۰ نفر

وزیر ارتباطات؛

موتور جستجوی «ذره‌بین» در دسترس قرار گرفت

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۶:۴۵
کد خبر: 603923
موتور جستجوی «ذره‌بین» در دسترس قرار گرفت

درحالی که مدت‌ هاست پروژه‌ های مختلفی برای ایجاد یک موتور جست‌ و جوی بومی تعریف می‌ شوند و هیچ یک در این راه نتوانسته‌ اند عملکرد قابل قبولی ارائه دهند، وزیر ارتباطات از عرضه یک موتور جست‌ و جوی بومی جدید با نام «ذره‌ بین» خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در یک پست اینستاگرامی نوشت: طبق قولی که قبلا در مورد معرفی سرویس‌های ایرانی داده بودم، می‌خواهم یکی از محصولات فناورانه بومی را به شما هموطنان معرفی کنم؛ محصولی که با ابتکار و تلاش جمعی از جوانان نخبه کشورمان و با حمایت همراه اول تولید شده و قابل استفاده است. ذره‌بین یک موتور جست‌وجوی فارسی، ویژه کاربران ایرانی است که تجربه‌ای فراتر از جست‌وجویی عادی را برای کاربران فراهم می‌کند. 

وی در ادامه نوشت: ذره‌بین علاوه بر نمایش نتایج موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل از طریق فراجست‌وجوگر خود، امکانات و خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد که وبگردی در اینترنت را بهبود می‌‌بخشد. این موتور جست‌وجو دسترسی کاربران به انواع محتواهای ویدئویی، صوتی و آموزشی در دنیای وب و شبکه‌های اجتماعی را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند. حتی بخش آوا در ذره‌بین انواع محتواها از موسیقی و پادکست گرفته تا مداحی و کتاب‌های صوتی را بدون نیاز به دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دهد که مشابه آن در موتور جست‌وجوی گوگل هم وجود ندارد.

زارع‌پور افزود: جست‌وجو و دسترسی سریع به فروشگاه‌های اینترنتی، اطلاع از بازار ملک و خودرو، طلا و... از دیگر ویژگی‌های ذره‌بین است.  وزیر ارتباطات تصریح کرد: علاوه بر امکانات مناسب ذره‌بین، استفاده از این موتور جست‌وجو مزیت‌های ترافیکی مثل ترافیک رایگان در قالب بسته اینترنتی و اینترنت نیم‌بها را هم دارد. ارائه پاسخ‌های هوشمند، امکان جست‌وجو و گشت‌وگذار در محتوای شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، دسترسی به خدمات تصویری، متنی و ویدئویی داخلی و خارجی از دیگر امکانات این موتور جست‌وجوی ایرانی است.

زارع‌پور در انتها از کاربران خواست که این موتور جست‌وجو را امتحان و نظرات خود را برای وی ارسال کنند.  موتور جست‌وجوی «یوز» یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های تلاش سیاست‌گذاران برای ایجاد یک موتور جست‌وجوی بومی بود که با شکست مواجه شد و پس صرف هزینه‌های قابل توجه و اختصاص ۲۰۰ سرور به آن، حالا حتی یک وب‌سایت فعال نیز ندارد. گوگل همچنان اصلی‌ترین گزینه کاربران ایرانی برای جست‌وجوهای اینترنتی است.