۰ نفر

بازدید معاون وزیر علوم از غرفه مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی

۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۹:۱۲
کد خبر: 688224
بازدید معاون وزیر علوم از غرفه مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری و معاون وزیر علوم ضمن ابراز خرسندی از رویه فعالیت‌های مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در تعامل با دانشگاه‌ها، از غرفه این مرکز در نمایشگاه «تستا» بازدید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در جریان برگزاری نمایشگاه های «دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار»، «ایران ساخت» و «تستا» به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم با حضور در سالن 7 نمایشگاه بین المللی تهران از غرفه مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردها و پروژه های اولویت دار این مرکز قرار گرفت.

طی این بازدید، مسئولان مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور که در غرفه حضور داشتند، با بیان اینکه مرکز به منظور تحقیق، توسعه، نوآوری و حمایت از فناوری های نوین و بومی مورد نیاز گروه همراه اول شکل گرفته است، عنوان کردند که «شناسایی و اولویت بندی نیازهای فناورانه»، «بومی سازی تجهیزات و سامانه ها»، « توسعه پلتفرم های سرویس های دیجیتال و هوشمندسازی آینده»، «پژوهش و اکتساب (جذب) فناوری های نوظهور و لبه تکنولوژی مخابراتی و فناوری اطلاعات، اجرای پایلوت و تست و ارزیابی فناوری ها»، «راه اندازی آزمایشگاه های تخصصی و مرجع» و «رصد اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات» از جمله اهداف و مأموریت های ماست.

شرح اقدامات پروژه محور در زمینه های «نسل پنجم ارتباطی»، «اینترنت اشیاء» و «هوش مصنوعی» از جمله مواردی بود که در این بازدید ارائه شد و از استراتژی جامع حمایت نخبگانی و بکارگیری شرکت های دانش بنیان در راستای جلوگیری از هدررفت منابع گفته شد.

با توجه به اینکه مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نمایشگاه تستا یا همان «تقاضای ساخت و تولید ایرانی» حضور یافته است، لیستی از نیازمندی های فناورانه خود را با تمرکز بر دو حوزه تخصصی «شبکه های نوین» و «راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی» به نمایشگاه برده است.

با توجه به اینکه یکی از موانع اصلی عدم رونق تولید داخل در کشور، عدم اطلاع تولیدکنندگان از نیازمندی های بازار داخلی است؛ این موضوع باعث می شود که از یک سو، تولیدکنندگان محصولاتی را عرضه کنند که نیازی به آنها در داخل کشور وجود ندارد و از سوی دیگر، متقاضیان محصولات موردنیاز خود را در بازار داخل پیدا نکنند و در نتیجه، نیازمندی های خود را از طریق واردات تأمین کنند.

حال آنکه تولیدکنندگان خلاق ایرانی نشان داده اند که توانایی ساخت بخش زیادی از این محصولات وارداتی را دارند؛ لذا برقراری ارتباط میان دو سمت عرضه و تقاضا، می تواند بخشی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی را رفع کند که نمایشگاه تستا درصدد تحقق این مهم است.

برگزاری این قبیل نمایشگاه ها (تقاضای ساخت و تولید ایرانی) در دنیا با عنوان نمایشگاه های معکوس شناخته می شود و تلاش آنها برخلاف نمایشگاه های مرسوم، بر عرضه محصولات اختصاص دارد به نحویکه سازمان ها و شرکت هایی که متقاضی تجهیزات، قطعات، مواد و سیستم ها هستند، با حضور در این نمایشگاه ها، نیازمندی های خود را شرح می دهند.

از طرف دیگر بازدیدکنندگان دارای توانمندی فناورانه نیز می توانند به نیاز متقاضیان پاسخ گویند و با آنها وارد مذاکره شوند؛ برگزاری این نمایشگاه ها می تواند راه حلی برای رفع مشکلات مربوط به عدم امکان تأمین نیازمندی های کشور از خارج در شرایط تحریم باشد.

بر این اساس صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم نیز بر همکاری بیش از پیش مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با دانشگاه ها تأکید و از رویه رفتاری این مرکز در تعامل با قطب های علمی و دانشگاهی ابراز خرسندی کرد.

وی عنوان کرد: فعالیت های این مرکز به عنوان بازوی تحقیقاتی اپراتور اول تلفن همراه کشور، می تواند باعث پویایی هر چه بیشتر جامعه شود و سطح علمی دانشگاه ها را به محصولات تولیدی نزدیک کند.

گفتنی است، مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور به منظور تحقیق، توسعه، نوآوری و حمایت از فناوری های نوین و بومی در حوزه ICT مورد نیاز گروه همراه اول از توانمندی دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان بهره مند می شود.