۰ نفر

سخنگوی هیات‌رییسه مجلس در تشریح جلسه غیرعلنی عنوان کرد:

توافق بر سر تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس برای موضوع آب/ تصمیمی برای سهمیه بندی آب گرفته نشده است

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر: 263492
توافق بر سر تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس برای موضوع آب/ تصمیمی برای سهمیه بندی آب گرفته نشده است

سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس برای بررسی مساله آب گفت: در این جلسه بر سر تشکیل کمیته‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با عضویت نمایندگانی از کمیسیون های انرژی و کشاورزی و سایر اعضای دولت توافق شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، بهروز نعمتی در تشریح جلسه غیرعلنی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه رئیس مرکز پژوهش ها گزارشی مفصل از وضعیت آبی طی دو دهه گذشته ارائه کرد که بر اساس توضیحات وی، مرکز پژوهش های مجلس در کنار کمیته‌ای که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و دبیری وزیر نیرو تشکیل شده، همکاری خواهد داشت و این کمیته مسئولیت انجام چند کار را برعهده خواهد داشت.

نعمتی در ادامه افزود: تهیه آمایش آب، رفع دغدغه کشاورزان، احداث صنایع آب‌بر در مناطق دارای منابع آبی کافی، ساماندهی منابع و مصارف آبی کشور و بهره‌برداری بهینه از این منابع، فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب، استفاده از فناوری‌های جدید در این حوزه و توجه به دیپلماسی آب از دستور کارهای این کمیته است.

نعمتی با بیان اینکه در حال حاضر در مناطق پرآب هم مشکلاتی مشابه مناطق کم آب وجود دارد، عنوان کرد: براساس مسئولیتی که بر عهده کمیته مسئول گذاشته شد، سهم بخش شرب کشاورزی و صنعتی از منابع آبی باید در قالب ساماندهی منابع و مصارف آب کشور مشخص شود و ترتیب اولویت بندی آنها نیز باید با اولویت آب شرب، کشاورزی و صنعتی باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه باید دولت و مجلس باید در مورد موضوع  به تفاهم برسند، گفت: مجلس به صورت جدی نمی خواهد که کشاورزان برای تامین ‌آب کشاورزی دغدغه داشته باشند و بر همین مبنا در جلسه غیرعلنی تاکید شد که وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، آب مورد نیاز بخش کشاورزی را با اولویت به استفاده از فناوری‌های موجود در این بخش مورد توجه قرار دهند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تصمیمی در مورد سهمیه‌بندی آب، اتخاذ نشده است، تصریح کرد: جیره‌بندی آب در قالب ساماندهی منابع و مصارف آب باید مورد توجه کمیته مذکور قرار بگیرد، اما موضوع سهمیه بندی به هیچ وجه مطرح نیست.

نعمتی در پایان گفت: کمیته مشترک مجلس و دولت باید به مسئله دیپلماسی آب هم توجه کرده و از نظرات مشورتی کمیته آب کمیسیون امنیت ملی در این زمینه استفاده کند و به صورت ماهانه به مجلس گزارش ارائه بدهد.