۰ نفر

چگونه حساب های جعلی اینستاگرام را شناسایی کنیم؟

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹
کد خبر: 675460
چگونه حساب های جعلی اینستاگرام را شناسایی کنیم؟

چند روش ساده وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها، فالوورهای جعلی را شناسایی کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه یک نفر این همه فالوور اینستاگرام دارد؟ ما خبر‌های خوبی برای امنیت شما داریم: ممکن است برخی از این فالوور‌ها جعلی باشند.

این احتمال وجود دارد که حتی اگر هرگز فالوور نخریده‌اید، باز هم توسط چند ربات دنبال شده‎‌اید. این امر تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است و بسیاری از ربات‌ها بی‌ضرر هستند‎؛ اما همچنان باید آن‌ها را به اینستاگرام گزارش دهید. ربات‌های ناپایدارتر ممکن است با ارسال هرزنامه یا پیوند‌های مضر از طریق DM سعی در فیشینگ حساب شما داشته باشند؛ بنابراین ارزش حفظ کردن آن‌ها را ندارد.

اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ برنامه‌های شخص ثالثی را که حساب شما را با استفاده از فالوور‌ها و لایک‌های جعلی تقویت می‌کردند، از بین برد و قول داد عواقبی برای کاربرانی که به خرید ربات‌ها ادامه می‌دهند، داشته باشد. معلوم نیست دقیقا این عواقب چه بوده است؛ اما این نشان دهنده پایان فالوور‌های جعلی نیست. در واقع طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۲، از هر ۴ اینفلوئنسر اینستاگرام، یک نفر برای ۱۵ مورد از فالوور‌های خود پول پرداخت کرده است. طبق گزارش CNBC، فالوور‌های جعلی در حساب‌های اینفلوئنسر در مجموع ۱.۳ میلیارد دلار برای برند‌ها در سال ۲۰۱۹ هزینه دارند.

چگونه یک حساب جعلی را تشخیص دهیم؟

برای شناسایی یک حساب کاربری جعلی، به چند نشانه آشکار توجه کنید. برای مثال، اگر متوجه شدید که کاربری مجموعه‌ای تصادفی از عکس‌های شما را می‌پسندد یا نظرات عمومی و تصادفی (پست عالی) را پشت سر هم می‌گذارد، به احتمال زیاد به یک تقویت‌کننده شخص ثالث وابسته است و سعی می‌کند شما را وسوسه کند تا به سرعت تعداد فالوور‌های خود را افزایش دهید، احتمالا فردی نیست که بخواهید به هر حال دنبال کنید.

نگاهی به خود نمایه نیز مفید است. اگر کاربر هزاران نفر را دنبال می‌کند، اما خودش فالوور یا پست زیادی ندارد، یا اگر به نظر می‌رسد حساب کاربری او برای مدت طولانی غیرفعال بوده است، نگران باشید. البته ربات‌های زیرک‌تری وجود دارند که محتوای زیادی را در تلاش برای واقعی نشان دادن ارسال می‌کنند. اگر مطمئن نیستید، یک یا دو عکس را در جست و جوی عکس معکوس گوگل قرار دهید و ببینید که آیا از کاربر دیگری برداشته شده است یا به طور کامل از وب سایت دیگری.

همه ما آن حساب‌های جعلی فوق‌العاده آشکار را دیده‌ایم. رباتی وجود دارد که دسته‌ای از عکس‌های دزدیده شده از زنان مختلف را پست می‌کند، به گونه‌ای که شما متوجه نمی‌شوید که آن‌ها یک فرد نیستند. سپس اکانت تخفیف تقلبی وجود دارد که وعده قیمت‌های پایین اقلام لوکس را می‌دهد تا شما را وادار به کلیک روی یک پیوند مشکوک کند.

بیایید بدیهی‌ترین مقصر را فراموش نکنیم: حسابی که هیچ چیز روی آن نیست. بدون عکس، بدون پست، بدون دنبال کننده. این یک ربات آشکار است. در نهایت باید گفت تنها به این دلیل که شخصی یکی از این معیار‌ها را داشته باشد، به طور خودکار او را ربات نمی‌کند.

چگونه دریابیم تعداد بالای فالوور‌های یک کاربر جعلی است یا خیر؟

مطمئن نیستید که فالوور‌های کاربری واقعی هستند یا خیر؛ اما نمی‌خواهید زمان ارزشمند و محدود خود را صرف بررسی هر یک به صورت جداگانه کنید؟ چند راه برای تشخیص این که آیا تعداد زیادی از فالوور‌های کسی ربات هستند، وجود دارد.

فالوور‌های جعلی در بیشتر موارد، کاری جز دنبال کردن شما انجام نمی‌دهند

ابتدا به تعداد لایک‌های کاربر در هر پست نگاه کنید. اگر تعداد لایک‌ها کم باشد، به احتمال زیاد بسیاری از دنبال کنندگان آن‌ها ربات‌های غیرفعال هستند. فالوور‌های جعلی در بیشتر موارد، کاری جز دنبال کردن شما انجام نمی‌دهند.

تعدادی از وب‌سایت‌های شخص ثالث وجود دارد که ادعا می‌کنند می‌توانند تشخیص دهند که کدام یک از دنبال کنندگان کاربر جعلی هستند؛ همچنین می‌توانید این حساب را از طریق وب‌سایت آمار شبکه‌های اجتماعی SocialBlade اجرا کنید که شما را از هرگونه جهش ناگهانی در تعداد فالوور‌ها مطلع می‌کند. اگر تعداد فالوور‌های کاربر بدون هیچ دلیل قابل تشخیصی افزایش پیدا کند، به احتمال زیاد او فالوور جعلی خریداری کرده است.

به طور کلی، این ایده بدی است که اصلا با ربات‌ها درگیر شوید؛ افزایش مصنوعی تعداد فالوور‌های شما هیچ مزیتی ندارد که واقعا معنی‌دار باشد. گزینه بهتر این است که حساب خود را به بهترین شکل ممکن رشد دهید.