۰ نفر

۸۵ انتقادات به طرح صیانت سیاسی و‌ باقی غیر کارشناسی است

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۱۲
کد خبر: 616954
۸۵ انتقادات به طرح صیانت سیاسی و‌ باقی غیر کارشناسی است

طرح تنظیم مقررات فضای مجازی با موضوع «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» با حضور دو نماینده مجلس بررسی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا تقی پور رییس کمیسیون ویژه صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در برنامه زاویه با موضوع «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» گفت: دو رویکرد تخصصی و سیاسی در مقابل طرح صیانت شکل گرفته که نتیجه رویکرد سیاسی حواشی به وجود آمده برای طرح صیانت است. تقریبا ۸۵ درصد بحث‌های انتقادی به طرح صیانت حاشیه‌ای و سیاسی، ده درصد هم انتقادات و ایده‌هایی بود که خیلی کارشناسی هم نبود.

قرار گرفتن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در فهرست طرح‌های مورد بررسی صحن علنی مجلس با انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها روبه‌رو شد، زیرا بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مدنی این طرح را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی تلقی کردند. 

تقی پور معتقد است که ۵ درصد انتقادات مربوط به نخبگان و دانشجویان بودند که اظهار نظر حرفه ای‌تر می‌کردند.

سه اسفند کمیسیون مشترک صیانت در آخرین نسخه‌اش طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی به تصویب رسید که همان شب معاونت قوانین مجلس این مصوبه را باطل کرد.  با وجود  رای موافق برای ابطال تصویب کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به دست معاونت قوانین مجلس، رضا تقی پور رییس کمیسیون ویژه این طرح می‌گوید که رای‌گیری برای تصویب این کلیات «قانونی‌» بوده است.

تقی پور اعلام کرد که طرح فعلی صانت نسخه ۵ دی و ویرایش ۹ بهمن است که آخرین نسخه طرح صیانت است که ۹ تغییر بنیادین نسبت به نسخه قبلی دارد. محور اصلی این طرح تنظیم مقررات فضای مجازی است. قوانینی که در این حوزه داشتیم به جز قانون جرایم مجازی ضمانت اجرای کافی نداشتند پس یک بخش مهم این طرح ضمانت اجرایی دادن به قوانین فضای مجازی است.

جلال رشیدی کوچکی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه برنامه گفت: شورای عالی فضای مجازی بالاتر از سه قوه است، با استناد به اصول ۷۵ و ۱۱۰ قانون اساسی مقام معظم رهبری اختیاراتی که داشتند را به این شورا تنفیذ کردند، وظیفه ضابط مندی با شورای عالی فضای مجازی است. در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی حضرت آقا فرمودند اقتضا می‌کند نقطه قانونی متمرکزی برای سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در فضای مجازی کشور صورت گیرد.

او می گوید که حضرت آقا به خوبی دغدغه خودشان را مدیریت می‌کنند و برای برطرف شدن این دغدغه حکم صادر می‌کنند. به حکم رهبری شورای عالی فضای مجازی هر تصمیمی بگیرد در حکم قانون است به طوری که بالادست سه قوه قرار می‌گیرد.

به گفته این نماینده مجلس، شورای عالی فضای مجازی وقتی تشکیل می شود مرکز ملی فضای مجازی را در ذیل خود تشکیل می‌دهد که آن مرکز ملی فضای مجازی کمیسیونی را تشکیل می‌دهدکه تصمیماتش به حکم قانون است. در این مرحله ایرادی به طرح صیانت داریم. کل شاکله این طرح برای تشکیل کمیسیون عالی شکل گرفته که یکسری اختیارات را به کمیسیون واگذار می کند.

آقای رشیدی کوچکی گفت: دولت اعلام کرده است که با این طرح میانه خوبی ندارد و بهتر است انجام نشود اما این طرح می‌خواهد کمیسیونی را به عنوان کمیسیون عالی متولد کند.تمام جزئیات مهم و کلیدی ذیل کمیسیون عالی تعریف می‌شود و این موضوع از نظر بنده تولد یک دیکتاتوری مطلق در فضای مجازی است که می‌تواند تمام مصوبات شورای عالی فضای مجازی را تحت تاثیر قرار دهد و این مسئله خطر ناک است. باید دید چرا برخی از دوستان و عزیزان خیلی اصرار بر تصویب و تبدیل این طرح به قانون دارند تا کمیسیون عالی را در دست خودشان بگیرند‌.

این نماینده مجلس تاکید کرد که طرح صیانت دیکتاتوری تحت عنوان یک قانون گذاری برای تسلط بی چون و چرای این کمیسیون بر فضای مجازی کشور است.

