۰ نفر

وزیر ارتباطات خبر داد؛

توسعه اینترنت ۵G‌ ایران با کمک چینی ها

۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۴۳
کد خبر: 703414
توسعه اینترنت ۵G‌ ایران با کمک چینی ها

زارع‌پور گفت بسیاری از تجهیزات اینترنت نسل چهارم در کشور ما ساخت کشور چین است و در توسعه نسل پنجم نیز با چین همکاری داریم.

دیجیاتو نوشت: «عیسی زارع‌پور» با اشاره به همکاری‌های ایران و چین در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: «در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین، وزیر امور خارجه تفاهم‌نامه مشترکی را در حوزه نرم‌افزار، سخت‌افزار و حوزه‌های فضایی با چین به امضا رساند که دارای بندهای مختلفی است و می‌تواند به توسعه کشورمان در این زمینه کمک کند.»

وزیر ارتباطات درباره گسترش اینترنت نسل پنجم، اضافه کرد: «بسیاری از تجهیزات اینترنت نسل چهارم در کشور ما چینی است و طبیعی است که برای اینترنت نسل پنجم هم بتوانیم از تجیزات چینی استفاده کنیم.»

گفتنیست در بند «د» از ضمایم شماره ۲ قرارداد ۲۵ساله همکاری ایران و چین بخشی به اسم «همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات و رادیو» وجود داشت که در آن به توسعه نسل پنجم تلفن همراه اشاره شده بود. ناگفته نماند در بهمن ماه سال گذشته نیز وزیر ارتباطات از ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و نسل پنجم اینترنت همراه با کمک چین صحبت کرده بود.

او در این زمینه گفته بود: «ما در همکاری‌هایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای هم حوزه ۵G و هم کیفیت بخشی ارتباطات و اینترنت ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.» خاطر نشان می‌شود وزیر ارتباطات چندی پیش همکاری با چین برای راه‌اندازی اینترنت ملی را شایعه‌ای بی اساس دانست.

در تابستان سال گذشته برخی شرکت‌های ایرانی توانسته بودند به توسعه ۵G‌ در کشور بدون کمک از سایر کشورها دست پیدا کنند. آنها خواستار حمایت‌های مالی برای ادامه راه خود شدند اما به نظر می‌رسد که توسعه این مسیر از سمت دولت، همکاری‌های چین را لازم دارد و تولید بومی در این مسیر چندان اولویت ندارد.

برخی از کارشناسان این احتمال را می‌دهند که توسعه نسل پنجم تلفن همراه با کمک شرکت‌های چینی نظیر هوآوی در جریان است هرچند هنوز هیچ چیزی در این مورد به‌طور رسمی اعلام نشده است اما در توسعه نسل چهارم ۴G این شرکت همکاری‌های زیادی با ایران داشته بود. شایان ذکر است تاکنون چندین کشور فعالیت شرکت هواوی برای توسعه اینترنت «فایو جی» را به دلایل امنیتی در کشور خود ممنوع کرده‌اند.

از اکتبر سال ۲۰۲۲ تا کنون، بیش از ۲۳۰ اپراتور در سراسر جهان خدمات تجاری ۵G را ارایه کرده‌اند و در مجموع، فعالان این صنعت بیش از سه میلیون ایستگاه پایه ۵G راه‌اندازی کرده است که به بیش از ۷۰۰ میلیون مشترک خدمات ارایه می‌دهد. در ایران نیز ایرانسل و همراه اول از سالیان گذشته به عرضه ۵G در نقاط مختلف کشور دست زدند و این دو اپراتور بیش از ۱۰۰ دکل ۵G در کشور احداث کردند.