۰ نفر

بیش از یک سوم جمعیت جهان به اینترنت دسترسی ندارند

۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۵
کد خبر: 586029
بیش از یک سوم جمعیت جهان به اینترنت دسترسی ندارند

بیش از یک سوم جمعیت جهان که بالغ بر دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر می‌شود، هنوز به اینترنت دسترسی ندارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، بیش از یک سوم جمعیت جهان که بالغ بر دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر می‌شود، هنوز به اینترنت دسترسی ندارند در حالی که همه گیری اهمیت حیاتی شبکه اینترنت را برای ادامه کار یا تحصیل نشان داد.
بر اساس اطلاعات جدید جمع آوری شده به دست اتحادیه بین المللی مخابرات که روز سه شنبه منتشر شد، حدود چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر امسال در اینترنت گشت و گذار کرده اند. این رقم ۸۰۰ میلیون نفر بیشتر از پیش از همه گیری است.
مبارزه علیه کووید-۱۹ شرکت‌ها و مدارس بی شماری را در جهان مجبور به تعطیلی کرد. گاهی اوقات همه گیری ماه‌های طولانی کارمندان و دانش آموزان را وادار کرد برای ادامه کار و تحصیل به شبکه اینترنت مراجعه کنند.
با این حال، دسترسی به اینترنت نابرابر است. تقریبا همه کسانی که از این دسترسی نابرابر استثناء شده اند، ساکن کشور‌های توسعه یافته هستند که بالغ بر ۹۶ درصد می‌شود؛ و صد‌ها میلیون نفر دیگر که به شبکه اینترنت دسترسی دارند، می‌توانند با دستگاه‌هایی که با دیگران اشتراک دارند، به اینترنت متصل شوند که فقط می‌توانند با سرعت پایین که کار روی اینترنت را به شدت محدود می‌کنند، وصل شوند.
به گفته هولین ژائو، دبیرکل اتحادیه بین المللی مخابرات ”هنوز کار‌های بسیار زیادی هست که باید انجام شود“.
بر اساس داده‌های اتحادیه بین المللی مخابرات، از سال ۲۰۱۹ به این طرف ۷۸۲ میلیون نفر دیگر به اینترنت دسترسی پیدا کرده اند که جهشی ۱۷ درصدی را شامل می‌شود. افزایش برای سال نخست همه گیری ۱۰ درصد است که ”از یک دهه پیش به این طرف“ بیشترین افزایش سالانه به شمار می‌رود.
این سازمان خاطر نشان می‌کند نبود اتصال به اینترنت لزوما با کمبود زیرساخت مرتبط نیست. به گفته این نهاد, ۹۵ درصد جمعیت جهان به لحاظ نظری می‌توانند با ۳ جی یا ۴ جی به یک شبکه گوشی همراه متصل شوند.
اتحادیه بین المللی مخابرات خاطر نشان می‌کند بهای تجهیزات و خدمات اغلب مقرون به صرفه نیست.
این اتحادیه اعلام می‌کند برای این که دسترسی به اینترنت از نظر مالی امکان پذیر شود، در یک کشور توسعه یافته لازم است یک شخص دو درصد از درآمد سالانه خود را هزینه کند. در حالی که در برخی از کشور‌های بسیار فقیر در جهان این اتصال می‌تواند تا ۲۰ درصد یا بیشتر از درآمد سالانه شخص را شامل شود.
فقدان تحصیل دیجیتال نیز مانع بزرگی در این راه است. شمار زیادی از اشخاص نیز با مشکلاتی مانند فقر و نبود برق یا دانش دیجیتال مواجه هستند.
اختلاف دسترسی میان مردان و زنان کاهش پیدا می‌کند، اما مردان به طور عمده در دسترسی به اینترنت در اکثریت هستند و ۶۲ درصد از آن‌ها را شامل می‌شود در حالی که در مورد زنان دسترسی ۵۷ درصد است.
در کشور‌های ثروتمند شکاف معروف دیجیتالی بین مناطق شهری و مناطق روستایی بسیار کم است به طوری که در سه ماه اخیر ۸۹ درصد ساکنان شهر‌ها و ۸۵ درصد مناطق روستایی از اینترنت استفاده کرده اند.
اما در کشور‌های فقیر این نسبت طور دیگری است و ساکنان شهر‌ها بیش از دو برابر بیشتر از ساکنان روستا‌ها (۷۲ در برابر ۳۴) به اینترنت متصل می‌شوند.