۰ نفر

آیا می توانیم از اطلاعاتمان در اینترنت محافظت کنیم؟

۱۴ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۲
کد خبر: 658634
آیا می توانیم از اطلاعاتمان در اینترنت محافظت کنیم؟

در این گزارش قابلیت جدیدی برای مرورگر‌ها که به شما کمک می‌کند تا از اطلاعاتتان محافظت کنید، پرداختیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، برای سال‌ها، محبوب‌ترین مرورگر‌های اینترنتی گزینه‌هایی را برای جستجو و بازدید از وب‌سایت‌ها در حالت‌های خصوصی در نظر گرفته‌اند، اما برخی از کارشناسان حریم خصوصی می‌گویند که فعال کردن گزینه مرور خصوصی ممکن است آنقدر که فکر می‌کنید از شما محافظت نکند.

به گزارش CNN، این گزینه‌ها نام‌های مختلفی دارند مثل مرور خصوصی در سافاری و فایرفاکس و حالت ناشناس در کروم، اما عملکرد در همه آن‌ها مشابه است. در این حالت‌های خصوصی، مرورگر انتخابی شما گزارشی از سایت‌های بازدید شده، صفحات ذخیره شده در حافظه پنهان یا اطلاعات ذخیره شده مانند شماره کارت اعتباری و آدرس را نگه نمی‌دارد. همچنین از ذخیره اطلاعات در فضای ابری نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از این گزینه‌ها سطح خاصی از محافظت آنلاین را ایجاد می‌کند. آلبرت فاکس کان، بنیانگذار و مدیر اجرایی پروژه نظارت بر فناوری در این باره می‌گوید: "ما باید درک کنیم که اغلب اوقات تغییر حالت خصوصی به سادگی از ردیابی‌ها جلوگیری می‌کند."

استفاده از گوشی

حالت مرورگر خصوصی چه می‌کند؟

طبق گفته کارشناسان، حالت‌های مرور خصوصی برای محافظت از فعالیت‌های وب شما در برابر سایر افرادی که از دستگاه مشابهی استفاده می‌کنند، بهترین استفاده را دارند. حالت خصوصی همچنین می‌تواند به کاهش ردیابی در بین وب سایت‌ها کمک کند. پریسا تبریز، معاون مرورگر کروم، گفت: "مردم به دلایل زیادی وب را به عنوان حریم خصوص خود حساب می‌کنند و برخی افراد مایلند از حریم خصوصی خود در دستگاه‌های به اشتراک گذاشته شده یا قرض گرفته شده محافظت کنند، یا فعالیت‌های خاصی را از تاریخچه مرور خود حذف کنند. حالت خصوصی در این موارد می‌تواند کمک کننده باشد."

معمولاً وقتی شخصی به صورت آنلاین جست و جو می‌کند، شرکت‌ها از دستگاه‌های ردیابی معروفی به نام کوکی‌ها استفاده می‌کنند تا از طریق فعالیت‌های شما در یک سایت به سایت دیگر برای تبلیغات هدفمند استفاده کنند. بسته به مرورگر و انتخاب‌های کاربر، حالت مرور خصوصی می‌تواند اشتراک گذاری اطلاعات بین سایتی را کاهش دهد. اما در مورد برخی از مرورگرها، کاربران باید بدانند که صرف فعال کردن حالت خصوصی کافی نیست و انجام اقدامات بیش تری نیاز است.

مرورگر خصوصی

برای مثال، سافاری دارای یک ویژگی پیش‌فرض Intelligent Tracking Prevention است که ردیابی متقابل سایت‌ها را محدود می‌کند و در عین حال سایت‌ها را قادر می‌سازد به عملکرد عادی خود ادامه دهند. گزینه‌های «جلوگیری از ردیابی بین سایتی» و «مسدود کردن همه کوکی‌ها» مراحل اضافی برای محافظت از کاربران هستند، اما این ویژگی‌ها از حالت خصوصی جدا هستند. در همین حال، کروم به کاربران توصیه می‌کند که باید کوکی‌های شخص ثالث را حتی در حالت ناشناس مسدود کنند. فایرفاکس در سال گذشته ویژگی‌های پیش‌فرض جدیدی از جمله «محافظت کامل از کوکی‌ها» را اضافه کرد تا از ردیابی کاربران در اینترنت جلوگیری کند و همچنین ویژگی «بلاک هوشمند» ایجاد شد تا از ورود شخص ثالث از طریق سایت‌هایی مانند فیس‌بوک یا توییتر جلوگیری شود.

