۰ نفر

ناسا بالاخره معمای سیگنال عجیب فضایی را حل کرد

۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۵۷
کد خبر: 664691
ناسا بالاخره معمای سیگنال عجیب فضایی را حل کرد

ناسا می‌گوید بررسی‌ها نشان داده که سیگنال عجیب فضاپیمای وویجر ۱ چه منشأیی داشته و از کجا به زمین رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، میان‌ستاره‌ای فقط نام یک فیلم سینمایی هالیوودی نیست. فضاپیمای وویجر ۱ واقعا وارد فضای میان‌ستاره‌ای شده و چند وقت پیش سیگنال عجیبی را به زمین فرستاد که حالا دانشمندان منشأ آن را رمزگشایی کرده‌اند.

ناسا در ماه خرداد اعلام کرد که وویجر ۱ سیگنال عجیبی را به زمین فرستاده که مربوط به داده‌های فاصله‌سنجی از سیستم AACS بوده است. این سیستم موقعیت فضاپیما را تعیین می‌کند و اطمینان می‌یابد که آنتن وویجر برای ارتباط با زمین در جهت درستی قرار گرفته است. سازمان فضایی آمریکا می‌گوید AACS داده‌های فاصله‌سنجی را از طریق کامپیوتری به زمین فرستاده که چند سال پیش خراب شده بود و در نتیجه اطلاعات را خراب کرده است.

با توجه به این که وویجر فاصله بسیار زیادی با زمین پیدا کرده، شناسایی و حل مشکلات آن کار بسیار سختی است. اما ناسا توانسته این کامپیوتر را از مدار خارج کند و از AACS بخواهد تا برای ارسال اطلاعات از یک کامپیوتر سالم استفاده نماید.

اگرچه این راه‌حل ساده به نظر می‌رسد، اما به احتمال وجود یک مشکل بزرگ‌تر اشاره می‌کند. مهندسان ناسا نمی‌دانند که این مشکل چرا رخ داده، اما ممکن است یک کامپیوتر دیگر فرمان نادرستی را ارسال کرده و منجر به بروز این اتفاق شده باشد. مدیر پروژه وویجر، «سوزان داد» می‌گوید آن‌ها هنوز امیدوارند که مشکل حادی وجود نداشته باشد، اما به بررسی این ایراد ادامه خواهند داد.

وویجر ۱ و ۲ در سال ۱۹۷۷ پرتاب شدند و حالا هر دو خارج از منظومه شمسی قرار دارند. اکانت توییتر وویجر که از زبان این فضاپیما می‌نویسد، در پستی در این باره نوشت: «تیم می‌گوید من سالمم که خبر خوبی است، چون هنوز باید فضاهای میان‌ستاره‌ای بیشتری را بگردم!»

ناسا چند وقت پیش اعلام کرده بود که امسال بالاخره خاموش کردن بخش‌هایی از این دو فضاپیما را آغاز می‌کند تا انرژی بیشتری برای ادامه راه آن‌ها ذخیره شود.