۰ نفر

کسب و کارها قربانی شرکت‌های برنامه نویسی / ادعاهای عجیب مشتریان شبکه فردا

۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۳
کد خبر: 718807
کسب و کارها قربانی شرکت‌های برنامه نویسی / ادعاهای عجیب مشتریان شبکه فردا

بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی که بر بستر سایت‌ها و… فعالیت دارند، از خلف وعده‌ها و رفتارهای غیرحرفه‌ای برخی برنامه‌نویسان و شرکت‌های برنامه نویسی خبر می‌دهند. شبکه فردا یکی از این شرکت‌هاست که برخی از مشتریان آن، از دسترس خارج شدن سایت و نابودی زحمات چند ساله خود توسط این شرکت را به اقتصاد آنلاین اعلام کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، چند سالی است که فعالیت‌های غالب کسب و کارها به سمت دیجیتالی شدن رفته است. صاحبان کسب و کارها یا بر بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و یا در سایت‌های اینترنتی و… به فعالیت می‌‌پردازند. در واقع این بسترها به نوعی عامل حیات کسب و کار به حساب می‌‌ایند و بدون وجود پلتفرم اینترنتی مخصوص، چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در وب سایت‌های اینترنتی، حیات آنان در معرض خطر قرار می‌‌گیرد.

در ایران با توجه به فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی و نیز سایر محدودیت‌هایی که این شبکه‌ها دارند، کسب و کارها از سایت‌های اینترنتی برای ارایه فعالیت و خدمت خود استفاده می‌‌کنند. چرا که هم قابلیت این سایت‌ها بیشتر است و هم محدودیت‌ها در آن کمتر و کار برای ارایه دهنده و دریافت کننده خدمت نیز در آن آسان‌تر است. اما در این میان یک خطر بزرگ کسب و کار را تهدید می‌‌کند. پلتفرمی که پشتیبانی، کدنویسی و برنامه نویسی سایت را انجام می‌دهد.

همواره در سال‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها اعلام کرده‌اند که با ظاهر شدن اختلاف بین آنان و شرکت‌های برنامه نویسی، شیشه عمرشان که همان سایت است، توسط شرکت شکسته می‌شود. این موضوع در حالی است که این شرکت‌ها در زمان همکاری با کسب و کار هزینه‌های بسیار زیادی برای پشتیبانی و ارایه خدمت دریافت می‌کنند. اما در نهایت مشتری قربانی انحصار فعالیت این شرکت‌ها می‌شود.

یکی از شرکت‌هایی که برخی مشتریان تجربه ناخوشایندی از همکاری با آن دارند؛‌ «شبکه فردا» است. برخی مشتریان ادعا می‌‌کنند پس از آغاز همکاری با این مجموعه و دریافت خدمات،‌ پس از بروز برخی اختلافات شرکت مذکور، کسب و کارها ماندند با سایتی که دیگر در دسترس نیست. در چنین شرایطی تازه اگر کسب‌وکارها خوش شانس بوده و  اطلاعات بک اپ را در دسترس داشته باشند، دوباره باید از نو شروع کنند و مسیری که سالیان سال طی کرده بودند را از ابتدا اغاز کنند و در این میان کسی پاسخگوی زمان، هزینه، اطلاعات و اعتبار از دست رفته نیست.

سوال اینجاست که اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد؛‌ ایا نباید نهادی به عنوان ناظر فعالیت این شرکت‌ها وجود داشته باشد؟ از یک سمت فیلترینگ فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را محدود کرده و از طرف دیگر این شرکت‌ها. در دنیایی که تمام فعالیت‌ها به سمت اینترنتی شدن می‌‌روند، جای کسب و کارهای اینترنتی در ایران کجاست؟ و ایا حداقل در سایت‌های اینترنتی نباید نظارتی بر شرکت‌های ارایه دهنده خدمت وجود داشته باشد؟