۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

زمینه چینی برای اینترنت ملی واقعیت دارد؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۳
کد خبر: 606157
زمینه چینی برای اینترنت ملی واقعیت دارد؟

افزایش حمله‌های هکری و عدم پاسخگویی مراکز امنیتی ذی‌ربط مانند افتا و پدافند غیرعامل درباره جزئیات آن‌ها موجب شده، مخالفان شبکه ملی اطلاعات از شرایط پیش آمده استفاده و بر این تردید دامن بزنند که، اتفاقات اخیر برنامه‌ریزی شده بوده و با هدف افزایش پایگاه مردمی برای توسعه اینترنت ملی انجام شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ حمله سایبری به ایران سابق طولانی دارد، اما اخیراً حملات سایبری موفق به کشور بیشتر شده و در فاصله زمانی کمتری اتفاق می‌افتد. در گذشته این حملات معمولا مراکز حوزه انرژی را هدف قرار می‌داد، اما به تازگی مراکز مورد حمله عمومیت بیشتری پیدا کرده است.

آخرین حمله مربوط به صدا و سیما است. دراین حمله در میان پخش آنونس برنامه‌ها به مدت ده ثانیه، تصاویری از سران گروهک تروریستی منافقین روی آنتن شبکه یک دیده شد. همزمان، اتفاقاتی شبیه به این در شبکه قرآن، رادیو پیام و جوان هم رخ داد. مسئولان فنی سازمان صدا و سیما می‌گویند احتمالا سرور، مورد حمله هکری قرار گرفته است.

پس ازاین حمله انتظار می رفت، مراکز امنیتی ذی‌ربط همانند گذشته واکنش نشان داده و با انتشار جزئیات منبع حمله و شکل آن را اطلاع رسانی کنند. از جمله این مراکز، مرکز مدیریت راهبردی افتا نهاد ریاست جمهوری است که، وظیفه شناسایی منابع حمله و اطلاع رسانی در این حوزه را بر عهده دارد. 

پیگیری اقتصاد آنلاین از این مرکز تا امروز بی نتیجه مانده و آخرین پاسخ این بوده است که؛ " همکاران ما از اولین لحظه بروز حادثه، آنجا بوده‌اند اما مطلبی برای انتشار فعلا نداریم".

حالا بیش از 5 روز از این حمله هکری می گذرد، تا امروز هیچ اطلاع رسانی برای شفاف سازی درباره این اتفاق انجام نگرفته است.

سکوت و عدم پاسخگوی مراکز امنیتی موجب شده میدان برای مخالفان شبکه ملی اطلاعات باز شود و از شرایط پیش آمده استفاده و بر این تردید دامن بزنند که اتفاقات اخیر برنامه‌ریزی شده بوده و با هدف افزایش پایگاه مردمی برای توسعه اینترنت ملی انجام شده است.

مخالفان شبکه ملی اطلاعات برای گفته‌های خود علاوه بر عدم پاسخگویی مراکز امنیتی، مستندات دیگری نیز می آورند. از جمله آن ها سخنان علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس، درباره شبکه ملی اطلاعات و طرح صیانت در ابتدای آبان ماه سالجاری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی است. 

وی در این جلسه با تاکید بر لزوم افزایش امنیت سایبری در کشور، اظهار کرد:‌ در مورد امنیت سایبری هم باید شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود تا برای سامانه‌های داخلی ما اینترانت ملی ایجاد شود. البته برای مردم مانعی ندارد که از اینترنت و شبکه وب جهانی استفاده شود، اما سامانه‌ها باید تحت نظر شبکه ملی اطلاعات باشد. سامانه‌هایی که ملی است و اطلاعات ملی روی آنها وجود دارد، به صلاح نیست که در شبکه وب که تحت کنترل کشورهای خارجی است و سرورهای خارج از کشور آنان قرار داده شود. بسیاری از هک‌هایی هم که صورت می‌گیرد از خارج از کشور انجام می‌شود.

جدی گفت: یکی از مواردی که در رای اعتماد به وزیر جدید روی آن تاکید داشتیم، موضوع شبکه ملی اطلاعات و اینترانت ملی برای سامانه‌های ملی که در داخل از کشور استفاده می‌شود، بوده است، گفت: اگر می‌خواهیم سامانه‌های ما امنیت کافی را داشته باشند، به خاطر این است که دسترسی خارج از کشور به آنها کاهش یافته و راحت هک نشود.

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را نیز نوعی مکمل این موضوع دانست و افزود: بنابراین ما به دنبال محدود کردن در طرح صیانت نیستیم بلکه به دنبال حمایت از حقوق کاربران هستیم. در مورد امنیت سایبری هم باید شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود تا برای سامانه‌های داخلی ما اینترانت ملی ایجاد شود. البته برای مردم مانعی ندارد که از اینترنت و شبکه وب جهانی استفاده شود، اما سامانه‌ها باید تحت نظر شبکه ملی اطلاعات باشد.

بر اساس این گزارش؛ به نظر می‌رسد، تنها پاسخگویی مراکز امنیتی مربوطه مانند مرکز افتا یا سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره دلایل افزایش این حمله‌های هکری و منابع آن‌ها است که می‌تواند اجازه جولان را از مخالفان شبکه ملی اطلاعات و طرح صیانت بگیرد و بر این تردیدها پایان دهد. ادامه سکوت مراکز امنیتی و عدم پاسخگویی آن ها در شرایط کنونی به نفع مخالفان بوده و موجب افزایش تردید در بین عامه مردم می شود.