۰ نفر

تشکر وزیر آموزش و پرورش از همراه اول بابت راه اندازی «شاد»

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۰۷
کد خبر: 624767
تشکر وزیر آموزش و پرورش از همراه اول بابت راه اندازی «شاد»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چون آموزش، حضوری است، ارزشیابی از کل کتاب درسی انجام خواهد شد، گفت: در صورت نیاز برای تکمیل آموزش کتاب درسی، کلاس‌های جبرانی برگزار می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای مدافع سلامت، اظهار کرد: از معلمان، والدین و خیرین تشکر می‌کنم؛ معلمان، خانه خود را تبدیل به کلاس درس کردند و تشکر می‌کنم؛ اولیا مجبور بودند به تکالیف دانش‌آموزان رسیدگی کنند و خیرین هم در آماده‌سازی مدارس و هم در تأمین تبلت دانش‌آموزی در مناطق کمتر برخوردار کمک کردند. 

وی با تشکر از ستاد اجرایی فرمان امام(ره)،گفت: گروه‌های جهادی به صورت حضوری در مناطق محروم به دانش‌آموزان درس می‌دادند که تشکر می‌کنم همچنین از همراه اول که با راه‌اندازی شبکه آموزشی شاد، برای آموزش دانش‌آموزان کمک کردند، سپاسگزاریم؛ تشکر دیگرم نیز از دولت و وزارت بهداشت است که زمینه واکسیناسیون را فراهم کردند و شاهدیم تا امروز اکثر دانش‌آموزان مشمول و معلمان واکسینه شدند.

نوری با بیان اینکه باید چند عذرخواهی کنم، ادامه داد: اولیا در این مدت خیلی اذیت شدند و بخشی از بار تکلیف دانش‌آموزان بر عهده آنها افتاد و مجبور بودند که همراهی کنند؛ معلمان نیز خانه خودشان را به کلاس‌ درس تبدیل کردند و از فرزندان خود گذشتند. همچنین دانش‌آموزانی بودند که به دلیل محدودیت خط ارتباطی و نداشتن وسایل الکترونیکی، بازمانده از تحصیل شدند که البته در این راستا تدابیری را اتخاذ کردیم.  

نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شعار امسال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی»، گفت: محور شعار سال، دانش‌بنیان بودن است و محور دانش‌بنیان بودن، نیروی انسانی است؛ همه محققان بر این باورند که دانش‌بنیان شدن و تبدیل به جامعه دانش‌بنیان در دوره‌های کودکی اتفاق می‌افتد؛ یعنی این زمان است که شکوفایی اتفاق می‌افتد و بروز آن به صورت عملی در دوران ابتدای جوانی است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقش بی‌بدیلی را در تحقق این شعار دارد، افزود: اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم باید آموزش کامل داشته باشیم؛ آموزش مجازی، آموزش مکمل است اما آموزش حضوری یک آموزش کامل است و در کنار آموزش کامل از آموزش مکمل هم استفاده می‌شود؛ لذا برای تحقق شعار سال باید آموزش کامل داشته باشیم.

جزییات واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان

نوری با بیان اینکه  بخشنامه‌ای آموزش حضوری ابلاغ به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، اظهار کرد: تمام جلسات را تا اقصی نقاط کشور برگزار کردیم و امروز هم با مدیران آموزش و پرورش شهر تهران جلسه داشتیم؛ برای هر استان معینی را انتخاب کردیم تا اقدامات انجام شود.

وی به الزامات آموزش و پرورش برای بازگشایی حضوری مدارس گفت: الزام اول، واکسیناسیون است که باید ۷۰ درصد به بالا باشد؛ هم‌اکنون ۹۵ فرهنگیان دُز اول واکسن، ۹۰ درصد، دُز دوم واکسن و ۵۱ درصد فرهنگیان، دُز سوم واکسن را تزریق کردند.

وزیر آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز گفت: ۹۲ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ دُز اول و ۸۰ درصد دُز دوم را تزریق کردند؛ قرارگاه کرونا اعلام کرده است که اگر بالای ۸۰ درصد افراد یک جامعه واکسینه شوند، جامعه ایمن شده است و بر همین اساس موضوع حضوری شدن مدارس ابلاغ شد.

بخشی از فعالیت‌های آموزشی خارج از مدرسه انجام شود

نوری با اشاره به آماده‌سازی مدارس برای حضور دانش‌آموزان بیان کرد: ستاد اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس را دیروز تعطیل کردیم و تلاش کردیم که مدارس آماده برای حضور دانش‌آموزان باشند.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم محیط یادگیری را جذاب کنیم، افزود: بیش از ۲ سال است که بچه‌ها از مدرسه دور بودند و شبه عادت در آنها شکل گرفته است که باید تغییر کند؛ بر همین اساس اعلام کردیم برای سازگاری دانش‌آموز با کلاس درس و برای دانش‌آموزانی که روزه هستند، از راهکار ۵ـ۵ سند تحول استفاده شود و بخشی از فعالیت‌های آموزشی را با مجوز والدین، در بیرون از مدرسه،‌ پارک‌ها مسجدها، دانشگاه‌ها و فضاهای علمی بگذرانند.

فردا جشن مختصری در مدارس برگزار می‌شود

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: با مدیران مدارس هماهنگ کردیم که با توجه به بازگشایی مدارس و از سرگیری فعالیت‌های آموزشی و آغاز ماه مبارک رمضان، جشن مختصری را فردا در مدرسه برگزار کنند.

