۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

تهدید جدی نسخه‌های غیر رسمی واتساپ و اینستاگرام / با نصب نسخه‌های غیر رسمی، قید امنیت و حریم شخصی را بزنید

۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۱
کد خبر: 674071
تهدید جدی نسخه‌های غیر رسمی واتساپ و اینستاگرام / با نصب نسخه‌های غیر رسمی، قید امنیت و حریم شخصی را بزنید

با هر بار فیلتر پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی در کشور، بازار عرضه و دانلود نسخه‌های غیر رسمی آن داغ می‌شود. به رغم برخی از برتری‌های ظاهری نسخه‌های غیر رسمی نسبت به نسخه‌های رسمی، کارشناسان نسبت به تهدید‌های نسخه‌های غیر رسمی برای امنیت و حریم شخصی کاربران هشدار می‌دهند و توصیه آن‌ها اجتناب از نصب نسخه‌های غیر رسمی است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، ایجاد و عرضه نسخه‌های غیر رسمی برای پیامرسان و شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار، در دنیای فناوری رواج دارد. نسخه‌های غیر رسمی پس از آنکه نسخه اصلی پر طرفدار شده و بازار دانلود آن داغ می‌شود وارد عرصه شده و از فرصت استفاده می‌کنند تا برخی کاربران را جذب کنند. البته نسخه‌های غیر رسمی برای جذب کاربران اقداماتی نیز مانند، ایجاد قابلیت‌های جدید یا حذف برخی محدودیت‌های نسخه اصلی را انجام می‌دهند تا تبدیل به نسخه جذاب‌تر برای دانلود شوند.

در ایران شاید آشناترین این نسخه‌های غیر رسمی مربوط به تلگرام باشد. پس از فیلترینگ مقطعی تلگرام در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ و سپس فیلتر دوباره آن در ۱۰ اردیبهشت سال ۹۷ که تا امروز ادامه یافته است، عرضه و دانلود نسخه‌های غیر رسمی آن که ویژگی ارائه خدمات بدون فیلتر داشتند مانند تلگرام طلایی، مبوگرام و تلگرام X.... رواج یافت.

به تازگی در پی فیلتر دو پیامرسان و شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام و واتساپ، معرفی نسخه‌های غیر رسمی آن‌ها در برخی از سایت‌ها داغ شده است. از نسخه‌های غیر رسمی اینستاگرام می‌توان به اینستا رویال، اینستا پلاس، اینستاگرام فارسی و...  و از نسخه غیر رسمی واتساپ می‌توان به واتساپ آرو، سولو واتساپ، فوأد واتساپ و واتساپ عمر یا واتساپ او بی‌، اشاره کرد.

اما، استفاده از نسخه‌های غیر رسمی پیامرسان و شبکه‌های اجتماعی خالی از اشکال نیست و به گفته کارشناسان؛ مهمترین اشکال آن‌ها این است که، در استفاده از نسخه‌های غیر رسمی باید قید امنیت و حریم شخصی را بزنید.

جلال ترابی، کارشناس فناوری، در گفتگو با اقتصاد آنلاین درباره تهدیدات استفادهاز نسخه‌های غیر رسمی پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، گفت: قبل از آنکه درباره تهدیدات پیامرسان و شبکه‌های اجتماعی غیر رسمی صحبت کنیم باید درباره نحوه اتصال و بارگذاری مطالب در آن‌ها توضیحاتی داده شود.

وی ادامه داد: هنگامی که یک کاربر در یک پیامرسان یا شبکه اجتماعی رسمی اکانت ایجاد می‌کند به صورت مستقیم به سرور آن وصل می‌شود و داده‌ها به صورت رمزنگاری شده بین سرور و گوشی یا لپ تاپ کاربر تبادل می‌شود، به عبارت دیگر داده‌های کاربر رمزنگاری شده است و امنیت لازم را دارد.

به گفته ترابی؛ به واسطه رمزنگاری داده‌های کاربران در نسخه‌های رسمی، دزدی اطلاعات آن ها با حمله هکری تقریباً صفر است.

وی با بیان اینکه پیامرسان یا شبکه های اجتماعی غیر رسمی پوسته‌های جانبی هستند که عموماً مورد تائید شرکت سازنده اصلی نیستند، افزود: با نصب این پوسته‌های جانبی، زمانی که کاربر می‌خواد به اکانت خود وصل شود قبل از اتصال به سرور سازنده اصلی، یک نسخه از داده‌ها به سرور واسطی می‌رود که نا امن بوده، به این ترتیب حریم خصوصی کاربر نقض و زمینه تهدیدات امنیتی برای او فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: سرور واسط بدون اجازه کاربر، بدون اینکه خبردار شود از اطلاعات و داده‌هایش در موارد مختلف از ایجاد درآمد تا انتخابات استفاده می‌کند.

ترابی به کاربران توصیه کرد: به دلیل تهدید‌های عنوان شده، کاربران حتی در شرایط سخت مسدودسازی نیز به سراغ نسخه‌های غیررسمی نروند.

وی در خصوص استفاده از نسخه‌های رسمی پیامرسان یا شبکه های اجتماعی داخلی که این روز‌ها درباره آن‌ها تبلیغاتی زیادی صورت می‌گیرد، گفت: هر چند در بسیاری مواقع به دلیل عدم فیلترینگ و قرار‌گیری سرور آن‌ها در داخل کشور، پیامرسان یا شبکه اجتماعی داخلی از سرعت قابل قبولی در تبادل داده‌ها برخوردار هستند اما، بزرگترین مشکل آن‌ها ضعف در زیر ساخت است که موجب می‌شود در زمان بحرانی نتوانند مشابه خارجی‌ها پاسخگوی تمامی کاربران فعال باشند.

این کارشناس اظهار کرد: مشکل مهم دیگر نسخه‌های داخلی، عدم اعتماد کاربران به آن‌ها است چراکه اعتمادسازی برای آن‌ها انجام نشده است، از این رو مردم به نسخه‌های خارجی اعتماد بیشتری نسبت به داخلی ها دارند.

ترابی اضافه کرد: همچنین در نسخه های داخلی، به اندازه کافی بستر برای عرضه کسب و کارهای آنلاین اعم از ابزارها، تبلیغات و کاربر کافی برای ارائه مهیا نشده است.