۰ نفر

چشم اندازه فضای مجازی در سال ۱۴۰۱؛

منتظر بهبود سرعت اینترنت در سال آینده نباشید

۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۳۸
کد خبر: 622370
منتظر بهبود سرعت اینترنت در سال آینده نباشید

۱۴۰۰ سالی پر از اتفاقات کم سابقه و سرنوشت ساز در حوزه فناوری بود. این اتفاقات موجب شد کارشناسان نسبت به آینده حوزه فناوری کشور خوش بین نباشند و بر این موضوع تاکید کنند که اوضاع برای این فضا بهبود نخواهد یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ اغراق نیست اگر بگوییم سال ۱۴۰۰، سالی بود که در آن مهم‌ترین اتفاقات حوزه فناوری کشور رخ داد. این سال با اختلال و فیلترینگ شبکه اجتماعی کلاب هاوس که محبوبیت آن در حال گسترش بود شروع شد و با جنجال بر سر طرح موسوم صیانت از کاربران فضای مجازی به پایان رسید.

کارشناسان بر این باورند؛ با توجه به آنچه در سال ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته ایم، چشم انداز مثبتی برای بهبود اوضاع نسبی در سال 1401 برای اینترنت و فضای سایبری کشور نمی توان متصور شد.

حسین امامی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به اتفاقات سال گذشته در حوزه فناوری، اظهار کرد: سالی که گذشت سال بسیار پرچالشی برای فضای سایبری کشور بود که هر کدام می توانند فضای سایبری کشور را در سال پیش رو به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: سال گذشته با تلخی اعمال فیلتر‌ در شبکه اجتماعی کلاب هوس آغاز شد و با طرح برخی از مصوبات در مجلس با تلخی نیز به پایان رسید.

امامی از بدترین اتفاق های سال گذشته را مربوط به موضوع طرح صیانت و تصویب آن در مجلس دانست و افزود: همچنین کاهش سرعت و اختلال در اینترنت اتفاق ناخوشایند دیگر سال ۱۴۰۰ بود که به نظر بی ربط به طرح صیانت نیست.

وی تصریح کرد: این دو موضوع را می توان میزانی برای سنجیدن عملکردهای ضعیف دولت و مجلس در بخش فناوری کشور‌ به شمار آورد .

به گفته امامی؛ با این اتفاقات دیگر‌ نمی توان چشم انداز مثبتی برای بهبود اوضاع در سال 1401 برای اینترنت و فضای سایبری کشور متصور شد.

وی اظهار کرد: با توجه به عملکردی که دولت سیزدهم در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات از خود نشان داده است باید  گفت که نشانه هایی از پیگیری مطالبات مردم وجود ندارد.

امامی به بیان مثالی در این زمینه پرداخت و افزود: به عنوان مثال، با شروع سال تحصیلی از مهرماه 1400 که با افت شدید سرعت اینترنت همراه شد ولی هربار مدیران مربوطه که وعده دادند این مشکل برطرف می شود ولی تا پایان سال شاهد بودیم اوضاع نه تنها بهتر نشد بلکه با اختلال بیشتری هم همراه شد.

وی با تاکید بر اینکه از نظر کارشناسان در سال 1401 کماکان مهمترین مساله بررسی طرح صیانت در مجلس است، افزود: به نظر می آید دولت عزمی جدی برای رفع اختلال های اینترنت یا برطرف کردن مشکل سرعت آن از خود نشان نداده و نمی دهد.