۰ نفر

چرا حسگر اثر انگشت گوشی کار نمی کند؟

۲۳ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبر: 694801
چرا حسگر اثر انگشت گوشی کار نمی کند؟

تمیز نبود حسگر اثر انگشت، مشکلات نرم افزاری، خرابی سخت افزار از علت های خرابی حسگر اثر انگشت گوشی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مشکلاتی که برای گوشی‌های تلفن همراه پیش می‌آید، کار نکردن اسکنر اثر انگشت است. اثر انگشت در واقع به دلیل شناسایی هویت اصلی کاربران گوشی‌های اندرویدی و ios بسیار مهم است و یک ویژگی امنیتی به شمار می‌رود. با وجود اسکنر اثر انگشت در گوشی‌ها دیگر مشکلاتی مثل فراموشی رمز عبور وجود ندارد و خیلی راحت تلفن شما باز می‌شود. البته منظور فقط باز کردن قفل صفحه گوشی نیست و برای ورود به صفحات اجتماعی یا همراه بانک هم می‌توانید از این ویژگی امنیتی استفاده کنید.

مشکلات متعددی وجود دارند که باعث کار نکردن اسکنر اثر انگشت می‌شوند که در ادامه برای شما بازگو کرده و راهکار رفع مشکل را بیان می‌کنیم.

تمیز کنید

برخی اوقات کار نکردن اسکنر اثر انگشت بخاطر کثیفی صفحه لمسی آن است و با تمیز کردن آن مشکل حل می‌شود. مثلا کرم‌های مرطوب کننده، گرد و غبار، چربی طبیعی پوست و … باعث می‌شوند که حسگر یا همان سنسور نتواند به درستی کار کند. برای پاک کردن آن هم می‌توانید یک دستمال نرم یا گوش پاک کن را به کمی الکل یا محلول ضدعفونی کننده، آغشته کنید و محل مورد نظر را پاک کنید. البته یادتان باشد عرق دست هم بی تاثیر نیست و حتی اگر گوشی شما ضد آب باشد، سنسور نمی‌تواند شناسایی کند.

مشکلات نرم‌افزاری را پشت گوش نیندازید

یکی از مشکلات پیش آمده می‌تواند بخاطر آپدیت نکردن تلفن همراه هوشمند شما باشد. عموما اکثر ما در برابر به روز کردن تلفنمان مقاومت نشان می‌دهیم و همین موضوع احتمال دارد برایمان به قیمت کار نکردن اسکنر اثر انگشت تمام شود! البته اصلا جای نگرانی نیست و با یک به روز رسانی مشکل حل می‌شود.

اما اگر مشکل بعد از بروزرسانی حل نشد، احتمالا باگ نسخه جدید است و باید تا نسخه بعدی معطل بمانید و یا از حالت سیف مود استفاده کنید. Safe Mode حالتی از ویندوز یا سیستم عامل است که در آن فقط فایل‌ها و درایور‌های ضروری اجرا می‌شوند.

اثر انگشت را تعویض کنید

اگر از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید، می‌توانید روی biometrics و یا بخش security کلیک کرده و از اینجا به قسمت fingerprint بروید و با انتخاب گزینه‌ی Add fingerprint دوباره اثر انگشتتان را ثبت کنید. برخی مواقع ساییده شدن نوک انگشتان باعث شناسایی نشدن اثر انگشت می‌شود. این مورد برای افرادی که دستانشان زیاد در معرض کار و صدمه است، دیده می‌شود.

Screen Sensitivity را فعال کنید

گزینه Screen Sensitivity می‌تواند حساسیت صفحه تلفن را به لمس افزایش دهد، مخصوصا اگر اسکنر اثر انگشت گوشیتان در زیر نمایشگر قرار گرفته باشد. این گزینه را می‌توانید در تنظیمات Display پیدا و فعالش کنید.

یکی از مشکلات پیش آمده می‌تواند بخاطر آپدیت نکردن تلفن همراه هوشمند شما باشد. عموما اکثر ما در برابر به روز کردن تلفنمان مقاومت نشان می‌دهیم و همین موضوع احتمال دارد برایمان به قیمت کار نکردن اسکنر اثر انگشت تمام شود!

حافظه و برنامه‌های مخرب را پاک کنید

در برخی موارد حافظه کش و بعضی از برنامه‌های شخص ثالث می‌توانند روی حافظه‌ی داخلی شما تأثیر منفی بگذارد و باعث کار نکردن حسگر اثر انگشت شود. مثلا بارگیری برنامه‌ها از مراجع نامعتبر این مشکلات احتمالی را به وجود می‌آورند. پس بهتر است چنین برنامه‌هایی را مخصوصا اگر مرتبط با قفل صفحه هستند حذف و حافظه کش تلفن خود را پاک کنید.

تعویض ال سی دی

اگر به تازگی ال سی دی موبایلتان را تعویض کرده‌اید و حال در صفحه اثر انگشت آن دچار مشکل شده‌اید، احتمال دارد به دلیل نصب نادرست پنل باشد. پس هر چه سریع‌تر به شخص و فروشگاه مربوطه مراجعه کنید.

دمای نامناسب

برخی مواقع دمای نامناسب می‌تواند دلیل مشکل باشد. دمای بسیار زیاد و همینطور دمای کم می‌تواند شناسایی اسکنر اثر انگشت را مختل کند. مثلا در ساحل به دلیل رطوبت و گرما این مشکل پیش می‌آید.

راه همیشگی!

درست است که خاموش و روشن کردن گوشی یک راه حل کلیشه‌ای است، اما در برخی موارد معجزه می‌کند. پس این راه را هم امتحان کنید.

اگر راه‌های بالا را امتحان کردید و باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد، به عنوان راه حل آخر می‌توانید یک نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعاتتان تهیه کنید و گوشیتان را ریست فکتوری کنید. البته اگر باز هم مشکل برطرف نشد، به احتمال قوی تلفن شما دچار مشکلات سخت افزاری شده و باید از یک متخصص کمک بگیرید.