آقای تقی پور در ادامه گفت: آقای رشیدی اصلا به قانون اساسی توجهی ندارند چراکه شأن قانونگذار در قانون اساسی مشخص شده است. کمیسیون مشترک پدیده تازه تاسیس شده‌ای نیست بلکه در پیش از این در قانون ذیل شورای عالی فضای مجازی ایجاد شده بود. ما درحال تبیین اتصال نظام حکمرانی در طرح صیانت هستیم به این صورت که کسب و کار‌ها فقط کافی است از یک جا مجوز بگیرند.

رییس کمیسیون مشترک طرح صیانت در ادامه گفت: رشیدی کوچی اصلا عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت نبوده و ما به دلیل اینکه هر نماینده ای حق دارد در جلسات همه کمیسیون ها حضور داشته باشد ایشان را پذیرفتیم.

رشیدی کوچی در پاسخ به این سخنان آقای تقی زاده گفت: به من لطف داشتید که اجازه می دادید بنده در کمیسیونی که به طور قانونی عضو آن بودم شرکت کنم ؟ شما که می گویید بنده جزو ۲۳ نفر این کمیسیون نبودم چطور رای مرا در جلسات قبلی می شمردید. شما اختیارات شورای عالی فضای مجازی را با این طرح به هم خواهید ریخت.

به گفته این نماینده مجلس، آقای سرافراز عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی می گوید این شورا در امور فضای تصمیم گیرنده نهایی است و طرحی که از نظر این شورا تصویب شود در مجلس مطرح خواهد شد. دوستان شما که به طرح صیانت رای داده بودند، این طرح را نخوانده بودند.

این نماینده مجلس یازدهم همچنین انتقاد کرد: هیچ نماینده ای به نسخه ای که شما کلیات آن را تصویب کرده بودید دسترسی نداشت برای همین هم معاونت قوانین مصوبه کلیات طرح صیانت را لغو کرد.

آقای تقی زاده در پاسخ به رشیدی کوچی گفت: آقای رشیدی شما در کار شورای عالی فضای مجازی دخالت نکنید و صحبتی که درباره یکی از افراد این شورا کردید بی اساس است. فرمودید نسخه آخر در اختیار نماینده ها قرار نگرفته است. در جلسه ای مورخ ۱۰ بهمن ما نسخه پایانی طرح را در اختیار نمایندگان قرار دادیم.

به اسم دفاع از آزادی می‌گویید طرح صیانت فیلترینگ می‌آورد

بیژن نوباوه عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در این برنامه گفت: آیا دوستانی که در مناظره هستند قبول دارند که در فضای مجازی قانون نیاز داریم یا نه؟ متاسفانه ما بررسی نمی‌کنیم که نبود قانون در فضای مجازی چه ضرری به ما خواهد زد. در حوزه قوانین فضای مجازی قوانین ضعیفی داریم و تازه به سمتی رفتیم که حداقلی‌ترین قوانین اروپا را اجرا کنیم. طرح صیانت فعلی خیلی ضعیف است و من معتقدم باید خیلی قوی‌تر اجرا شود.

آقای نوباوه معتقد است این اتهام بزرگی است که به اسم دفاع از آزادی می‌گویید طرح صیانت فیلترینگ می‌آورد. طرح اولیه ۳۵ ماده بوده و نسخه جدید ۲۲ ماده شده است و پس از بررسی‌های بسیار خیلی از مواد آن حذف شده است.

تعداد امضاها برای بررسی مجدد طرح صیانت در صحن علنی به ۱۸۰  مورد رسید

رشیدی کوچی گفت: این طرح، کمیسیون تنظیم مقررات را بالاتر از بقیه نهاد ها قرار خواهد داد و هرکاری را که می خواهد در حوزه فضای مجازی انجام خواهد داد که امری خطرناک است. طرح صیانت نه به صورت شکلی و نه به صورت محتوایی طرحی نیست که مردم ما خواهان آن باشند.

به گفته این نماینده مجلس، براساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، طرح صیانت با قانون اساسی مغایرت دارد. تمام این بحث هایی که ما درباره طرح صیانت انجام می دهیم برای مردم نان و آب نمی شود. اصل این است؛ آیا مردمی که می خواهیم برای آنها قانون بگذاریم خیالشان را راحت کردیم برای کسب کارشان مشکلی پیش نخواهد آمد؟.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: اقدامات ما بوده که مردم را نگران کرده و هرچه دلیل برای مردم بیاوریم فایده ای ندارد. تاکنون ۱۸۰ امضا جمع کردیم تا این طرح به صورت شفاف در صحن علنی مجلس دوباره بررسی شود.