۰ نفر

خبرگزاری آناتولی:

ارائه‌ اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران، از نظر لجستیکی و مالی بسیار سخت است

۶ مهر ۱۴۰۱، ۲۳:۵۹
کد خبر: 670843
ارائه‌ اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران، از نظر لجستیکی و مالی بسیار سخت است

به‌رغم اینکه دولت آمریکا مجوز گسترش دامنه خدمات اینترنتی برای مردم ایران را صادر کرده و سیستم استارلینک در این کشور فعال شد، کارشناسان اطمینان از دسترسی به اینترنت در ایران را ممکن نمی‌بینند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، به‌دنبال انتشار مجوز دولت آمریکا برای گسترش دامنه خدمات اینترنتی به مردم ایران، جنجال‌های زیادی بر سر نحوه تحقق این امر بدون موافقت و همکاری دولت این کشور مطرح شد.

در حالی که صدور مجوز گسترش دامنه خدمات اینترنتی برای مردم ایران امری هیجان‌انگیز و امیدوارکننده برای معترضان به نظر می‌رسد، کارشناسان انجام این کار را از نظر لوجیستیک و مالی امکان‌پذیر نمی‌بینند.

کریم سجادپور، تحلیل‌گر ایرانی اندیشکده موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی در ۲۵ سپتامبر طی پیامی در توئیتر اعلام کرد: استارلینک دیگر در ایران فعال است اما این کار که گمان می‌کنم دولت ایران این را نخواهد پذیرفت، مستلزم استفاده از ترمینال‌ها (گیرنده استارلینک) در داخل این کشور است. اگر کسی بتواند ترمینال‌ها را در ایران وارد کند، کار می‌کند.

سجادپور با اشاره به تمایل دولت ایران برای کمک به ارسال ترمینال‌های استارلینک به ایران گفت که ورود، راه‌اندازی و نگه‌داری از هزاران ترمینال استارلیک در ایران، از نظر لوجیستیک و مالی میلیون‌ها دلار هزینه در پی خواهد داشت.

کارشناسان بر این فکر هستند که برای استارلینک ارسال سیگنال‌های اینترنت به کشورهایی مانند ایران دشوار نیست اما بدون موافقت مقامات کشورهای مربوطه به‌دلیل گیرنده و سایر مشکلات فنی در محل اصلی، انجام این کار دست‌کم طی مدت کوتاهی قابل ممکن نخواهد بود.

این کارشناسان معتقدند ورود غیرقانونی هزاران ترمینال استارلیک به ایران و راه‌اندازی دائمی آنها به‌صورت مخفی در مناطقی رو به آسمان باری نیست که از نظر لوجیستیک و مالی قابل تحمل شود.

وزارت امور خارجه ایران نیز در این رابطه اعلام کرد که این قبیل اقدامات محتمل به‌عنوان «نقض حاکمیت» ایران در نظر گرفته خواهد شد و فورا پاسخ لازم داده خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند ادامه تلاش‌ها برای راه‌اندازی ترمینال‌های استارلینک در ایران بدون همکاری دولت این کشور ممکن است مشکلاتی به‌دلیل مقررات و قوانین بین‌المللی همراه داشته باشد.

گفتنی است با گسترش اعتراضات به مرگ مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران، مقامات این کشور اینترنت را در بسیاری از مناطق قطع و شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان واتس‌آپ را از دسترس خارج کردند.

وزارت خزانه داری آمریکا در ۲۳ سپتامبر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌رغم وجود تحریم‌ها علیه ایران، مردم این کشور امکان گسترش خدمات اینترنتی داده خواهد شد.

این وزارت‌خانه تاکید کرد که این مجوز با هدف افزایش حمایت از آزادی اینترنت در ایران صادر شده است.

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت خدمات اکتشاف فضایی و مخابراتی «اسپیس‌اکس» نیز در ۲۵ سپتامبر از طریق توئیتر اعلام کرد که سیستم اینترنت ماه‌واره‌ای استارلینک را در ایران فعال کرده است.