۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

تلاش استارلینک برای تامین مالی پایگاه فضایی مریخ

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۱۰
کد خبر: 598658
تلاش استارلینک برای تامین مالی پایگاه فضایی مریخ

ایلان ماسک، بنیانگذار جاه طلب اسپیس ایکس، همیشه دلیل راه‌اندازی این شرکت را به روشنی بیان کرده است. انسان‌ها در حال حاضر یک گونه سیاره منفرد هستند. ماسک مایل است با ایجاد یک پایگاه دائمی در مریخ این وضعیت را تغییر دهد. در حالت ایده آل، او به ساکنان آن سیاره خواهد پیوست. جوک معروفی از او وجود دارد که می‌گوید: «من می خواهم در مریخ بمیرم، نه در اثر یک تصادف».

به گزارش اقتصادآنلاین، پیشرفت آنها مداوم و دیدنی بوده است. موشک‌های فالکون قابل استفاده مجدد اسپیس‌ایکس هزینه پرتاب اشیا به فضا را کاهش داده که گامی حیاتی برای جاه‌طلبی‌های مریخی است. جدیدترین وسیله نقلیه این شرکت که Starship نام دارد، قدرتمندترین موشک از زمان Saturn V است که فضانوردان آپولو را به ماه برد. هم وسیله نقلیه و هم تقویت کننده آن کاملاً قابل استفاده مجدد خواهند بود و هزینه گردش در مدار را بسیار کاهش می دهد. استارشیپ به سادگی با در نظر گرفتن سفر به مریخ طراحی شده است.

تاکنون اسپیس ایکس از طریق پرتاب موشک برای ناسا و ارسال محموله و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و همچنین پرتاب ماهواره برای شرکت‌های خصوصی مانند رادیوها و شرکت‌های مخابراتی، بودجه خود را تامین می‌کرد. اما سفر به مریخ گران خواهد بود. برای پرداخت هزینه های این پروژه، اسپیس ایکس در حال ورود به تجارت مخابراتی در زمین است. این شرکت قصد دارد آسمان را با حداقل ۱۰ هزار ماهواره کم پرواز یا تقریباً چهار برابر تعداد فعلی فعال و در مدار قرار دهد. استارلینک همانطور که خدمات آن شناخته شده است، قرار بود در ماه اکتبر از مرحله آزمایش بتا خارج شود.

اینترنت ماهواره ای ایده جدیدی نیست. همانطور که قبلاً با موشک‌ها و ماشین‌های الکتریکی تحولات عظیمی ایجاده شده است، ماسک بر این باور است که می‌تواند پیشرفت‌های متحول کننده‌ای در یک فناوری قدیمی ایجاد کند. سرویس‌های موجود، به ماهواره‌هایی در مدارهای بالای زمین متکی هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا گستره وسیعی از زمین را پوشش دهند. اما این بدان معناست که بسیاری از مشتریان باید یک ماهواره را به اشتراک بگذارند که این ظرفیت استفاده را محدود می‌کند، در حالی که سیگنال‌های رفت و برگشت باید به مدار بالا و از مدار بالا ارسال شوند، این شکل دهنده تاخیرهای آزاردهنده‌ای خواهد بود. نتیجه این است که اینترنت ماهواره ای معمولاً به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می شود زمانی که هیچ چیز دیگری در دسترس نباشد.

ماسک امیدوار است که این وضعیت را تغییر دهد. تعداد زیاد ماهواره ها در صورت فلکی استارلینک به آن اجازه می دهد تا به میلیون ها کاربر خدمات رسانی کند. و از آنجا که آنها در مدارهای بسیار پایین‌تر پرواز می‌کنند، تاخیرهای ارتباطی نیز کاهش می‌یابد. ماسک می‌گوید هدف استارلینک رساندن پهنای باند به افرادی است که در کشورهای فقیر، مناطق دورافتاده، کشورهای ثروتمند و یا حتی در هوا و یا بر روی دریا هستند، است.

اما این فقط افراد بدون دسترسی به اینترنت نیستند که به این تکنولوژی علاقمند هستند. برخی از معامله گران فرکانس بالا بر این باورند که استارلینک ممکن است راه سریع‌تری برای سفارش‌های خرید و فروش برای عبور از اقیانوس اطلس نسبت به کابل‌های فیبر نوری موجود ارائه دهد. این حداقل یک نظریه موجود است.

استارلینک هم البته رقبایی دارد: وان وب OneWeb، رقیبی که در نوامبر 2020 از ورشکستگی خارج شد، قصد دارد 648 ماهواره خود را به فضا ارسال کند. آمازون در حال توسعه پروژه مشابهی به نام کوییپر است، اگرچه هنوز ماهواره‌ای به فضا پرتاب نکرده است. در همین حال، ستاره شناسان نگران هستند که پر کردن آسمان با هزاران ماهواره در ارتفاع پایین، کار علمی آنها را مختل کند. اسپیس ایکس طراحی ماهواره‌های استارلینک را تغییر داده و پوشش ضد بازتابی به آنها در پاسخ به چنین نگرانی‌هایی اضافه کرده است.

تلاش‌های قبلی برای فروش خدمات اینترنت ماهواره‌ای به مصرف‌کنندگان بر اساس هزینه آنتن‌های با فناوری پیشرفته مورد نیاز برای ارسال و دریافت داده‌ها بوده است (اسپیس ایکس بر این باور است که هزینه ساخت پایانه‌های خود را در دو سال گذشته از 3000 دلار به 1500 دلار کاهش داده است). اما قیمت 99 دلاری استارلینک در ماه حتی برای مشتریان کشورهای ثروتمند ارزان نیست.

هنوز هیچ کس نمی‌داند استارلینک چه اندازه کارآمد خواهد بود: بانک مورگان استنلی، ارزشی بین 5 تا 200 میلیارد دلار به اسپیس ایکس اختصاص می‌دهد، با عدم اطمینان در مورد موفقیت آن برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های آن. پاسخ‌های بیشتری باید در سال 2022 ارائه شود. مشخص نیست که آیا حتی 200 میلیارد دلار برای تأمین بودجه تأسیس پایگاه دائمی در مریخ کافی است یا خیر؟ این هنوز برنامه‌ای برای آینده دور است.