۰ نفر

شرکت DJI در لیست سیاه سرمایه‌‌‌‌ گذاری آمریکا

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۸:۲۶
کد خبر: 590832
شرکت DJI در لیست سیاه سرمایه‌‌‌‌ گذاری آمریکا

دولت آمریکا به‌زودی هشت شرکت چینی از جمله شرکت تولیدکننده پهپاد DJI را به لیست‌سیاه سرمایه‌‌‌‌‌گذاری خود اضافه خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،  فایننشال‌تایمز طی گزارشی اعلام کرد که بنابر ادعای وزارت خزانه‌‌‌‌‌داری آمریکا، این هشت شرکت در اقدامات جاسوسی و نظارتی علیه اقلیت مسلمان اویغور نقش داشتند و به همین دلیل به فهرست «شرکت‌های پیچیده صنعتی-تجاری چین» اضافه خواهند شد.

این یعنی هرگونه اقدام به سرمایه‌‌‌‌‌گذاری از سوی شهروندان آمریکایی در این شرکت‌ها ممنوع خواهد بود. شرکت DJI که بزرگ‌ترین تولیدکننده پهپاد در چین به‌شمار می‌‌‌‌‌رود، پیشتر به فهرست Entity وزارت بازرگانی آمریکا اضافه شد که بر این اساس، شرکت‌های آمریکایی تنها در صورت دریافت مجوز قادر به فروش قطعات و محصولات این شرکت هستند.

دولت آمریکا در آن زمان اعلام کرده بود که DJI از جمله شرکت‌هایی است که از طریق سیستم‌‌‌‌‌های گردآوری اطلاعات ژنتیکی و فناوری‌های جاسوسی، در نقض حقوق‌بشر گسترده در چین نقش داشته است، با این حال برخلاف محصولات هوآوی و چند شرکت چینی دیگر، فعلا فروش پهپادهای DJI در آمریکا ممنوع نشده است، اما این اقدام اخیر به‌عنوان تلاشی از سوی جو بایدن رییس‌‌‌‌‌جمهور آمریکا برای تحریم چین به دلیل سرکوب اقلیت اویغور و دیگر گروه‌‌‌‌‌های اقلیت در منطقه سین‌‌‌‌‌کیانگ قلمداد می‌شود. چند روز پیش، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا لایحه‌‌‌‌‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن، واردات هرگونه کالا از سین‌‌‌‌‌کیانگ ممنوع می‌شود، مگر آنکه شرکت‌ها ثابت کنند که این کالاها از طریق کار اجباری تولید نشده‌‌‌‌‌اند.

در میان شرکت‌های چینی، شیائومی‌‌‌‌ ‌نیز در اوایل سال۲۰۲۱ به لیست‌سیاه سرمایه‌‌‌‌‌گذاری آمریکا اضافه شد، با این حال شیائومی ‌‌‌‌‌نسبت به این تصمیم اعتراض و اعلام کرد که هیچ‌یک از مدیران این شرکت با ارتش چین همکاری ندارند و عدم‌سرمایه‌‌‌‌‌گذاری آمریکا در فناوری‌های این شرکت، خسارت‌‌‌‌‌های فوری و جبران‌‌‌‌‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت. در ‌ماه مه اما دولت آمریکا با لغو این ممنوعیت موافقت کرد. شرکت DJI در سال۲۰۲۰ میلادی، حدود ۷۷‌درصد از بازار پهپادهای ویژه مصرف‌‌‌‌‌کنندگان عادی را در اختیار داشت.