وی اضافه کرد: ۶ ماه پس از کرونا، ۵۰ کشور، آموزش خود را حضوری کردند. بر اساس اطلاعاتی که از سایت یونیسف در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ گرفتم، آموزش ۹۶ کشور حضوری بود و ۱۰ کشور مجازی برگزار می‌شد.  سازمان ملل کمپینی را با عنوان «آینده ما را نجات دهید» تشکیل داده بود و عنوان شد که بازگشت دانش‌آموزان به مدارس باید بالاترین اولویت باشد.

اولین جایی که باید تعطیل شود، مدارس است

نوری با بیان اینکه در دوره کرونا از هر ۵ دانش‌آموز، یک دانش‌آموز به حداقل سطح مهارت‌ها در جامعه امروز نمی‌رسد، گفت: سازمان بهداشت جهانی WHO اعلام می‌کند اولین جایی که باید بازگشایی شود، مدارس بوده و آخرین جایی که تعطیل می‌شود، مدارس است و در حقیقت مدارس در دستور کار تعطیلات نبود.

وی با تأکید بر اینکه کرونا، انزوا طلبی در بین دانش‌آموزان ایجاد کرد، ادامه داد: به جای اینکه راه‌ها را پیدا کنیم که دانش‌آموز چگونه در مدرسه حضور پیدا کند، همواره به دلایل مختلف چون زمستان و آلودگی هوا، مدارس را تعطیل کردیم؛ این در حالیست که باید به دانش‌آموز یاد بدهیم که در این موقعیت‌ها بتواند از خودش مراقبت کند؛ سواد زیستی و بدنی یک ساحت تربیت است و باید بر این امر متمرکز شویم.

بدون آموزش حضوری، خلاقیت‌ها از بین می‌رود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث عدالت تربیتی، اظهار کرد: عدالت تربیتی زمانی اتفاق می‌افتد که معلم حضور داشته باشد و در آموزش مجازی اتفاق نمی‌افتد؛ ضمن اینکه موجب از بین بردن رویاهای دانش‌آموز شده و خلاقیت‌ها از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم خلأ تربیتی را پرکنیم، از آموزش مجازی و شبکه «شاد» استفاده می‌کنیم ضمن اینکه برای بازمانده از تحصیل‌ها به ویژه در دوره ابتدایی، اعتباری را از بهمن‌ ماه فراهم کردیم تا بتوانیم آنها را به سایر دانش‌آموزان برسانیم.

افزایش طول سال تحصیلی مجوز مجلس را می‌خواهد

نوری درباره ماجرای اضافه شدن یک ماه به سال تحصیلی گفت: بحث افزایش سال تحصیلی، در چند جای قانون آمده است. یک مورد در برنامه درسی ملی آمده است که یکی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین مصوب ۱۳۹۱ شورای عالی آموزش و پرورش است که زمان تحصیلی را تعیین می‌کند؛ در سال ۱۳۷۶ نیز مجلس زمان کلی تحصیل دانش‌آموزان را تعیین کرده است که پایان اردیبهشت زمان اتمام دروس و خرداد ماه، برگزاری امتحانات است.

وی ادامه داد: قانون شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها نیز داریم که مصوبه سال ۱۳۷۲ مجلس است و زمان آموزش را از طریق مصوبه شورا انعطاف داده است؛ بر همین اساس اگر قرار است اتفاق بیفتد مصوبه مجلس را می‌خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از ابتدا تصور می‌شود از طریق شورای عالی آموزش و پرورش بتوان انجام داد اما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که نیاز چه میزان است و چه اقدامی را باید انجام دهیم. ضمن اینکه تلاش می‌شود برای رفع کمبودها از ابزار الکترونیکی و سامانه شاد اقدام شود.

وی درباه ساعت آموزش اضافه کرد: ممکن است در روزهای اول بازگشایی مدارس به دلیل عدم هماهنگی کامل سرویس ایاب و ذهاب با اختلالات جزئی مواجه شویم که از طریق معین‌های سرویس مدارس اقدام می‌شود؛ موضوع سرویس مدارس با انجمن اولیا و مربیان است و رابط‌های آنان اعلام کردند که برای سرویس مدارس مشکلی نیست همچنین با وزیر کشور صحبت کردیم که تاکسیرانی و ناودان حمل و نقل شهری کمک کنند.

ارزشیابی از کل کتاب درسی انجام خواهد شد

نوری درباره ارزشیابی دانش‌آموزان اظهار کرد: چون آموزش، حضوری است، ارزشیابی از کل کتاب درسی انجام خواهد شد. در گذشته هم به جز بعضی از درون دوره دوم متوسطه، آموزش سایر دروس تا پایان فروردین تمام می‌شد و مرورها در اردیبهشت ماه انجام می‌شد؛ اکنون نیز این زمان به نفع معلمان است که این دروس را تمام کنند و برای دروس که نیازمند ساعت اضافی است، کلاس جبرانی برگزار شود.

وی درباره مدارس مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: مدارس جمهوری اسلامی در خارج از کشور، تابع مقررات کشورها هستند؛ آن اوایل از مدارس ایران تبعیت می‌کردند که تغییر کرد.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به خانواده‌ها گفت: من هم به جامعه حق می‌دهم که ممکن است نگران باشند اما مقدمات این کار فراهم شده است؛ همانطور که بر اساس مصوبه ستاد کرونا، مدارس تعطیل شد، اکنون بر اساس مصوبات ستاد کرونا بازگشایی می‌شود و تمهید مقدمات، واکسیناسیون و بهداشت محیط انجام شده است؛ ضمن اینکه سامانه نظام مراقبت کرونا در دست مدیر است و در بخشنامه به طور کامل توضیح داده شده است.