۰ نفر

این نرم افزار از گوشی شما جاسوسی می کند

۲۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۴۵
کد خبر: 711347
این نرم افزار از گوشی شما جاسوسی می کند

گاهی افراد بدون آنکه متوجه باشند با استفاده از نرم افزار‌های خاصی مورد تهاجم و جاسوسی قرار می‌گیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استالکر، یک کلاس مضر از نرم افزار‌ها که برای اجرای مخفیانه در پس زمینه گوشی‌های هوشمند طراحی شده است. هدف آن این است که همه کار‌هایی را که انجام می‌دهید، بررسی کرده و سپس آن را به هر کسی که تصمیم به جاسوسی از خصوصی‌ترین و شخصی‌ترین جزئیات زندگی شما دارد، گزارش دهد.

همانطور که تلفن‌های هوشمند، خود را در زندگی روزمره ما تثبیت می‌کنند، میزان اطلاعاتی که هم آگاهانه و هم ناآگاهانه به این دستگاه‌‍‌ها می‌سپاریم نیز افزایش می‌یابد. این، از بسیاری جهات، یک موهبت بوده است، البته نه منحصرا برای افرادی که ما در ذهن داریم.

اوا گالپرین، مدیر امنیت سایبری بنیاد Electronic Frontier در این باره می‌گوید: «استالکر نرم‌افزاری خطرناک است، زیرا منبع اطلاعاتی غنی است. استالکر می‌تواند موقعیت مکانی شما را ردیابی کند، تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی شما را ضبط کند، رمز‌های عبور حساب‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی را که از طریق تلفن وارد می‌شوید به سرقت ببرد، مخاطبین، عکس‌های شما، ایمیل‌ها و حتی ارتباطات سراسر رمزگذاری شده شما را آشکار کند.  

شرکت آنتی ویروس Kaspersky Lab در گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸، نرم افزار استالکرور را در ۵۸۴۸۷ دستگاه تلفن همراه پیدا کرده است.

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، روزنامه نگاران و فعالان اغلب هدف چنین حملاتی هستند؛ با این حال این بدان معنا نیست که افراد معمولی نباید نگران باشند. گرچه این یک نگرانی خاص مدرن است، اما لزوما یک نگرانی جدید نیست. 

واضح است که این یک مشکل جدی با پیامد‌های دنیای واقعی است. خوشبختانه راه حلی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود انجام دهید.

چگونه گوشی خود را در مورد وجود استالکر بررسی کنیم؟

استالکر طوری طراحی شده است که توسط قربانی شناسایی نشود؛ بنابراین یافتن چنین برنامه‌ای در تلفن خود اولین گام برای رسیدگی به تخلفات شخصی و خطر ایمنی است.

اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ پاتریک واردل، محقق امنیتی در Jamf و بنیانگذار Objective-See در این باره توضیح داد که ساده‌ترین راه برای جلوگیری از نصب نرم افزار‌های مخرب بر روی گوشی شما این است که آن را قفل و از دست دیگران دور نگه دارید.

او در یک پیام توئیتری توضیح داد: «به طور کلی بدون دسترسی فیزیکی، نصب نرم‌افزار استالکر بر روی دستگاه تلفن همراه بسیار سخت است، بنابراین گام اول این است که مطمئن شوید دستگاه شما در برابر این امر محافظت می‌شود؛ به عنوان مثال، داشتن یک رمز عبوری که شما به اشتراک نمی‌گذارید.

برای این منظور اگر گوشی اندرویدی دارید، می‌توانید آن را با ابزار ضد ویروس مانند Kaspersky Lab، آن را از این نظر اسکن کنید. اگر ضربه‌ای وجود داشته باشد، برنامه آنتی ویروس به شما هشدار می‌دهد.

الکسی فیرش، محقق آزمایشگاه کسپرسکی، در یک بیانیه مطبوعاتی ماه آوریل توضیح داد: «ما معتقدیم که کاربران حق دارند بدانند که آیا چنین برنامه‌ای روی دستگاهشان نصب شده است یا خیر، هشدار جدید ما به آن‌ها کمک می‌کند تا این کار را انجام داده و خطر را به درستی ارزیابی کنند».

البته این تنها گوشی‌های اندرویدی نیستند که در معرض خطر هستند، آیفون شما به همان اندازه یک هدف هیجان‌انگیز برای کسانی است که به دنبال جاسوسی از شما هستند. برای iOS، اگر نرم افزار استالکر نصب شده باشد، ممکن است به عنوان یک برنامه که شما آن را نمی‌شناسید، یا شاید حتی یک «نمایه» مخرب نشان داده شود.

برای بررسی استالکر در آیفون خود، به Settings > General > Profiles & Device Management بروید. اگر آخرین گزینه را نمی‌بینید، به این معنی است که پروفایل مدیریت دستگاه تلفن همراه روی تلفن شما نصب نشده است که می‌تواند نشانه خوبی باشد، اگر آن را مشاهده کردید، با کلیک روی «جزئیات بیشتر» بررسی کنید که نمایه چیست؛ همچنین باید گزینه «Remove Management» در تنظیمات وجود داشته باشد.

به گفته کارشناسان تعیین اینکه آیا دستگاه شما دارای نرم‌افزاری نصب شده بر روی یک دستگاه iOS است، حتی برای متخصصان امنیتی بسیار دشوار است، زیرا هیچ راه آسانی برای جستجوی تغییرات در دستگاه وجود ندارد و اپل به برنامه‌های آنتی ویروس در اپ استور این اجازه را نمی‌دهد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها متوجه این موضوع شوید مانند اینکه شارژ باتری خیلی زود تمام می‌شود، کلید‌های صفحه کلید هنگام ضربه زدن مقداری تاخیر دارند، حافظه دستگاه به سرعت پر می‌شود یا پیکان مکان یابی همیشه روشن است. 

امیدواریم هرگز شاهد جاسوسی افراد از گوشی شما با استفاده از نرم افزار‌های مخرب یا هر شکل دیگری از فناوری تهاجمی به صورت دیجیتالی نباشید، اما واقعیت این است که این اتفاق برای افراد رخ می‌دهد و هیچ اشکالی ندارد که یک لحظه بیشتر صرف کنید تا مطمئن شوید که پرده‌های آن پنجره دیجیتالی به روی شما بسته شده است.