۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌کند؛

طرح صیانت امکان اجرا دارد؟

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۳
کد خبر: 614544
طرح صیانت امکان اجرا دارد؟

به رغم انتقاد شدید کاربران فضای مجازی، برخی نمایندگان و مسئولان، روز گذشته کلیات طرح "حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه" یا "طرح صیانت"، در کمیسیون مشترک مربوطه تصویب شد. به گفته کارشناسان، با توجه به بررسی جزئیات طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون، جزئیات آن نیز به زودی مصوب خواهد شد. اما با توجه به این حجم از مخالفت در صورت تصویب نهایی، طرح صیانت چقدر امکان اجرا دارد؟

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ کلیات "طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه" که با نام "طرح صیانت" شناخته می‌‌شود با رای ۱۸ عضو از ۲۳ عضو تصویب شد. در روزهای آینده جزئیات طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد و آنگونه که کارشناسان می‌گویند؛ با توجه به بررسی جزئیات در مرکز پژوهش‌های مجلس و اعضای کمیسیون جزئیات طرح نیز به زودی مصوب خواهد شد.

اما با توجه به حجم بالای مخالفت و انتقاد کاربران فضای مجازی، برخی از نمایندگان و مسئولان در صورت تصویب نهایی، طرح "حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه" یا "طرح صیانت"، چقدر امکان اجرا دارد؟

میثم حسینعلی زاده، از مشاوران مجلس شورای اسلامی و فعال حوزه بازار سرمایه، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین بر این باور است؛ به رغم تمام مخالفت ها بین مردم و برخی مسئولان امکان اجرای طرح صیانت بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه که با درصد بسیار بالا طرح صیانت تصویب نهایی خواهد شد، اظهار کرد: به زودی جزئیات طرح مورد بررسی به تصویب اعضاء می رسد و تصویب نهایی طرح در راه است ؛چراکه درباره جزئیات طرح جلسات متعددی در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون مربوطه درباره جزئیات طرح برگزار شده است.

حسینعلی زاده تصریح کرد: البته تصویب کلیات طرح به این معنی نیست که جزئیات قابل تغییر و اصلاح نیستند و امکان اصلاح وجود دارد. 

وی با بیان اینکه برخی کاربران فضای مجازی طرح صیانت را با ماهواره مقایسه کرده و آن را غیرقابل اجرا می‌دانند، گفت: طرح صیانت قابل مقایسه با ماهواره نیست، چراکه در ماهواره فرستنده در خارج از کشور است و گیرنده در خانه‌های مردم قرار دارد، اما در اینترنت واسطه‌ای وجود دارد که منبع را به کاربران متصل می‌کند و این واسطه می‌تواند برای کاربران مانع ایجاد کند.

به گفته حسینعلی زاده؛ به توسعه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هم نمی توان امید بست چراکه، ماهواره های که این سرویس را می‌دهند باید در مدار نزدیک به زمین آسمان کشورها قرار بگیرند تا امکان سرویس دهی داشته باشند، طبق قوانین بین المللی برای قرار گرفتن در مدار نزدیک به زمین آسمان هر کشور، نیاز به دریافت اجازه از آن کشور است و اگر بدون اجازه باشد کشور مخالف می تواند ماهواره را با شلیک موشک مورد هدف قرار دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که در بین بندهای طرح صیانت کدامیک بیش از همه موجب نگرانی کارشناسان شده است، اظهار کرد: یکی از بندهای موجود در طرح صیانت که تصویب آن در جزئیات باید با دقت انجام شود بندی است که ،استفاده از پلتفرم‌های خارجی را محدود می‌کند.

حسینعلی زاده گفت: برخی پیشنهاد جایگزینی پلتفرم‌های خارجی با داخلی را می‌دهند درحالی که، کشور ما به آن توانایی و اعتماد نرسیده است که پلتفرم یا مرورگر جایگزین داخلی معرفی کنند.

وی ادامه داد: مهمتر اینکه، اگر ما به توانایی و اعتماد داخلی هم برسیم، کشورهای دیگر چقدر حاضر به پذیرش و استفاده از پلتفرم و مرورگر ما هستند؟ 

حسینعلی زاده معتقد است؛ اگر پذیرش و استفاده از پلتفرم و مرورگر ما توسط سایر کشورها اتفاق نیفتد و با محدودیت در پلتفرم و مرورگر خارجی مواجه شویم، شاهد خسارات غیر قابل جبرانی در حوزه‌های علمی و اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی با انتقاد از سخنانی یکی از نمایندگان درباره جایگزینی پلتفرم‌های غربی با مشابه‌های چینی و روسی و اصرار به کپی برداری از آن‌ها، افزود: یکی از نمایندگان مجلس گفته است ما از برخی پلتفرم های چینی و روسی استفاده کنیم یا مانند آن‌ها عمل کنیم، باید به این نماینده گفت، ما نمی توان کشورمان را با کشوی مانند چین مقایسه کنیم، کشور ما اقتصاد رو به رشد و پویا ندارد در حالی که چین کشوری است که به دلیل قدرت اقتصادی بالا توانایی تحریم کردن دارد نه اینکه تحریم می‌شود.

حسینعلی زاده یادآور شد: اقتصاد کشور ما با تولید ناخالص حدود ۱۵ میلیارد دلار قابل مقایسه با اقتصاد چین با تولید ناخالص ۱۵ ترلیون دلار نیست و اختلاف فاحشی بین دو کشور در حوزه اقتصادی وجود دارد. 

وی اضافه کرد: متاسفانه بیشتر کسانی که در کمیسیون مشترک طرح صیانت حضور دارند آگاهی کافی در این حوزه ندارند و سخنانی مطرح می‌کنند که موجب موضع گیری شدیدتر و منفی‌تر مردم در مقابل طرح صیانت می‌شوند.

حسینعلی زاده بر این باور است؛ کلیات طرح صیانت قابل دفاع است، اما برخی از مواد و تبصر‌های آن انقدر تند و تیز هستند که نارضایتی شدید عمومی را به دنبال خواهد داشت و باید در تصویب آن‌ها دقت لازم شود.

این کارشناس از نمایندگان حاضر در کمیسیون مشترک خواست در تصویب جزئیات مانند کلیات عجولانه تصمیم نگیرند و بررسی ‌ها با دقت بیشتری انجام شود تا از موج منفی اجرای طرح در بین مردم کاشته شود.