۰ نفر

سیاره فراخورشیدی جدید کشف شد

۳ شهریور ۱۴۰۱، ۲۲:۵۰
کد خبر: 663197
سیاره فراخورشیدی جدید کشف شد

دانشمندان سیاره فراخورشیدی جدیدی کشف کردند که تنها ۱۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و سطح آن مملو از آب است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، این سیاره فراخورشیدی جدید نام «TOI-۱۴۵۲ b» دارد و کل سطح این سیاره توسط یک لایه ضخیم آب پوشیده شده است.

این سیاره از نظر اندازه و جرم کمی بزرگتر از سیاره زمین است. این حقیقت که این سیاره مملو از آب است نشان می‌دهد فاصله مناسبی با ستاره خود دارد - نه بسیار دور از آن است، نه بسیار به آن نزدیک است. همین امر سبب می‌شود تا خیلی سرد یا خیلی گرم نباشد. حضور آب به این معناست که سیاره فراخورشیدی مذکور می‌تواند به صورت بالقوه از حیات پشتیبانی کند - اگرچه هنوز مشخص نیست چه نوع زندگی ممکن است در دنیای اقیانوسی آن وجود داشته باشد.

محققان ابتدا به کمک تلسکوپ فضایی «TESS» ناسا، داده‌هایی از ناحیه‌ای از آسمان جمع‌آوری کردند. از آنجایی که درخشندگی قسمتی از این ناحیه کاهش یافته بود، محققان به وجود سیاره‌ای بزرگتر از زمین شک کردند. آن‌ها با نگاه عمیق‌تر به این منطقه، سیاره فراخورشیدی TOI-۱۴۵۲ b را کشف کردند.

این سیاره در یک منظومه دو ستاره‌ای که در فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی «دراکو» قرار دارد، حضور دارد. از آنجایی که سطح این سیاره مملو از آب است، می‌تواند یکی از آن سیارات مورد علاقه اخترشناسان در یافتن حیات باشد.

این اولین باری نیست که سیاره فراخورشیدی یا جرم سماوی پوشیده شده در آب توسط اخترشناسان مشاهده می‌شود و در گذشته هم دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی با جو مشابه زمین پیدا کرده بودند. برخی از قمر‌های مشتری و زحل نیز مملو از لایه‌های ضخیم آب هستند. اما مشخص نیست که آیا جهانی که در ظاهر مملو از آب است، واقعا اقیانوس است یا تنها لایه‌ای آب سطح آن را پوشانده است.

براساس داده‌هایی که از دیگر ابزار‌های رصدی جمع‌آوری شده است، محققان می‌گویند که این سیاره فراخورشیدی احتمالا مانند زمین سنگی است و یک لایه ضخیم آب روی سطح آن را پوشانده است - یا بیشتر مقدار جرم را از آن خود کرده است.

این دنیای اقیانوسی توسط تیمی از محققان دانشگاه مونترآل کشف شد. سرپرست این تیم «چارلز کادیو» یکی از اعضای موسسه تحقیقات در زمینه سیاره فراخورشیدی (iREx) بوده است. محققان در نهایت امیدوارند داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب در مرحله بعد بتواند به درک بیشتر این سیاره به آن‌ها کمک کند.