۰ نفر

خطرناک ترین افراد سرشناس تاریخ اینترنت را بشناسید

۹ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۵۹
کد خبر: 691785
خطرناک ترین افراد سرشناس تاریخ اینترنت را بشناسید

ایلان ماسک یکی از خطرناک‌ترین چهره های مشهور در تاریخ اینترنت است؛ اما او تنها نیست. در مطلب زیر به معرفی خطرناک ترین افراد دنیای اینترنت در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم که اقدامات خرابکارانه آنها باعث آسیب‌های کلان به فضای سایبری شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، امسال هم‌چنین شاهد فروکش کردن ویروس کووید-۱۹ و گذر از دوران پرحاشیه دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا بودیم. در این میان، تهدید‌های دیجیتالی به اوج رسید و مجرمان سایبری بیش از هر زمان دیگری با قساوت و بی‌رحمی به حملات خود ادامه می‌دهند. وب‌سایت WIRED به رسم هر ساله خود، فهرستی از خطرناک‌ترین افراد سرشناس جهان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده که در ادامه به کمک به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که معیار وب سایت منبع، اینترنت بوده و در واقع این افراد از نگاه کاربران وب به عنوان خطرناک‌ترین‌های سال معرفی شده اند.

 سم بنکمن-فرید

سم بنکمن فرید خطرناک ترین افراد سرشناس تاریخ اینترنت را بشناسید

دنیای ارزهای دیجیتال در طول عمر خود، با پولشویی، سرقت و جرایم مختلفی از جمله بازار مواد مخدر دارک وب گرفته تا میلیارد دلار سرقت شده از شرکت‌های رمزنگاری توسط هکرهای سرکش دست‌وپنجه نرم می‌کند. بااین‌حال، یکی از خطرناک ترین بازیگران کریپتو، برای مدت‌ها از دیده‌ها پنهان بود. در فروپاشی صرافی ارزهای دیجیتال FTX، سم بنکن-فرید که پیش‌تر به سمبل اعتبار و وجاهت بازار کریپتو تبدیل شده بود، اکنون به کلاهبرداری 8 میلیارد دلاری متهم شده است. پیامدهای این ورشکستگی در حالی صنعت ارزهای دیجیتال را تحت‌الشعاع قرار داده که هنوز ابعاد فاجعه‌بار سوءمدیریت سرمایه‌های کاربران و معاملات غیرقانونی این صرافی به‌طور کامل آشکار نشده است. پلتفرم تحت رهبری بنکمن-فرید، بدون اطلاع سرمایه‌گذاران، مبالغ هنگفتی را به شرکت مادر خود به‌نام “Alameda Research” تزریق کرده بود که آن نیز به سرنوشت FTX دچار شد و اعلام ورشکستگی کرد.

 ایلان ماسک – از خطرناک ترین افراد سال ۲۰۲۲ جهان در اینترنت

ایلان ماسک فرد خطرناک اینترنت

ماجراجویی‌های این میلیاردر پرحاشیه، حداقل زمانی‌که تنها در حوزه تولید خودروهای برقی و موشک‌های فضایی فعالیت داشت، بی‌خطر و حتی موثر نیز به‌نظر می‌رسید. اما با تصاحب توییتر، نیمه تاریک ماسک به نمایش گذاشته شد و قدرت متزلزل ثروتمندترین مرد جهان، ناگهان به تهدیدی برای نظام اینترنت تبدیل شد. او آزادسازی حساب کاربری افرادی که پیش‌تر دست به آشوب زده بودند را به‌ پای آزادی بیان نوشت و سپس با تصمیمی عجیب، کارمندان بخش نظارت بر محتوای توییتر را برکنار کرد. بااینکه توییتر برخلاف پیش‌بینی برخی پس از تصاحب ماسک، سقوط نکرده، اما ممکن است در حال تبدیل شدن به نسخه‌ای بدتر و ضعیف باشد.

نارندرا مودی – از خطرناک ترین افراد سال ۲۰۲۲ جهان در اینترنت

در دوره مودی و حزب او به‌نام BJP، هند نیز با سرکوب گسترده فیزیکی و دیجیتالی اعتراضات، راه چین را در پیش گرفته است. در چند سال گذشته، دولت هند به‌طور موقت اینترنت را در منطقه درگیر کشمیر قطع کرد و با ممنوع کردن مجموعه بزرگی‌ از اپلیکیشن‌های مستقر در چین از جمله تیک‌تاک، تصمیم بر نظارت و تعدیل محتوای رسانه‌های اجتماعی را به گروهی سه نفره واگذار کرد. این اقدام به‌عنوان آخرین گام در تلاش برای کنترل شدید پلتفرم‌ها عملی شده است. محققان امنیتی در سال جاری، از همکاری هکرها و پلیس پونا در هند برای افشا و دستکاری اطلاعات فعالان این کشور خبر دادند که نشان می‌دهد سرکوب دیجیتالی تا چه حد وحشتناک بوده است.

 DeSnake – از خطرناک ترین افراد سال ۲۰۲۲ جهان در اینترنت

پس از آنکه بازار مواد مخدر دارک وب که AlphaBay نام داشت به‌طور کامل منهدم شد و جسد خالق آن، الکساندر کازز نیز در سلولی در زندان تایلند پیدا شد، همه تصور می‌کردند که این پرونده به‌پایان رسیده است. اما در تابستان سال گذشته، چهار سال پس از شکست عظیم AlphBay تحت فرمان یکی از بنیان‌گذاران خود که DeSnake نام دارد، مجددا راه‌اندازی شد. تنها در فاصله یک سال، DeSnake، آلفابی را به صدر بازارهای مجرمانه دارک وب رساند. او در حال حاضر قوانین بیش‌تری را برای معامله در بازار سیاه خود در مقایسه با کیزز وضع کرده است. به‌عنوان مثال، فروش فنتانیل و ابزارهای باج‌افزار در این شبکه ممنوع اعلام شده است. بااین‌حال، آلفابی هم‌چنان یک بازار پرهرج‌ومرج و جنایی برای خرید مواد مخدر و داده‌های به‌سرقت رفته است که تعطیل کردن آن سخت‌تر از همیشه خواهد بود.

 $Lapsus

 

گروه هکری لاپتوس از گروه های خطرناک در تاریخ اینترنت

لاپسوس نیز مانند کونتی، گروهی متشکل از هکرهای باج‌افزار است که البته اعضای آن نوجوانی کم‌ سن‌وسال هستند. در دسامبر ۲۰۲۱، لاپسوس با حمله سایبری به وزارت بهداشت برزیل در بحبوحه کووید-۱۹، برای اولین بار وارد صحنه هک شد. از آن زمان به بعد، شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اوبر، اوکنا، راک‌استار گیمز، انویدیا، مایکروسافت، سامسونگ و وودافون نیز هدف خراب‌کاری‌های این گروه قرار گرفته‌اند. در بهار سال گذشته، مجریان قانون بریتانیا هفت نظر از مظنونین عضویت در این گروه را دستگیر کردند که همگی ۱۶ تا ۲۱ ساله بودند. بااین‌وجود، هیچ مدرکی دال بر مجرم بودن آنها ثابت نشد و مظنونین بدون اتهام آزاد شدند و فعالیت‌های این گروه نیز ادامه یافت.