۰ نفر

یادآوری یک وعده انتخاباتی آقای رییسی؛

بسته های رایگان اینترنت پیش کش، گران نکنید!

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۳۴
کد خبر: 627761
بسته های رایگان اینترنت پیش کش، گران نکنید!

افزایش قیمت اینترنت در شرایط کاهش کیفیت و کمیت آن درحالی ادامه دارد که، دولت سیزدهم در رقابت انتخاباتی، وعده توزیع بسته‌های اینترنتی رایگان برای آحاد جامعه داده بود. حالا باید به دولت سیزدهم گفت؛ وعده بسته های رایگان اینترنت برای آحاد جامعه پیش کش، برای خارج شدن اینترنت از دسترس اقشار کم درآمد و محدود شدن آن به ثروتمندان، لطفا اینترنت را گران نکنید!

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ در چند روز اخیر قیمت بسته‌های اینترنتی با ترفندهای مختلف افزایش یافته است. در ابتدا اپراتورهای اینترنت ثابت به‌صورت میانگین قیمت سرویس‌های خود را با تغییر نام سرویس تا ۶۰ درصد افزایش دادند و پس از آن اپراتورهای تلفن همراه دست به افزایش قیمت ها با ترفند حذف بسته‌های به‌صرفه زدند تا گرانی شدید اینترنت در کشور کلید بخورد. البته افزایش قیمت اینترنت خودسرانه نبوده و مطابق با سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در پایان سال گذشته گفت؛ "افزایش قیمت ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ قطعا افزایش پیدا می‌کند".

تاکید وزیر ارتباطات بر افزایش قیمت اینترنت و عمل به آن در حالی است که، در وعده های انتخاباتی دولت سیزدهم نه تنها سخنی از افزایش قیمت اینترنت نبود، بلکه قول توزیع بسته‌های اینترنتی رایگان نیز برای آحاد مردم داده شد.

یادآوری یک وعده انتخاباتی فراموش شده دولت سیزدهم 

ابراهیم رییسی دوران داغ رقابت‌های انتخاباتی چندین بار درباره فضای مجازی صحبت کرد و وعده هایی داد که هر کدام جای بحث فراوان دارد. در یکی از این سخنرانی‌های انتخاباتی نکاتی درباره هزینه اینترنت مطرح شد که با توجه به اتفاقات اخیر، یادآوری آن ها برای دولت ضروری به نظر می‌رسد.

رییسی در این سخنرانی با تاکید بر وعده های گذشته خود درباره اینترنت، گفت: "فضای مجازی همانند برق و تلفن و خیلی از دست ساخته‌های بشر، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده‌است. اما این سرعت گسترش از همه ساخت‌های دست بشر سریع‌تر و گسترده تر است.

یعنی زندگی شهری، باسواد و بی سواد، زن و مرد،  پیر و جوان و حتی کودکان را تحت تاثیر قرار داده است؛ به گونه ای که همه کارها رفته روی فضای اینترنت، فضای سایبری. در چنین وضعیتی ما باید یک کفی را که مورد نیاز آحاد مردم است به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهیم. حالا ممکن است یکی بگوید ۱۰۰ گیگ، ۵۰ گیگ، ۲۰ گیگ، من نمی خواهم میزانش را تعیین کنم و بعدا تعیین می کنیم چقدر است.

این کف باعث می شود افرادی که به هر دلیلی درآمد کافی ندارند بتوانند از یک کفی برخودار باشند. شرایط استفاده از اینترنت بعضی وقت‌ها شده مثل استفاده از برق و آب و گاز چقدر ضرورت دارد؟، اگر نباشد دسترسی آن بسیار محدود می‌شود.

آنچه که عرض کردیم این است که نه کل اینترنت، این بخشش کاملا رایگان شود. آنچه عرض کردم این است که یک کفی یعنی یک حداقلی برای آحاد مردم رایگان کرد، در حد چند گیگش را بعدا می شود گفت چقدرش را، این بشود دسترسی مردم به اینترنت برای تمام آحاد کشور خصوصا کسانی که کم درآمد یا بی درآمد هستند بشود این استفاده را ما رایگان کنیم".

جای امیدواری است که در فراموشی دولت سیزدهم برای عمل به وعده هایش، تعدادی از نمایندگان مجلس همچنان در کنار مردم ایستاده و این وعده ها را مطالبه می‌کنند. این نمایندگان بر افزایش قیمت بدون بهبود کیفیت انتقاد می‌کنند و آن را غیرمنصفانه می دانند. از جمله مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس که معتقد است؛ افزایش دو برابری قیمت اینترنت منطقی نیست و وزیر ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد

سید علی موسوی ملکان نیز در توییتر نوشت: "قیمت بسته های اینترنتی با حقوق وزیر همسان است اما با حقوق دانشجو و خانواده دانش آموز خیر." او به وزیر ارتباطات گفت که اگر نمی تواند مشکل را حل کند، استعفا بدهد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، روز گذشته با تاکید بر اینکه مجلس با افزایش تعرفه اینترنت ثابت و موبایل مخالف است گفت: افزایش تعرفه تنها در صورت افزایش کیفیت خدمات و بهره‌مندی مشترکان از تکنولوژی‌های برتر امکان پذیر است.

حالا باید به دولت سیزدهم گفت؛ وعده بسته های رایگان اینترنت برای آحاد جامعه پیش کش، برای خارج شدن اینترنت از دسترس اقشار کم درآمد و محدود شدن آن به اقشار پردرآمد، لطفا اینترنت را گران نکیند!.