۰ نفر

ثبت تصویر فوق العاده دو ستاره توسط جیمزوب

۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۲
کد خبر: 674043
ثبت تصویر فوق العاده دو ستاره توسط جیمزوب

تلسکوپ جیمزوب تصویری خارق‌العاده از دو ستاره احاطه شده با حلقه‌های گرد و غبار منحصربه‌فرد را ثبت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، تلسکوپ جیمز وب یک الگوی غبار غیر معمول را در اطراف دو ستاره ثبت کرده است که می‌تواند گذر زمان را شبیه به الگو‌های حلقه در داخل تنه درختان ردیابی کند.

این تصویر که توسط آژانس فضایی اروپا و آزمایشگاه رانش جت ناسا به تفصیل ارائه شده است، الگویی از ۱۷ حلقه متحدالمرکز را نشان می‌دهد که از ذرات غباری که دو ستاره معروف به Wolf-Rayet ۱۴۰ را احاطه کرده‌اند، تشکیل شده است.

بر اساس گزارش آزمایشگاه رانش جت ناسا، تصور می‌شود که ستاره‌های Wolf-Rayet در کهکشان ما نادر هستند و تاکنون تنها ۶۰۰ ستاره از آن‌ها کشف شده اند.

ولف رایت ۱۴۰ تنها سیستمی است که به دلیل شکل عجیب مدارش که به جای دایره «کشیده» است، دارای این نوع الگوی حلقه است. حلقه‌ها برخی از واکنش‌هایی هستند که وقتی دو ستاره به هم نزدیک می‌شوند، هر هشت سال یک‌بار رخ داده و نوعی «اثر انگشت» در اطراف ستاره‌ها تشکیل می‌دهند.

آژانس فضایی اروپا توضیح می‌دهد هر حلقه زمانی ایجاد شد که دو ستاره به هم نزدیک شدند و باد‌های ستاره‌ای آن‌ها (جریان‌های گازی که به فضا می‌وزند) با هم برخورد و گاز را فشرده کردند و گرد و غبار تشکیل دادند. مدار ستارگان تقریبا هر هشت سال یک بار آن‌ها را گرد هم می‌آورد. حلقه‌های غبار مانند حلقه‌های تنه درخت، گذر زمان را نشان می‌دهند.

این تصویر همچنین سطح جزئیات ممکن با ساز‌های جیمز وب را نشان می‌دهد. قبل از این تصویربرداری، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی تنها می‌توانستند دو حلقه غبار را در اطراف Wolf-Rayet ۱۴۰ ببینند.