۰ نفر

مدیر کل بهره برداری و عملیات فضایی؛

تصاویر ماهواره خیام ۴ ماه دیگر در اختیار مردم قرار می گیرد

۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۷
کد خبر: 659499
تصاویر ماهواره خیام ۴ ماه دیگر در اختیار مردم قرار می گیرد

مدیر کل بهره برداری و عملیات فضایی، با اشاره به رضایت بخش بودن شرایط ماهواره خیام گفت: حدود ۴ ماه طول می کشد تا تصاویر ماهواره را در اختیار مردم قرار دهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، علیرضا نعیمی، مدیر کل بهره برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی، در گفتگوی زنده خبری با اشاره به پرتاب ماهواره ایرانی خیام، اظهار کرد: ماهواره خیام امروز ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه از پایگاه فضایی بایکنور و طی یک فرایندی که توسط ماهواره بر انجام شد، بعد از حدود ۱ ساعت از ماهواره بر جدا شد و در مدار دایروی ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

مدیر کل بهره برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران افزود: یک و نیم ساعت بعد از پرتاپ، اولین سیگنال داده تله متری این ماهواره را در مرکز فضایی ماهدشت دریافت کردیم و این برای ما خوشحال کننده بود و وضعیت هم بسیار رضایت بخش است و می‌توانیم بگوییم که ماهواره در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

نعیمی ادامه داد: ارتباط با ماهواره ۲ بار در روز (۱۰ و ۳۰ دقیقه و ۱۲ ظهر) و ۲ بار در شب (۲۲ و ۳۰ دقیقه و ۱۲ بامداد) صورت خواهد گرفت و بخاطر این است که ماهواره به دور زمین در گردش است و از همه مناطق کره زمین عبور می‌کند و دو بار در روز و دو بار در شب از روی کشور ما عبور می‌کند و ما این امکان را داریم که از طریق ایستگاه‌های زمینی در داخل کشور با آن ارتباط داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در این ارتباطات اطلاعات و داده‌های ماهواره دریافت می‌شود، گفت: این اطلاعات شامل اطلاعات تله متری و عملکرد وضعیت ماهواره است؛ برای مثال دمای قسمت‌های مختلف ماهواره اعلام می‌شود برای اینکه مطمئن شویم، ماهواره در شرایط مناسبی قرار دارد.

مدیر کل بهره برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران افزود: همچنین ارسال فرمان به ماهواره انجام می‌شود؛ فرمان‌هایی که طبق برنامه ریزی انجام شده، لازم است که در ابتدای کار ارسال شود. ماهواره هنوز وارد مرحله کاربردی نشده و فعلاً فرایندهایی باید انجام شود و حدود ۴ ماه طول می‌کشد تا این فرایند کامل شود تا تصاویر ماهواره را در اختیار مردم قرار دهیم.