روستایی باعث شد خسارت‌ها کمتر باشد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در سرتاسر کشور ظرفیت زلزله هفت ریشتری را داریم و دستگاه‌های لرزه‌نگار می‌توانند در این زمینه کمک کنند. در ژاپن که یک سوم ایران مساحت دارد ۳۰ هزار شتاب‌نگار و ۱۰ هزار لرزه‌نگار وجود دارد در حالی که ما در ایران ۱۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار داریم که آن هم فرسوده است.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه سامانه‌ای که می‌تواند به کاهش خسارات کمک کند سامانه پاسخ سریع است که در شهرهایی مثل استانبول وجود دارد، گفت: به هر حال در دنیای امروز پیش‌بینی زلزله مفهوم علمی ندارد، لذا ما باید آسیب‌پذیرترین نقطه‌ها را در زمان وقوع زلزله شناسایی و نیروهای امدادی را به آنجا اعزام کنیم که این سامانه در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران از خطرپذیرترین کشورها در زمینه زلزله است، اظهار داشت: خوشبختانه زلزله‌های با بزرگی بیش از هفت ریشتر در نقاط کم جمعیت رخ داده است. زلزله کرمانشاه پنج میلیارد تومان خسارت به کشور زد که اگر در شهر کرمانشاه اتفاق می‌افتاد ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت می‌زد در صورتی که اگر همین زلزله در تهران به وقوع می‌پیوست هزار هزار میلیارد تومان خسارت آن برآورد می‌شد.