۰ نفر

اینترنت اقشار کم‌درآمد چه شد؟

از وعده «بسته های رایگان اینترنت برای آحاد جامعه» تا «یارانه اینترنت به اقشار کم‌درآمد»!

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۱
کد خبر: 637449
 از وعده «بسته های رایگان اینترنت برای آحاد جامعه» تا «یارانه اینترنت به اقشار کم‌درآمد»!

دولت سیزدهم در شعارهای انتخابی خود وعده بسته های رایگان اینترنت برای آحاد جامعه داد و حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یارانه اینترنت به اقشار کم درآمد خبر داده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در شعارهای انتخابی خود وعده بسته های رایگان اینترنت برای آحاد جامعه داد. وی گفت: زندگی شهری، باسواد و بی سواد، زن و مرد،  پیر و جوان و حتی کودکان را تحت تاثیر قرار داده است، به گونه ای که همه کارها رفته روی فضای اینترنت، فضای سایبری. در چنین وضعیتی ما باید یک کفی را که مورد نیاز آحاد مردم است به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهیم. حالا ممکن است یکی بگوید ۱۰۰ گیگ، ۵۰ گیگ، ۲۰ گیگ، من نمی خواهم میزانش را تعیین کنم و بعدا تعیین می کنیم چقدر است. این کف باعث می شود افرادی که به هر دلیلی درآمد کافی ندارند بتوانند از یک کفی برخودار باشند. 

این وعده انتخاباتی فراموش شد تا اینکه شرکت‌های خدمات اینترنت ثایت و اپراتورهای اینترنت سیار، در ابتدای سال جاری برخی از بسته های به صرفه اینترنتی را حذف و قیمت ها باقی را افزایش قابل توجه دادند. این اتفاق با واکنش مجلسی ها روبه رو شد و تعدادی از نمایندگان مجلس این وعده انتخاباتی فراموش شده دولت سیزدهم را مطالبه کردند. این نمایندگان بر افزایش قیمت بدون بهبود کیفیت انتقاد کرده و آن را غیرمنصفانه دانستند. از جمله آن ها مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بود که معتقد است افزایش دو برابری قیمت اینترنت منطقی نیست و وزیر ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد.

سید علی موسوی ملکان نیز در توییتر نوشت: "قیمت بسته های اینترنتی با حقوق وزیر همسان است اما، با حقوق دانشجو و خانواده دانش آموز خیر." او به وزیر ارتباطات گفت که اگر نمی تواند مشکل را حل کند، استعفا بدهد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، نیز با تاکید بر اینکه مجلس با افزایش تعرفه اینترنت ثابت و موبایل مخالف است گفت: افزایش تعرفه تنها در صورت افزایش کیفیت خدمات و بهره‌مندی مشترکان از تکنولوژی‌های برتر امکان پذیر است.

پس از آن بود که، صادق عباسی شاهکوه، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به تغییرات قیمت بسته‌های اینترنتی از تهیه برنامه‌ای جبرانی برای اقشار کم برخوردار خبر داد. او گفت: حجم استفاده ۴۰ درصد کاربران دیتای موبایل زیر دو گیگابایت است و ما با تاکید وزیر ارتباطات به دنبال برنامه‌ای هستیم که برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم‌برخوردار یا کل جامعه بسته‌هایی را در نظر بگیریم که مشکلی از نظر دسترسی عادلانه ایجاد نشود و این برنامه، پس از نهایی شدن اعلام می‌شود. 

همچنین مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات، در ۲۵ فروردین ماه سال جاری در این باره عنوان کرد: اینترنت جزو جدانشدنی زندگی شده و ما نمی‌خواهیم با تغییر تعرفه، این سرویس از سبد کالای بخشی از مردم حذف شود؛ به همین دلیل تدابیری مدنظر است که یکی از آن‌ها، اهدای بسته حمایتی است. او در آن زمان بر این موضوع تاکید کرد که، اهدای این بسته به اقشار کم‌برخوردار پیگیری شده‌ و جزئیات آن را عیسی زارع‌پور در هفته جاری اعلام می‌کند. 

وی همچنین یادآور شد چالشی در این ارتباط وجود که آن، جلب همکاری اپراتورها و شرکت های خدمات اینترنتی ثابت است.

در ۲۹ فروردین ماه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت در رابطه با افزایش قیمت بسته‌های اینترنت بیان کرد: دولت وعده‌ای مبنی بر تامین حداقل استاندارد اینترنت مصرفی جامعه را به مردم داده بود که در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی برای تامین این حداقل اینترنت به صورت رایگان یا با نصف قیمت انجام شده است.

حالا به نقل از  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبری منتشر شده که در آن زارع پور عنوان کرده است: دولت در این زمینه طرحی دارد که در هفته جاری با حضور رئیس‌جمهور از آن بهره‌برداری خواهد شد. 

هر چند وعده "بسته های رایگان اینترنت برای آحاد جامعه" به "یارانه اینترنت به اقشار کم درآمد" تغییر کرده است اما، همین وعده نیز چند باری به تعویق افتاده است. حالا باید منتظر ماند دید این هفته تخصیص اینترنت یارانه ای به اقشار کم درآمد محقق می شود یا بار دیگر به تعویق می افتد.