۰ نفر

تله فیس بوک و اینستاگرام برای ردیابی کاربران از طریق مرورگر‌های داخلی

۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۲۱
کد خبر: 660545
تله فیس بوک و اینستاگرام برای ردیابی کاربران از طریق مرورگر‌های داخلی

فیسبوک و ایسنتاگرام با هدایت کاربران به مرورگر‌های داخلی، فعالیت‌های بعدی آن‌ها را ردیابی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، فلیکس کراوس یک کارشناس و محقق فضای مجازی نسبت به قرارگرفتن کاربران در تله مرورگر‌های داخلی فیسبوک و اینستاگرام هشدار داد.

او تأکید کرد: «مرورگر‌های داخلی وب سایت‌ها کد‌های نرم افزاری کاربر را به این سایت‌ها تزریق می‌کند، این مسئله امکان ردیابی آن‌ها را فراهم می‌کند».

کراوس توضیح داد: مرورگر داخلی "فیس بوک" یا "اینستاگرام" "کد جاوا اسکریپت" را به هر سایتی که توسط کاربر این دو برنامه بازدید شود تزریق می‌کند، که به شرکت "متا"، صاحب این دو برنامه، امکان نظارت بر همه امور کاربران در زمینه پسوردها، شماره کارت‌های اعتباری و عنوان آن‌ها را می‌دهد.

این محقق فنی فضای مجازی اضافه کرد: اپلیکیشن فیسبوک لزوما از کد‌های مربوط به داده‌های حساس استفاده‌ شده توسط اینستاگرام استفاده نمی‌کند اما مرورگر وب‌سایت‌های داخل آن ناامن است.

وی از کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام خواست تا وب‌سایت‌ها را از طریق مرورگر‌های خارجی به ویژه مرورگر‌های «Safari» و «Firefox» دنبال کنند تا امنیت اطلاعات آن‌ها تضمین باشد.

کراوس گفت: سافاری و فایرفاکس با رمزگذاری مرورگر از کاربر در برابر نرم افزار‌های ردیابی محافظت می‌کنند در حالی که مرورگر‌های فیس بوک و اینستاگرام این امکان را ندارند.

این محقق ادامه داد: سایر اپلیکیشن‌های متعلق به متا از جمله واتس آپ، مانند فیس بوک و اینستاگرام کاربران را ردیابی نمی‌کنند و اتس آپ در بین همه آن‌ها بهترین عملکرد را دارد.

سخنگوی متا قبلا به روزنامه انگلیسی "گاردین" گفته بود که این نرم افزار ردیابی "داده‌های کاربران را برای اهداف تبلیغاتی یا اندازه گیری هدفمند جمع آوری می‌کند.

وی تاکید کرد خرید‌های انجام شده از طریق مرورگر داخلی فقط با رضایت کاربر انجام می‌شود و اطلاعات پرداخت برای اهداف تکمیل خودکار ذخیره می‌شود.

کاربران «فیس‌بوک» و «اینستاگرام» می‌توانند با وارد کردن «تنظیمات و حریم خصوصی» در تلفن، سپس کلیک کردن بر روی گزینه «تنظیمات»، دسترسی به «رسانه» و فعال کردن ویژگی «لینک‌های باز خارجی» از شر کد‌های رهگیری خلاص شوند.