حالت‌های مرورگر خصوصی از چه چیزی محافظت نمی‌کنند؟

جست و جوی آنلاین در دو مکان ذخیره می‌شود؛ به طور مثال در رایانه محلی و توسط سایت‌های بازدید شده است. هنگامی که کاربران به فیسبوک می‌رود، رکوردی از بازدیدهایش در سوابق حساب فیسبوک و توسط تجزیه و تحلیل تبلیغات فیسبوک ذخیره می‌شود. رکوردی که کاربران آنلاین برجای می‌گذارند می‌تواند به عنوان مدرک توسط مجریان قانون در کشورها حساب شود به طور مثال در آمریکا از طریق این رکورد‌ها می‌توان سقط جنین را جرم انگاری کرد البته شرکت‌های فناوری درباره نحوه رسیدگی به چنین درخواست‌هایی چیزی نگفته‌اند.

حالت‌های مرورگر خصوصی از چه چیزی محافظت نمی‌کنند؟

علاوه بر این، اگر شخصی روی یک لپ‌تاپ متعلق به شرکت، دانشگاه یا مدرسه کار می‌کند، حالت مرور خصوصی اصلاً کار زیادی انجام نمی‌دهد. Eric Rescorla، مدیر ارشد فناوری موزیلا، گفت: "اگر رایانه‌ای دارید که شخص دیگری آن را مدیریت می‌کند، داشتن حریم خصوصی در این حالت معنایی ندارد. اگر یک کارفرما مالک کامپیوتر شما باشد، آن‌ها می‌توانند هر نوع نرم افزار نظارتی را روی کامپیوتری که می‌خواهند قرار دهند و می‌توانند هر کاری را که شما انجام می‌دهید اندازه گیری کنند."

گوگل کروم همچنین به کاربران هشدار می‌دهد که حالت ناشناس نمی‌تواند محافظت کامل در این موارد را ارائه دهد. پریسا تبریز گفت: "زمانی که در حالت ناشناس هستید، ممکن است فعالیت شما همچنان برای وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، برای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما قابل مشاهده باشد." کاربران همچنین باید در نظر داشته باشند که محافظت‌های ارائه شده در حالت خصوصی منحصراً برای مرور وب است.

چه اقدامات اضافی می‌توانید برای محافظت از خود در اینترنت انجام دهید؟

فراتر از فعال کردن حالت‌های مرور خصوصی، و انتخاب گزینه‌های حفظ حریم خصوصی اضافی که توسط شرکت‌ها در تنظیمات آن‌ها ارائه می‌شود، برخی گام‌های اضافی وجود دارد که کاربران می‌توانند برای به حداکثر رساندن حریم خصوصی دیجیتال انجام دهند. یک VPN یا شبکه خصوصی مجازی، می‌تواند آدرس IP را پنهان می‌کند تا کاربر را به صورت آنلاین ناشناس‌تر کند و به طور موثری از اینکه کاربر کجاست و در حال چه فعالیتی است محافظت می‌کند. اولین قدم خوب استفاده از حالت مرور خصوصی و VPN با هم است.

فیلترشکن

البته استفاده از VPN به طور بالقوه به اپراتور VPN امکان دسترسی به فعالیت‌های جست و جوی شما را می‌دهد. فاکس کان هشدار می‌دهد: "بسیاری از این VPN‌ها در صورت ارائه حکم، اطلاعات جمع آوری شده را می‌فروشند یا مطمئناً در اختیار پلیس قرار می‌دهند." به گفته کارشناسان حفظ حریم خصوصی، کاربران اینترنت همچنین می‌توانند به مرورگری مانند Tor مراجعه کنند، گزینه‌ای امن و ناشناس که از چندین سرور واسطه برای جلوگیری از ردیابی کامل فعالیت هر سرور استفاده می‌کند.

بیش از همه، کارشناسان تاکید می‌کنند که کاربران اینترنت باید بدانند که فعالیت آنلاین اساساً صرف نظر از تنظیمات مرورگر خصوصی نیست و در حالی که پاک کردن تاریخچه مرور و خالی کردن حافظه پنهان کوکی‌ها بازیابی اطلاعات را برای اشخاص ثالث سخت‌تر می‌کند، هنوز ردیابی اطلاعات غیرممکن نیست.