۰ نفر

وال‌استریت ژورنال بررسی کرد؛

سال بخت گوگل در جستجوهای تبلیغاتی/ سود گوگل دو برابر شد

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۸
کد خبر: 606395
سال بخت گوگل در جستجوهای تبلیغاتی/ سود گوگل دو برابر شد

شرکت گوگل آلفابت گزارش سه ماهه پرفروش دیگری را ثبت کرد و با وجود افزایش فشارهای نظارتی که آینده این غول موتورهای جست‌وجو را تهدید می‌کرد، سود ثبت شده خود را به دو برابر افزایش داد.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ به گزارش وال استریت ژورنال، تسلط گوگل بر جستجوی آنلاین، فروش ویدیویی و تبلیغات اینترنتی، آن را به یکی از پرسودترین شرکت‌ها در زمینه تبلیغات دیچیتال تبدیل کرده است. سال گذشته، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به بازارهای تبلیغات دیجیتال سرازیر شدند تا توجه مشتریانی را که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه سراسری کشورها، خانه نشین شده بودند، جلب کند.

آلفابت در روز سه‌شنبه درآمد سه‌ماهه چهارم خود را ۷۵.۳۳ میلیارد دلار گزارش کرد که نسبت به سال قبل، زمانی که هزینه‌های تبلیغاتی شروع به افزایش کرد، ۳۲ درصد افزایش داشته است.

سود آنها به مقدار یک سوم افزایش یافت و سالی را به پایان رساند که سود سالانه شرکت تقریباً ۳۶ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است که بیشتر از مجموع سودهای  سال ۲۰۲۱ گروه گلدمن ساکس و شرکت ویزا بود.

پس از تقسیم سهام شرکت‌های اپل و تسلا در سال ۲۰۲۰، این شرکت نیز به تازگی اعلام کرده که سهام خود را ۲۰ به ۱ تقسیم خواهد کرد. 

میزان فروش سه ماهه کمترین مقداری است که شرکت در یک دوره سه ماهه از اواخر سال ۲۰۲۰ به ثبت رسانده است و کاهش قابل توجهی را نسبت به افزایش ۴۱ درصدی گزارش شده در سه ماهه جولای تا سپتامبر نشان می‌دهد. رشد تعدیل‌کننده سرمایه‌گذاران را به شک انداخته است، برخی خوش‌بین هستند که گوگل در سال آینده با کاهش کووید-۱۹، سوددهی خود را افزایش خواهد داد، در حالی که دیگران نگرانند که تیک‌تاک TikTok تسلط ویدیویی یوتیوب را کاهش دهد و افزایش هزینه‌ها به حاشیه برود.

این تقسیم سهام در عملکرد سهام شرکت در سال جاری مشهود بوده است. پس از رشد ۶۵ درصدی در سال گذشته، سهام این شرکت در میان فروش گسترده بازار سهام در ماه ژانویه بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است.

بزرگ‌ترین تهدید برای گوگل، قانون‌گذاران در ایالات متحده و اروپا هستند که قوانینی را برای کاهش تسلط این شرکت پیشنهاد می‌کنند. در ایالات متحده، این شرکت با شکایت‌های ضدانحصاری متعددی علیه کسب‌وکارهای تبلیغاتی، موتور جستجو و فروشگاه‌های اپلیکیشن و همچنین پرونده‌های دولتی به دلیل اتهاماتی جهت جمع آوری مخفیانه موقعیت مکانی کاربران مواجه است. این کشور همچنین با قانون پیشنهادی که توانایی شرکت‌های فناوری را برای حمایت از کسب و کارهای خود محدود می‌کند و همچنین لایحه جدیدی که توسط سناتور مایک لی ارائه شده که این شرکت را مجبور به واگذاری واحد فناوری تبلیغاتی خود می‌کند، روبرو است.

به گفته تحلیلگران، در بهترین حالت، این چالش‌ها شرکت را با هزینه‌های قانونی مواجه می‌کند و از خریدهایی که می‌تواند باعث خشم تنظیم کننده‌ها شود، عقب نشینی می‌کند. در بدترین حالت، ممکن است شرکت مجبور شود برخی از واحدهای تجاری را برای پیروی از احکام قضایی یا قوانین جدید به فروش برساند.

ساندار پیچای، مدیر اجرایی آلفابت گفت که او از کنگره خواسته است تا برای وضع قوانین احتمالی دقت داشته باشند و به اهمیت پیش‌بینی برخی از "عواقب ناخواسته" اشاره کرد. او گفت که این شرکت کنگره را تشویق کرده است تا بر روی حوزه‌هایی تمرکز کند که توافق گسترده‌ای بر روی آن وجود دارد و از آسیب رساندن به رقابت‌پذیری آمریکا در بازارهای جهانی با زیان‌رسانی صرفاً به شرکت‌های آمریکایی جلوگیری کند.

بیشتر رشد گوگل در سال گذشته ناشی از تبلیغ‌کنندگان تجارت الکترونیکی است که مشتاق هستند به مشتریانی دسترسی پیدا کنند که جستجوی محصولات‌شان را به صورت آنلاین آغاز می‌کنند. هنگامی که این بیماری همه گیر نیاز به گسترش کسب و کار محلی به تجارت الکترونیکی داشت، گوگل با شاپیفای برای ساده کردن فهرست‌های جستجو و خرید تبلیغات برای میلیون‌ها تاجر همکاری کرد.

مجموع فروش تبلیغات با یک سوم افزایش به ۶۱.۲۴ میلیارد دلار در سه ماهه منتهی به دسامبر رسید. یوتیوب با فروش ۸.۳۶ میلیارد دلار سهم عمده‌ای در این رقم داشت و مجموع فروش را در سال به ۲۸.۸۵ میلیارد دلار رساند که حدود ۸۵۰ میلیون دلار کمتر از نتفلیکس است.

به گفته این شرکت، یوتیوب به عنوان بزرگترین مقصد ویدیویی اینترنت، اکنون روزانه ۱۵ میلیارد بازدید را ثبت می‌کند. این پلتفرم به جایگاه خود بعنوان مقصد اول تولید کنندگان محتوا رسیده، و تلاش‌ها برای ایجاد برنامه‌های تولیدی برای جذب مخاطب را کنار گذاشته است. این شرکت قصد دارد در سال آینده هزینه‌های زیادی را صرف حفظ برتری خود در دنیای ویدیوها با تأمین بودجه و ایجاد توان رقابتی با تیک تاک کند. همچنین می‌خواهد قابلیت خرید زنده را نیز به برنامه خود بیفزاید.

مایک فریزیر، رئیس شرکت مشاوره سرمایه گذاری بدل فریزیر Bedell Frazier که حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه را مدیریت می‌کند و گوگل را در زمره ۱۰ دارایی برتر خود قرار می‌دهد، گفت: "یوتیوب این نسل جدید از کارآفرینان و افراد مشهور را ایجاد کرده است که بینندگان بیشتری را جذب می‌کنند و تبلیغ کنندگان به آن چشم دارند."