۰ نفر

کدام‌ برندها بیشترین سهم بازار موبایل کشور را در سال گذشته داشتند؟

محبوب ترین برندهای موبایل در سال ۱۴۰۰

۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۹
کد خبر: 622112
محبوب ترین برندهای موبایل در سال ۱۴۰۰

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با ارائه آماری درباره میزان واردات و مصرف گوشی در کشور در سالی که گذشت، به تشریح شرایط بازار پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ محمدرضا عالیان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره میزان ورود و مصرف موبایل در کشور در سالی که گذشت، اظهار کرد: میزان واردات موبایل در سالی که پشت سر گذاشتیم‌ تا ابتدای اسفند ماه، ۱۶ و ۴۰۰ هزار دستگاه بوده است،  اما اگر  ۱۲ ماه گذشته یعنی از ۱ اسفند ۹۹ تا ۱ اسفند ۱۴۰۰ را در نظر بگیریم در مجموع ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تلفن همراه وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۸ میلیون و ۲۸۰ هزار دستگاه وارد شبکه ارتباطی کشور شده است که می توان گفت تعادل خوبی بین میزان واردات و مصرف برقرار شده است.

عالیان با تاکید بر اینکه بیشترین میزان مصرف و واردات در خرداد امسال اتفاق افتاد، افزود: در سال ۹۹ بیشترین واردات در ماه های پایانی سال بود، اما امسال بیشترین واردات و مصرف در ابتدای سال رخ داد. 

به گفته وی؛ تنها در خردادماه حدود ۲ میلیون دستگاه وارد شد که از این میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه وارد شبکه ارتباطی کشور شد.

عالیان درباره سهم هر یک از برندهای تلفن همراه در بازار سال ۱۴۰۰ ، گفت: در ۱۲ ماه گذشته برند سامسونگ با ۴۸ درصد بیشترین سهم بازار  موبایل سال ۱۴۰۰ را داشته است، تا ابتدای اسفند ماه ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار موبایل سامسونگ از مدل‌های مختلف به ارزش یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار وارد کشور شده است. 

وی ادامه داد: بعد از سامسونگ، شیائومی ۲۸ درصد از سهم بازار را داشته است که، ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار دستگاه از این برند از مدل های مختلف در کشور مصرف شده که ارزش آن یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار بوده است.

عالیان برند موبایل دیگر با سهم بالا در  بازار ایران را نوکیا عنوان کرد و افزود: نوکیا ۱۲ درصد سهم بازار را داشته و به تعداد ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه به ارزش ۵۴ میلیون دلار در کشور مصرف شده است. 

وی توضیح داد: به رغم  اینکه نوکیا ۱۲ درصد سهم بازار داخلی ایران را دارد، اما از نظر ارزشی در سطح پایینی قرار دارد چرا که گوشی‌های این برند ارزان قیمت بوده و اغلب آن‌ها از نوع فیچر فون با تلفن‌های دکمه‌ای هستند.

عالیان اضافه کرد: بعد از نوکیا، اپل ۶ درصد سهم بازار ایران را در اختیار دارد، از این برند یک میلیون و ۳۰ هزار دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار در کشور مصرف شده است. 

وی با بیان اینکه هواوی برند بعدی است، گفت: این برند یک درصد سهم بازار را دارد که ۲۳۰ هزار دستگاه از آن به ارزش هفت میلیون دلار در کشور مصرف شده است.

عالیان درباره مدل‌های پرمصرف گوشی موبایل در بازار موبایل ایران، اظهار کرد: سامسونگ A۱۲ با تعداد ۲ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه به ارزش ۳۴۹ میلیون دلار پرتقاضاترین و پرمصرف‌ترین مدل گوشی در بازار موبایل ایران بوده است، بعد از آن نوکیا ۱۰۵ است که فیچر فون است با بیش از یک میلیون دستگاه به ارزش ۱۴ میلیون دلار وارد کشور شده و رتبه دوم را دارد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه ادامه داد: در رتبه بعد مدل POCO X۳ PRO شیائومی قرار دارد به تعداد یک میلیون و ۱۳ هزار دستگاه به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار پرتقاضاترین دستگاه بوده است، بعد از آن در رتبه چهارم،یک مدل از برند سامسونگ با نام A۲۱S است که ۶۷۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه به ارزش ۱۰۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در کشور مصرف شده است. بعد از آن سامسونگ A۳۲ است که تعداد ۶۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این مدل با ارزش ۱۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است.

عالیان در بین گوشی‌های اپل، آیفون ۱۲ پرومکس به تعداد ۲۵۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه به ارزش ۳۵۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار را پرتقاصاترین گوشی‌های این برند عنوان کرد و افزود: آیفون ۱۳ پرومکس به تعداد ۲۳۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه به ارزش ۳۷۲ میلیون ۴۰۰ هزار میلیون دلار در رتبه آخر این برند بود.

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه توضیح داد: با وجود اینکه اپل در بازار جهانی بیشترین سهم را دارد، اما در ایران به دلیل شرایط اقتصادی، گران بودن این برند و دسترسی سخت برای خرید، سهم بازار زیادی نداشته است، در واقع توان مالی بیشتر مردم به خرید این برند نمی رسد.