۰ نفر

هشدار آمریکا به شرکت ها؛

مراقب نرم افزار شرکت امنیت سایبری روسی کسپرسکی باشید

۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
کد خبر: 624470
مراقب نرم افزار شرکت امنیت سایبری روسی کسپرسکی باشید

دولت آمریکا هشدار محرمانه به بعضی از شرکتهای آمریکایی درباره نرم افزار شرکت امنیت سایبری روسی کسپرسکی را یک روز پس از آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین آغاز کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این هشدارهای محرمانه بخشی از استراتژی دولت آمریکا برای آماده سازی تامین کنندگان خدمات زیرساخت حیاتی مانند آب، مخابرات و انرژی برای نفوذهای سایبری احتمالی روسیه است.

رییس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد تحریمهای اعمال شده علیه روسیه به تلافی حمله نظامی به اوکراین باعث افزایش حملات سایبری از سوی روسیه خواهد شد اما مقامات کاخ سفید توضیح بیشتری در این باره ندادند.

کسپرسکی یکی از معروفترین سازندگان نرم افزار آنتی ویروس صنعت امنیت سایبری است و مقرش در مسکو قرار دارد و توسط اوژن کسپرسکی تاسیس شده است که مقامات آمریکایی وی را یکی از ماموران اطلاعاتی سابق روسیه معرفی کرده اند.

سخنگوی کسپرسکی در بیانیه ای اعلام کرد این هشدارها درباره ریسکهای استفاده از نرم افزار کسپرسکی، صدمه بیشتری به اعتبار کسپرسکی وارد می کند بدون این که به این شرکت فرصتی برای پاسخ مستقیم به نگرانیهای مطرح شده دهد و درست یا منصفانه نیست.

دولت آمریکا نخستین کشوری نبوده که کسپرسکی را هدف گرفته است. اوایل ماه میلادی جاری دفتر امنیت اطلاعات فدرال آلمان (BSI) با صدور هشداری اعلام کرد استفاده از نرم افزار کسپرسکی می تواند ریسک انجام حملات سایبری یا شنود و جاسوسی را برای نهادهای غربی به همراه داشته باشد. این سازمان دولتی به شکل روشن خواستار ممنوعیت این شرکت و محصولاتش نشد و تنها به شرکتها پیشنهاد کرد از نرم افزارهای غیرروسی استفاده کنند.

بر اساس گزارش رویترز، کسپرسکی در سالهای گذشته همواره ارتکاب خلاف یا همکاری محرمانه با سرویسهای جاسوسی روسیه را تکذیب کرده است. تاکنون آمریکا یا همپیمانانش اطلاعات شفاف و علنی درباره ریسک استفاده از کسپرسکی را ارایه نکرده اند.