۰ نفر

با تصویب مجلس؛

مجازات انتقال و فروش خاک به خارج از کشور تعیین شد

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۸
کد خبر: 287004
مجازات انتقال و فروش خاک به خارج از کشور تعیین شد

نمایندگان مجلس با ممنوع کردن انتقال و فروش خاک به خارج از کشور، مجازات این اقدام را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در نشست علنی امروز مجلس و در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درخصوص لایحه حفاظت از خاک نمایندگان با ماده 21 این لایحه با 171 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر موافقت کردند.

همچنین ماده 20 این لایحه به دلیل نداشتن مخالف و موافق بدون رأی گیری به تصویب رسید. در ماده 20 این لایحه آمده است که احکام این قانون در خصوص تخریب خاک، نافی اختیارات سازمان در پیگیری جرائم مربوط به تخریب در مناطق تحت اختیار موضوع ماده (۱۹) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 28/03/1353 نمی باشد.

همچنین به موجب ماده ۲۱ لایحه حفاظت از خاک که به تصویب مجلس رسید، آمده است که انتقال و فروش خاک به خارج از کشور ممنوع است. مرتکب به یک یا دو مورد از مجازات تعزیری درجه (5) محکوم می گردد. تشخیص ماده معدنی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای خروج خاک معدنی از کشور أخذ مجوز توسط وزارت مذکور الزامی است.

براساس تبصره  ماده 21 ماده معدنی (کانی) موضوع بند (الف) ماده (1) قانون اصلاح قانون معادن مصوب 22/08/1390 از حکم این ماده مستثنی می باشد. خروج مقادیر کم خاک به منظور امور پژوهشی به خارج از کشور بنا به درخواست دانشگاه یا واحد پژوهشی با مجوز وزارت بلامانع است.

 صداوسیما مکلف به پخش رایگان برنامه‌های مقابله با آلودگی و تخریب خاک شد

نمایندگان مجلس صداوسیما را مکلف کردند برنامه‌های تولید شده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در خصوص مقابله با آلودگی و تخریب خاک را به صورت رایگان منتشر و پخش کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه حفاظت از خاک، نمایندگان مجلس ماده ۲۴ این لایحه را به تصویب رساندند که به موجب آن سازمان صداوسیما و سایر رسانه‌های دولتی مکلف شدند برنامه‌های تولید شده در زمینه‌ آموزش از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آگاهی و مقابله با آلودگی و تخریب خاک را در قالب‌های گوناگون رسانه‌ای از جمله برنامه‌های تلویزیونی به صورت رایگان منتشر و پخش کنند.

همچنین در ماده ۲۵ این لایحه آمده است که درآمدهای حاصل از وصول جریمه‌ها و خسارات به تفکیک بخش‌های آلودگی و تخریب خاک طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هر سال مشخص می‌شود به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

گفتنی است ماده ۲۶ این لایحه در خصوص آیین‌نامه تدوین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی بیشتر به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد.

شعب تخصصی برای رسیدگی به جرایم مرتبط با حفاظت از خاک ایجاد می شود

با موافقت نمایندگان مجلس شعب تخصصی و رسیدگی خارج از نوبت به جرائم مربوط به حفاظت از خاک ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در نشست علنی امروز مجلس و در جریان رسیدگی به لایحه حفاظت از خاک نمایندگان مجلس مواد 22 و 23 این لایحه را به تصویب رساندند.

گفتنی است در ماده ۲۲ این لایحه آمده است که قوه قضائیه به منظور رسیدگی به جرائم موضوع این قانون نسبت به ایجاد شعب تخصصی اقدام و به جرائم مربوط خارج از نوبت رسیدگی می کند

همچنین براساس ماده ۲۳ لایحه مذکور مأمورانی که از طرف سازمان و وزارت مأمور کشف و تعقیب جرائم موضوع این قانون هستند، در حدود وظایف محوله، «ضابط دادگستری» محسوب می شوند.

بر اساس تبصره این ماده حکم این ماده نافی وظایف و اختیارات سایر ضابطان دادگستری نیست.